Na een redelijk verlopen bekeravontuur waar we als derde in de poule zijn geeindigd begon vandaag de eerste competitiewedstrijd in de hoofdklasse in Vriezenveen tegen Deto JO15-1. Op Guus na hadden trainer Tobias en leider Rene een fitte selectie tot hun beschikking.

Het begin van de wedstrijd gaat behoorlijk gelijk op. Beide keepers hebeen nog niet veel te doen en de strijd wordt vooral geleverd op het middenveld. Na circa een kwartier is er uit een corner een kopkans(je) voor Pim te noteren maar die kan niet genoeg kracht meegeven aan de bal. Even later krijgt onze snelle rechtsbuiten Sil na een mooie pass van Emmy vrij baan naar de Deto keeper. Helaas komt laatsgenoemde als winnaar uit dit duel zodat we nog geen voorsprong kunnen opschrijven. Wat wel duidelijk is dat wij het duel naar onze kant trekken. Onze opbouw van achteruit is goed, we creeren kansen en winnen de meeste duels. Deto komt er nog maar af en toe uit. Daarnaast voetballen we eigenlijk constant op de Vriezenveense helft en geven we weinig tot geen kansen weg. Het is dus eigenlijk wachten op de voorsprong voor ons. Kort hierna volgen er vrije trappen van Max en Tijn maar beide krijgen de bal nog niet tussen de palen en schieten over. Nadat de keeper weer in de weg ligt na een kans van Max in de zestien krijgen we wederom een vrije trap op ca. 20 meter van het doel. Tijn gaat weer eens achter de bal staan en dit keer jaagt hij het leer prachtig in de kruising waardoor we op een terechte 0 – 1 voorsprong komen. Terwijl iedereen ervan overtuigd is dat we deze kunnen uitbouwen heeft de aanvoerder van Deto een ander idee. Zonder resoluut ingrijpen van onze kant, kan hij in de laatste minuut van de eerste helft door onze zestien dribbelen en via een eigen been van ons valt de bal pardoes achter Ryan in het doel waardoor er in de rust 1 – 1 op het scorebord staat waar wij onszelf tekort mee doen.

De tweede helft lijkt wel een compleet andere wedstrijd. Het is nu Deto die het tempo in de wedstrijd bepaald en wij moeten eigenlijk constant terug. Onze passes komen niet meer aan, we verliezen de duels en Deto krijgt kans op kans. Nadat Ryan ons nog een paar keer knap in de wedstrijd houdt met goede reddingen valt de 2 – 1 voorsprong dan ook voor Deto. Wij kunnen hier eigenlijk maar weinig tegenover zetten. Toch komen we nog op gelijke hoogte door een prima vrije trap van Max. 2 – 2. Deto laat zich hier echter niet door van de wijs brengen en blijft een hoog tempo aanhouden in de wedstrijd. Wij kunnen ons hier maar moeilijk onderuit voetballen en verliezen de slag op het middenveld, dus zijn de meeste kansen nog steeds voor de roodhemden. Na een goede pass van Mees kan Tom nog wel een keer alleen af op de Vriezenveense keeper die knap red maar verder staan we zwaar onder druk. De 3 – 2 valt dan ook na een knap afstandschot van de Vriezenveense linksback en 4 – 2 wordt gemaakt door de aanvoerder van Deto. Dit verandert helaas niet meer tot het einde van de wedstrijd waardoor we de eerste competitiewedstrijd verliezen. Op basis van de eerste helft zijn er echter wel veel positieve punten die we kunnen meenemen naar de volgende wedstrijd.