Deze week is het de week van tegen pesten. Daar besteden scholen aandacht aan, maar het komt ook bij (sport)verenigingen voor. Een veilige en prettige omgeving is iets waar ieder kind recht op heeft.
De Vroomshoper René Klunder is oud-speler van Vroomshoopse Boys. Hij maakte als technisch vaardige middenvelder deel uit van het eerste elftal van de Boys, dat op 1 mei 1978 geschiedenis schreef door in Groningen kampioen van de tweede klasse te worden. Daardoor promoveerde Vroomshoopse Boys naar het hoogste landelijke amateurniveau. René Klunder momenteel regio coördinator scouting van FC Twente en Heracles.
René weet ook vanuit zij vroegere functie in het onderwijs, hoe pesten het leven van kinderen kan beïnvloeden. René (66) trok niet lang geleden de stoute schoenen aan en debuteerde als schrijver van het spannende kinderboek ‘Karel Magische Schoenen’. Zijn buurtgenoot Louise Bramer illustreerde het kinderboek.
De hoofdpersoon en boerenzoon Karel wordt vaak gepest. Door pratende rode schoenen, die hij opduikelt in een kringloopwinkel, herwint Karel zelfvertrouwen en gaat met succes de strijd aan tegen het pesten. Dit avontuurlijke en ook herkenbare boek lees je één adem uit en je voelt dat Karel van een tobber een doorzetter wordt.
De helft van de opbrengst van het boek gaat naar de Kindertelefoon, waar kinderen van 8 tot en met 18 jaar anoniem met hun problemen terecht kunnen. Het kinderboek Karel Magische schoenen kost € 19,50 en bevat 122 bladzijden. Het wordt in de vorm van een paperback uitgegeven en is als volgt te verkrijgen: www.boekscout.nl of bol.com Het auteursblog is reneklunder.auteursblog.nl

Kampioenstem van Vroomshoopse Boys van 1 mei 1978. Op de voorste rij vierde van rechts: René Klunder.