Elke maand wordt een gedragsregel met betrekking van RESPECT nader onder de loep genomen door een lid van de werkgroep RESPECT van Vroomshoopse Boys. Door Hans Nieboer wordt afgetrapt met het item het tonen van respect voor iedereen, zowel in als buiten het veld.

Toon respect.

De eerste gedragsregel op de bekende blauwe borden op de Bosrand spreekt voor zich. Hoewel? Met alle respect: hoe accepteren we door ons gevoelde dubieuze beslissingen van de scheidsrechters? Hoe ontvangen we bezoekende teams? Hoe spreken we over medeleden? Hoe accepteren we beslissingen over het meespelen of het wisselen van trainers en leiders?  Hoe gaan we met besluiten van het bestuur, jeugdcommissie en andere commissie van de Boys om?

Ik denk dat respect begint met een ander in zijn of haar waarde te laten. Een scheidsrechter is aangesteld om een wedstrijd te leiden. Natuurlijk worden er wel eens een foute beslissing genomen. Mar wees eerlijk: het aantal foute passes of verkeerde balbehandelingen van voetballers zijn in een wedstrijd zeker niet op één hand te tellen. Daarom: toon respect voor de scheidsrechters en zeker ook voor onze onovertroffen clubscheidsrechters, pure vrijwilligers. Dat geldt zowel voor de spelers, leiders, trainers, ouders en supporters.

Bezoekende teams moeten op de Bosrand het gevoel hebben dat ze gastvrij worden ontvangen. Prima dat er een ontvangstkamer is, die bemenst wordt door onze vrijwilligers, hulde! Ook de leiders en trainers van teams hebben daarbij een taak. Meestal gaat het goed, maar soms kan het nog beter: dat getuigt ook van respect. Ook andere voetbalcomplexen dienen we met respect te behandelen. Goed gedrag, ook verbaal en ook betekent dit de kleedkamers altijd netjes achter te laten. Fatsoen moet je doen.

Over iemand praten en soms ook oordelen is altijd minder dan met iemand in overleg gaan. Dat werkt gewoon constructief en is ook gezonder. Samen kunnen we veel meer. Elkaar kennen, respecteren en waarderen werkt alleen maar stimulerend.

Op een schip kan slechts één kapitein zijn. Anders werkt het niet of verwarrend en dat kan irritaties opwekken. Zo werkt het ook met voetbalteams op trainingen en in wedstrijden. De trainers en leiders, voor het allergrootste deel vrijwilligers, zijn aangesteld om te trainen en te coachen. Laten wij hen in in die kwaliteit en in die waarde laten.

Het bestuur en de jeugdcommissie (allen vrijwilligers) zijn door de leden benoemd om besluiten te nemen in het belang van de vereniging Vroomshoopse Boys. Verschillende commissies voeren de besluiten uit. De genomen besluiten respecteren betekent ook dat die worden gedragen door de leden. Dat getuigt van respect voor de vereniging, die zo eenheid en ook kracht uitstraalt.

Reageren? Dat kan door tot 1 maart 2017 een mail te sturen naar nieboerhans@gmail.com