Nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbescherming op 25 mei 2018 van kracht.

Vanaf 25 mei 2018 geldt er nieuwe strengere regelgeving op het gebied van privacy, de zogeheten Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit is een nieuwe Europese wet  met strenge regels op het gebied van privacy.

De AVG is een inspanningswet waar alle organisaties in Nederland aan moeten voldoen. Met de AVG krijgen de mensen meer zeggenschap over hun persoonsgegevens. Zij mogen bijvoorbeeld hun gegevens inzien en laten wijzigen of in veel gevallen zelfs volledig laten wissen. Ook krijgen leden het recht om hun persoonsgegevens op te vragen en mee te nemen naar een andere ‘aanbieder’; het recht op data portlabiliteit.

De nieuwe wet brengt veel administratieve rompslomp met zich mee. Er moet exact in kaart worden gebracht wie toegang heeft tot privacygevoelige informatie en wie iets mag doen met deze gegevens en wie van hen juist niet. De afspraken met betrokken bestuurders moeten zwart op wit staan. In een aantal gevallen moet zelfs voor geheimhouding worden getekend.

In de praktijk komt het er op neer dat clubs zich goed bewust moeten worden/zijn van wat er wel en niet mag met uw persoonsgegevens. Dit laatste geldt bijvoorbeeld ook voor het plaatsen van foto’s op website, voor foto’s in de kantine, voor indelingen van teams op de website , even een actiefoto op de social media. Dit alles kan niet meer. Hiervoor wordt een speciaal document gemaakt, waarop u kunt aankruisen waar u wel of niet toestemming voor geeft.

Belangrijk wordt ook om de datalekken bij te houden. Er is al een datalek als iemand een nieuwsbrief aan alle leden mailt en de email adressen  niet in BCC zet, maar voor iedereen zichtbaar in CC.

Kortom er zijn veel zaken die aandacht behoeven. We zijn al een eind op weg en denken voor de datum van 25 mei 2018 alles “klaar” te hebben. Volg de komende tijd ook de berichten op onze website over de aanpak en de vertaling binnen onze vereniging van de AVG.