Afgelopen zaterdag in onze tweede beker wedstrijd wisten we met maarliefst 9-1 te winnen van sv Enter JO13-1, waarbij Levi een wereldgoal maakte met een afstandsschot van 30 meter. De overige doelpunten waren van; Sem(3x), Stef(2x), Eigen doelpunt(2x) en Nelson.

Vandaag mochten we aantreden in een oefenwedstrijd tegen competitietegenstander Nieuwleusen JO13-1. Nieuwleusen wat nog niet top draaide in de beker ronde met 1 verlies- en 1 winstpartij komt dus net als ons uit in de eerste klasse 11.

We starten vandaag in de volgende opstelling; 1. Daan, 2. Julian, 3. Arjen, 4. Levi, 5. Chris, 6. Rick, 7. Nelson, 8. Niek, 9. Hugo, 10. Jordi (c), 11. Stef. Op de Bank begonnen 12. Sem en 14. Duncan.

Het was in het begin een beetje aftasten tegen het fysieke Nieuwleusen waarbij we vooral voorin moesten opboksen tegen hun grote verdedigers. We moesten op zoek gaan naar de ruimtes die er zeker wel lagen en vanuit hier gaan voetballen. Nieuwleusen probeerde ons meteen vast te zetten vanuit de doeltrap. Maar hier voetbalden we mede door Rick en Jordi erg goed onderuit waardoor we hun druk omzeilden. Nu was het nog zaak om het spel te maken op de helft van Nieuwleusen. In de 9e minuut kregen we een vrije trap deze werd snel genomen door Hugo waardoor hij Nelson de diepte instuurde en Nelson 1 op 1 kwam met de keeper en scoorde! 1-0. Lang duurde onze voorsprong niet in de 14e minuut werd een diepe bal verkeerd ingeschat waardoor de linksbuiten van Nieuwleusen oog in oog kwam met Daan en niet faalde 1-1. We bleven zoeken naar de ruimtes maar gingen teveel mee in het spel van Nieuwleusen wat veel de lange bal achter onze verdediging hanteerde. Wij moesten hier elke keer op reageren inplaats van dat we vooraf de situatie al gingen lezen zodat de lange bal eerder onderschept kon worden. In de 24e minuut scoorde Nieuwleusen de 1-2, een kopbal vanuit een corner viel binnen en we keken voor het eerst tegen een achterstand aan. Vlak voor rust konden het nog rechttrekken, een prachtige vrije trap richting de kruising van Niek viel net niet binnen door een geweldige redding van de keeper van Nieuwleusen. Levi reageerde goed op de tweede bal en scoorde vanuit de rebound in de 28e minuut de 2-2. Hiermee gingen we ook de rust in.

Nieuwleusen voetbalde veel via hun aanvoerder en probeerden vanuit hier de bal achter onze verdediging te leggen. Hier moesten wij een antwoord op zien te vinden. Ten eerste moesten we zorgen dat de lijn naar de aanvoerder nooit open was waardoor zij niet ingespeeld kon worden. Ten tweede moesten we zorgen dat we kort druk zetten op de bal waardoor zij de lange bal niet konden geven. En tenslotte wanneer dit allemaal niet goed gaat moesten we ervoor zorgen dat we achterin anticipeerden op de lange bal door op het moment van spelen (of vlak hiervoor) een aantal stappen naar achteren te doen. Veel tips om Nieuwleusen onschadelijk te maken maar we moesten uiteraard ook zelf aan voetballen toe komen en hierdoor de bal veel sneller rond te laten gaan, we moesten veel meer in beweging zijn en zorgen dat we loskwamen van onze directe tegenstander.

De tweede helft ging op dezelfde voet verder dan in de eerste helft. We hadden moeite om het spel te maken op de helft van Nieuwleusen omdat we veel individuele duels verloren van de fysiek sterke verdediging van Nieuwleusen. Nieuwleusen daarentegen bleef hetzelfde spel spelen waardoor we wederom veel reageerden op wat er gebeurde inplaats van anticipeerden. Dankzij Daan stonden we wederom niet op achterstand die ook in de eerste helft al met enkele belangrijke reddingen ons in de wedstrijd hield. In de 37e minuut was het toch raak een tegenaanval van Nieuwleusen viel binnen en we keken wederom tegen een achterstand aan 2-3. We probeerden het spel wel te maken maar het lukte niet vandaag. In de 53e minuut hadden we een penal nodig veroorzaakt door Levi om weer gelijk te komen. Stef schoot hem erg goed en beheerst in de rechterhoek binnen 3-3. De laatste 10 minuten hadden we de grip weer terug op de wedstrijd en drukten we Nieuwleusen terug in hun eigen zestien. Vele afstandsschoten en kansjes vielen helaas niet binnen en we eindigden vandaag met een 3-3 gelijkspel.

Al met al een nuttige oefenwedstrijd we kunnen veel leren van dit soort wedstrijden mits de jongens deze dingen meenemen in hun volgende wedstrijden. Tevreden dat we weerstand hebben gehad en niet met ruime cijfers wonnen. Minder tevreden over onze uitvoering onder deze weerstand maar dat is weer een onderdeel van ons leerproces. Tot slot wil ik graag nog even Levi bedanken voor het terugvinden van onze hesjes tas afgelopen zaterdag, ik had beloofd dat het in het verslag kwam :-P.

Zaterdag spelen we onze laatste bekerwedstrijd uit tegen DETO JO13-1. We trappen af om 11:00 tot dan!