Zoals bekend hebben we bij Vroomshoopse Boys een sterk groeiende jeugdafdeling. In het seizoen 2017-2018 zijn maar liefst 28 teams voor de competities ingeschreven. Vele van deze jeugdige Boys-leden volgen de verrichtingen van ons eerste elftal op de voet. Onsportief spel wordt uitvergroot op het veld en in de media. Negatieve of zelfs agressieve reacties op de scheidsrechters, van spelers of van de staf, kunnen in negatieve zin opvallen. Maar het kan gelukkig ook anders en dat gebeurt ook. Respect voor de tegenstanders en voor de scheidsrechter wordt zichtbaar en dat werkt door bij de jeugd. In dit verband hebben we het maar niet over wedstrijden in het betaald voetbal of over duels in Europees verband of interlands. Daarbij zijn de vooral financiële belangen heel groot en is voorbeeldgedrag helaas wel eens ver te zoeken.

Respect en voorbeeldgedrag begint al bij de wekelijkse ontvangst van de tegenstanders en scheidsrechters op de Bosrand. Mooi dat we bij Vroomshoopse Boys gastheren en gastvrouwen in onze ontvangstkamer in de kantine hebben, die dat in goede banen leiden. Ook na afloop van de wedstrijd, al ging het er binnen de krijtlijnen fel aan toe, is het “shake hands”, samen wat drinken en samen nog even gezellig napraten.

Onze vereniging kan wat dat betreft ook voor en na de wedstrijden scoren en dat op positieve wijze. Daaruit blijkt het karakter van onze club. Natuurlijk horen strijd en passie bij de voetbalsport, maar toch ook zeker het beeld van een correcte vereniging, die niet voor niets het project RESPECT omarmd heeft. Voorbeeldgedrag geldt uiteraard ook voor bestuurs-en commissieleden van onze vereniging. Daarbij wordt in wezen persoonlijkheid getoond. Op het veld, langs de lijn, in de bestuurs- en commissiekamer en in de kantine moeten we ons echte sportmensen tonen met goed gedrag.

Dat geldt ook voor onze supporters. Natuurlijk: emotie hoort bij de voetbalsport. Aanmoedigen van je favorieten hoort er ook bij en wees eerlijk: wie wil er nu niet graag winnen? Maar toch: voorbeeldig supportersgedrag werkt ook mee aan een goede naam als voetbalvereniging. Wat dat betreft hebben we bij de Boys beslist geen klagen. Toch is het goed om elkaar in voorkomende gevallen aan te spreken op ongewenst gedrag. Daarbij maakt de toon de muziek. Samen kunnen we ervoor zorgen dat er ook elders met respect over Vroomshoopse Boys wordt gedacht en gesproken.