Sneu verlies Vroomshoopse Boys in doelpuntrijk duel

Vroomshoopse Boys begon met uitstekend combinatiespel in de uitwedstrijd tegen titelkandidaat vv Nunspeet. In de 4e minuut lanceerde Jos Hutten rechterspits Ernst-Jan Heideman, die vanwege vermeend buitenspel ten onrechte werd terug gefloten door arbiter M. de Boer uit Harderwijk. In de 6e minuut kwam Thomas Smedema na een goede actie van Ernst-Jan Heideman alleen voor keeper Sean Poot, maar de Nunspeet-doelman redde bekwaam. Vroomshoopse Boys bleef manmoedig aanvallen, maar moest in de 10e minuut onverwacht een zware tegenslag incasseren. Andjin van Veen ging het duel aan tegen de gewiekste aanvaller Henk Baum, die zich na licht contact gretig liet vallen. Scheidrechter de Boer kende een penalty toe en gaf tot grote verbazing van zowel Vroomshoopse Boys als vv Nunspeet rood aan centrale verdediger Andjin van Veen. Onbegrijpelijk, omdat er geen sprake was van het ontnemen van een doelrijpe kans en er nog andere verdedigers op tenminste gelijke hoogte van de zwaar gedupeerde Boys-verdediger stonden. Henk Baum nam namens vv Nunspeet het cadeautje in ontvangst en scoorde 1-0. In de 16e minuut gaf keeper Tom Sickman bij een luchtduel een klein duwtje aan Darryl van den Anker en weer wees arbiter de Boer gedecideerd naar de penaltystip. Henk Baum scoorde ook nu in de linker benedenhoek: 2-0. Vroomshoopse Boys was aangeslagen en na een vlot lopende aanval bracht Lars ten Dolle in de 20ste minuut de 3-0 op het scorebord. In de 22ste minuut schoot de Nunspeet-speler Maikel Lange van grote afstand steenhard in, maar Boys-keeper Tim Sickman redde op prachtige wijze. In de 23ste minuut werd een dubbel wissel aan Boys-zijde toegepast. Lars Scholten en Ernst-Jan Heideman werden vervangen door Leon Dogger en Robert Veld.

Het pleit voor Vroomshoopse Boys dat ook met tien tegen elf spelers waar mogelijk de aanval werd gezocht. In de 36ste minuut had dat succes. De toch al niet zo solide ogende verdediging van vv Nunspeet verkeek zich op een lange bal vanaf links van Robert Veld en de attente Jos Hutten profiteerde met een doeltreffend tikje met de binnenkant voet: 3-1. In de 31ste minuut kwam Ton Kunst in vrije schietpositie, maar hij werd onderuit getrokken. Scheidsrechter de Boer zag er geen strafschop in. In de 32ste minuut haalde Jos Hutten op uiterst knappe wijze de achterlijn en zijn voorzet werd in het doel getikt door Thomas Smedema: 3-2. In de 34ste minuut belandde een knappe volley van Harold Kivits in handen van Nunspeet-keper Sean Poot. In de 36ste minuut werd Thomas Smedema binnen de zestien meter onderuit gehaald, maar ook dit werd weggewoven door arbiter de Boer. In de 42ste minuut werd na een lang lopende aanval van vv Nunspeet vanaf rechts Thomas ten Delle met een kopbal in stelling gebracht. Keeper Tim Sickman was kansloos tegen het diagonale schot vanaf rechts: 4-2.

In de 48ste minuut leek Vroomshoopse Boys kansrijk met een vlotte tegenstoot, maar ook nu gooide arbiter de Boer weer roet in het eten. Om onbegrijpelijke redenen werd een vrije trap tegen de Boys gegeven. In de 50ste minuut mocht Ton Kunst na doorkoppen van Thomas Smedema op de rand van buitenspel doorgaan. Een prachtig schot van de diepgaande middenvelder belandde buiten bereik van keeper Sean Poot in de verste hoek: 4-3. Een gelijkmaker hing even in de lucht, maar in de 58ste minuut ontsnapte Henk Baum na een mooie crosspass aan de verdediging van de gasten en zijn harde schot sloeg als een granaat in: 5-3. In de 61ste minuut meldde Jos Hutten zich weer aan het front na een doorkopbal van Ton Kunst, maar hij vond net niet de juiste richting. Een hevige scrimmage voor het doel van vv Nunspeet in de 66steminuut, gevolgd door een schot van afstand van Rikkert Vliek leverde ook niet het gewenste resultaat op. In de 71ste minuut werd Ramon de Jong door trainer Eric van Zutphen voor de licht aangeslagen Jos Hutten gebracht. In de 74ste minuut leidde een schwalbe van een Nunspeet-aanvaller op de achterlijn tot de derde penalty. Arbiter de Boer bleek een complete offday te hebben en haalde zich daarmee de verbijstering en ook woede van de spelers, staf en supporters van de Boys op de hals. Grensrechter René Netters van Vroomshoopse Boys werd vanwege protesteren in woord en gebaar weg gestuurd door scheidsrechter de Boer en werd langs de zijlijn vervangen door Tom Heideman. Henk Baum benutte ook deze penalty. In de 82ste minuut schoot Lars ten Dolle de thuisploeg naar de 7-3 tegen het toen al verslagen gasten.

Net als op 7 november 2015 was het verschil tussen beide teams vier doelpunten, maar deze keer in het voordeel van vv Nunspeet. Het is nu zaak voor het Boys-team deze kater van zich af te spelen in de eerstvolgende thuiswedstrijd tegen WHC op zaterdag 9 april. Mede door het verlies van Be Quick’28 en Sparta Enschede bezet Vroomshoopse Boys nu de op zich veilige 10e plaats in de eerste klasse D. met een marge van 3 en 4 punten op die teams.

Er werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: Tim Sickman; achter: Jordy Brinkman, Rutger Schrijver, Andjin van Veen (tot de 10e minuut) en Rikkert Vliek; midden; Harold Kivits, Ton Kunst en Lars Scholten (23e minuut: Leon Dogger); voor: Ernst-Jan Heideman (23ste minuut: Robert Veld), Jos Hutten (71ste minuut: Ramon de Jong) en Thomas Smedema.

Op de website van vv Nunspeet worden beelden van deze doelpuntrijke  wedstrijd getoond.

Subtopper Vroomshoopse Boys 2 won uit met 1-0 van Enter Vooruit 2. Vroomshoopse Boys 3 won thuis knap met 2-1 van Kloosterhaar 2.

Hoofdklasser Vroomshoopse Boys A1 greep een van de laatste kansen op klasse behoud door uit met 2-1 van Warnsveldse Boys A1 te winnen.