De prijzen zijn al verdeeld met speelronde 26 nog voor de boeg. Alleen de eer en het prestige staan nog op het spel bij de laatste wedstrijden. Voor de ploegen die nog nacompetitie gaan spelen is het zaak geen blessures op te lopen of schorsingen aan de broek te krijgen. vv Berkum is de terechte kampioen en promoveert naar de hoofdklasse (proficiat!). WHC, DUNO D. en vv Bennekom spelen nacompetitie voor promotie en dat is gezien de stand op de ranglijst logisch. Onderin keren de beide promovendi De Esch en Hulzense Boys na slechts één seizoen weer terug in de tweede klasse. Misschien zijn die ploegen wel te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Het avontuur in de sterke eerste klasse was mooi, maar al snel werd duidelijk dat degradatie op de loer lag.

KHC uit Kampen viel met name in de tweede seizoenshelft tegen, al was trainer Herman Oosterhaar er nog zo van overtuigd dat zijn team in ieder geval boven Vroomshoopse Boys zou eindigen. Een ernstige misvatting, zo blijkt nu. Gezien de vorm van de lastte tijd kan het wel eens een moeilijk verhaal worden voor KHC  in de nacompetitie. Aan DETO Twenterand kunnen meer kansen worden toegedicht omdat daar juist de vorm en het elan de laatste periode toegenomen zijn. Zowel KHC als DETO Twenterand moeten flink aan de bak in de nacompetitie, want die kent z’n eigen wetten, waarbij op zich ongezonde spanning vaak de grootste tegenstander blijkt te zijn.

Vroomshoopse Boys heeft zich uitstekend gehandhaafd tussen de grote (en dure) jongens en de dik verdiende 3-0 overwinning tegen Hulzense Boys voelde afgelopen zaterdag als een soort bevrijding. Hulde aan de technische staf en de selectie en we kunnen ons opmaken voor een vierde achtereenvolgend seizoen in deze aansprekende eerste klasse. Maar eerst nog aanstaande zaterdag de 26e en laatste speelronde in de eerste klasse D. De vaste volgers dank ik voor de leuke en ook stimulerende reacties en tot het volgende seizoen.

DUNO D. tegen Vroomshoopse Boys

De thuisclub veroverde de derde periodetitel en wordt in staat  geacht om hoge ogen te gooien in de nacompetitie. In Doorwerth is de accommodatie niet hoofdklassewaardig, maar dat is de selectie wel. In Vroomshoop werd het een dikke nederlaag op 10 december 2016, maar dat ligt gelukkig al weer lange tijd achter ons. Vroomshoopse Boys kan zaterdag vrijuit spelen. De tegen vv Bennekom geschorste aanvoerder Harold Kivits is weer inzetbaar en hij kan samen met zijn team een mooi slotakkoord beleven bij DUNO D. Datzelfde goede gevoel wordt volop gegund aan de afscheid nemende hoofdtrainer Eric van Zutphen, teammanager Tom Heideman en keeperstrainer John Tanate. Voorspelling: een 3.

vv Berkum tegen De Esch

De thuisclub wil er als trotse kampioen vast nog even zaterdag een gallery play van maken in Berkum. Degradant De Esch komt normaal gesproken kwalitatief tekort tegen de aanstaande hoofdklasser. Als de alcohol van het kampioensfeest niet teveel in benen zit, zie ik vv Berkum ruim winnen. Voorspelling: een 1.

DETO Twenterand tegen vv Bennekom

De thuisclub richt zich helemaal op de aanstaande nacompetitie en zal de nodige voorzichtigheid betrachten. Ook vv Bennekom wacht een nacompetitie, maar in dit geval om promotie naar de hoofdklasse. Alle ingrediënten voor een leuke en ontspannen pot voetbal zijn aanwezig in Vriezenveen. Voorspelling : een 3.

Hulzense Boys tegen DOS’37

De degradant wil zich nog een keer in positieve zin laten gelden voor het thuispubliek. Er kan nu frank en vrij worden gespeeld, in dit geval tegen DOS’37 dat de laatste tijd vooral jeugd inpast. In Hulzen kan zich weleens een verrassing aandienen in de vorm van een overwinning van de thuisploeg. Voorspelling: een 1.

Go-Ahead Kampen tegen FC Zutphen

Een moeizaam en vooral ook grillig ogend seizoen is bijna ten einde voor de ambitieuze Go-Ahead Kampen. Datzelfde geldt voor FC Zutphen, dat de laatste thuiswedstrijd met matig spel teleurstellend verloor van vv Nunspeet. De ploeg uit Zutphen staat nu in puntenaantal gelijk met Vroomshoopse Boys. Go-Ahead Kampen wil deze competitie met een goed gevoel afsluiten. Voorspelling: een 1.

SVZW tegen KHC

Uithuilen en opnieuw beginnen is het credo voor SVZW. De oud-hoofdklasser etaleerde het laatste deel van deze competitie na het onverwachte verlies tegen Vroomshoopse Boys een puike vorm, maar had dit in feite eerder moeten doen om voor de prijzen te gaan.  KHC moet na de nodige schorsingen en blessures de zaak weer snel op de rails krijgen om succes te boeken in de nacompetitie. Voorspelling: een 1.

vv Nunspeet tegen WHC

De thuisploeg wil deze voetbaljaargang goed afsluiten in deze toch al met al wat tegenvallende competitie. Er was meer verwacht van de geelhemden, ook gelet op de prestaties in het vorige seizoen. Tegenstander WHC hield de titelrace met vv Berkum verrassend lang vol. In de aanstaande nacompetitie moet de accu nog een keer worden opgeladen en daarop ligt nu al de focus. Voorspelling: een 1.