Over Europees voetbal en de geboorte van voetballegendes.

Bekervoetbal kan zeer opwindend zijn. Dat liet niet alleen vorige week donderdag Willem II tegen AZ zien. In Tilburg bestormden de supporters, jong en oud, spontaan en hier en daar geëmotioneerd het veld en namen hun Tilburgse helden, de Tricolores,  op hun schouders. Mooi om te zien, herinnert aan vroegere tijden, voetbalsport. Zo gek ging het nog niet in Wychen bij Nijmegen, waar ons eerste elftal razend knap met 3-0 afrekende met het door outsiders favoriet geachte hoofdklasser AWC. Onze meegereisde supporters waren natuurlijk wel ongelofelijke trots op  het (hun) eerste elftal, dat ondanks de gedwongen afwezigheid van maart liefst vier ervaren middenvelders zich als ijzersterke formatie ene en sterk collectief bewees. Een goed gevoel geeft ook zeker de wetenschap dat we een kwalitatief brede selectie hebben met ook nog eens aanstormende talenten als Sil Derks, Niels Elzinga en Tobias Kempers, die er in Wychen bij waren.

Onze hoofdtrainer Karlo Meppelink had zich terdege van tevoren laten informeren over de sterktes en vooral de zwaktes van AWC en dat pakte goed uit. Dat tot zichtbare frustratie van trainer Camiel Jager van AWC. Enig voordeel: nu kon zijn team zich met weliswaar een sportieve kater direct op het carnaval in Wychen of Nijmegen storten.  Nu op naar de halve finale van het toernooi om de districtsbeker van de KNVB. Als we dat weten te bereiken is de Boys zelfs verzekerd van een plaats in het landelijke bekertoernooi met deelname van betaalde clubs. Zoals onze trouwe supporter Albert Melenberg het snedig verwoordde: “Dat is voor de Boys de kortste weg naar Europees voetbal..”.

Het tweede elftal bereikte onder leiding van trainer Reinier de Jong ook al de laatste acht van het bekertoernooi. Het ging niet makkelijk tegen het sterke WVF uit Zwolle en op de Bosrand stond het na negentig minuten 1-1. Strafschoppen moesten de beslissing brengen. Zag er eerst niet goed uit, maar toen kwamen de glorieuze momenten van Boys-keeper Chiel Sickman. Eerst stopte Chiel heel knap twee penalty’s en de allesbeslissende vijfde schoot hij er ook nog even in. Zo worden voetballegendes geboren, prachtig toch?

Ook werd er in competitieverband door het carnavalsweekend uitgedunde programma door een beperkt aantal jeugdteams van Vroomshoopse Boys gevoetbald. Bij de jeugd won JO13-1 knap van IJVV JO13-1 uit IJsselmuiden met 2-0 en rekende JO11-2 met 3-0 af met SVV’56/Kloosterhaar JO11-1. Boys JO15-2 nam het op tegen het eerste team van JO15 van dezelfde fusieclub en verloor met 4-0. De camera’s van FOX waren afgelopen zaterdag gericht op het inhaalduel van het vlaggenschip HHC Hardenberg tegen Barendrecht. Voor de neutrale toeschouwers leek op de Boshoek het duel HHC Hardenberg 13 tegen Vroomshoopse Boys 7 toch ook een mooie affiche met bovendien veel doelpunten (1-5). Helaas zijn er geen beelden meer beschikbaar. Boys J017-2 verloor bij HHC Hardenberg  JO17-5 met 6-0 en met Vroomshoopse Boys JO13-3 ging het even bergafwaarts bij Holten JO13-2 (8-1). Vroomshoopse Boys JO13-2 rekende gedecideerd af met Hardenberg’85 en won uit knap met 5-0.

De lente is inmiddels ingetreden, het natuurgras groeit weer, mooi.  De komende weken verwachten we weer aantrekkelijke voetbalwedstrijden op de Bosrand en buitenshuis. Alle 40 teams: alvast veel plezier en ook succes gewenst!