Woensdag 12 oktober is er een bijeenkomst bij DOS’37 geweest met een vertegenwoordiging vanuit de besturen van alle Twenterandse voetbalverenigingen over de mogelijke gezondheidsrisico’s met het gebruik van rubbergranulaat in kunstgrasvelden. Dit naar aanleiding van de televisie-uitzending van het programma Zembla van 5 oktober 2016. Deze uitzending heeft geleid tot onrust en vragen in bij sporters, sportverenigingen, en ouders van sporters. Ook de kunstgrasvelden in de gemeente Twenterand zijn ingestrooid met rubbergranulaat.

Belangrijkste doel van dit overleg was om standpunten uit te wisselen tussen de verschillende voetbalverenigingen en te komen tot een gezamenlijk besluit hoe om te gaan met het voetballen op kunstgras. Daarnaast is er een vertegenwoordiging gekozen uit dit overleg die samen met de gemeente Twenterand ontwikkelingen op het gebruik van rubbergranulaat en de mogelijke gezondheidsrisico’s nauwlettend zullen volgen.

Onderzoeken
In 2006 heeft met medewerking van het Rijks Instituut voor Volksgezondheid en milieu een onderzoek plaats gevonden naar de veiligheid van rubbergranulaat. Daaruit bleek volgens het RIVM dat het granulaat geen risico’s met zich brengt voor mensen die sporten op kunstgrasvelden.

In 2008 heeft het RIVM en andere partijen onderzoek gedaan naar de luchtkwaliteit boven de kunstgrasvelden. Ook dit onderzoek heeft uitgewezen dat er geen gezondheidsrisico’s zijn voor de sporters.

De Europese Commissie laat momenteel onderzoek doen naar de samenstelling van rubbergranulaat en met name naar de aanwezigheid van Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen (PAK’s). De uitkomst van dit onderzoek wordt in februari 2017 verwacht.

De minister van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) heeft het RIVM gevraagd met spoed extra onderzoek te doen. Hiervoor zal het granulaat van 50 tot 100 kunstgrasvelden worden bemonsterd. De uitkomst wordt in december van dit jaar verwacht. De minister heeft toegezegd de Tweede Kamer en het publiek te zullen informeren over de uitkomsten van de diverse onderzoeken.

Situatie kunstgrasvelden gemeente Twenterand
Zoals aangegeven beschikt de gemeente Twenterand over 7 kunstgrasvelden die allemaal zijn ingestrooid met rubbergranulaat. De Twenterandse voetbalverenigingen zijn gebruiker van deze velden en de gemeente Twenterand is in het merendeel eigenaar van deze velden.

De Twenterandse voetbalverenigingen hebben besloten dat er gevoetbald blijft worden op deze kunstgrasvelden, dit in lijn met het advies van de KNVB dat zich richt en baseert op het feitelijke advies en informatie van het RIVM. Eventuele nieuwe ontwikkelingen of inzichten over het spelen op kunstgras ingestrooid met rubbergranulaat zullen nauwlettend worden gevolgd en hieruit voortvloeiende aanbevelingen zullen worden opgevolgd. Dit in samenwerking met de gemeente Twenterand.

De Twenterandse voetbalverenigingen adviseert, conform het advies van de KNVB, de gebruikers van de kunstgrasvelden wel de volgende voorzorgsmaatregelen in acht te nemen:

1. Na het gebruik van de kunstgrasvelden altijd te douchen
  2. Onnodig contact met rubbergranulaat via mond en huid te voorkomen
  3. Keepers die veelvuldig met kunstgras in aanraking komen, bevelen wij aan beschermende kleding (trainingspak) aan te trekken.

Wanneer er nieuwe informatie bekend is, zullen wij jullie informeren.

Twenterand, 12 oktober 2016

Namens de besturen,