De KNVB heeft het speelschema van het eerste elftal van Vroomshoopse Boys in de tweede klasse J. van het district Oost van het zaterdagvoetbal bekend gemaakt. Wat direct opvalt is het groot aantal nieuwe teams ten opzichte van het vorig seizoen. Nieuwe tegenstanders van de Boys zijn in de aanstaande voetbaljaargang SV Gramsbergen, Sportclub Elim, FC Meppel, Oranje Nassau uit Almelo, RKSV De Zweef uit Nijverdal, SV Nieuwleusen en DOS’37 uit Vriezenveen. Het feit dat er meerdere teams uit de tweede klasse Noord van vorig seizoen instromen, kan best opvallend worden genoemd.

Door de in totaal 13 teams is er steeds een team dat op een competitiedag vrijaf is.  De eerste Twenterand- derby van het seizoen vindt al snel plaats. Op zaterdag 1 oktober 2022 speelt Vroomshoopse Boys thuis op De Bosrand tegen vv Den Ham. De heenwedstrijd op De Rohorst in Den Ham wordt gespeeld op 11 februari 2023. Wat de derby’s tegen oud-eersteklasser DOS’37 betreft: op 28 januari 2023 wordt door de Boys uit op Het Midden in Vriezenveen gespeeld en op 20 mei 2023 treffen die teams elkaar op De Bosrand.  De mannen van hoofdtrainer Jan-Peter Jonkman en zijn staf beginnen op zaterdag 24 september aanstaande de competitie met een uitwedstrijd bij promovendus SV Nieuwleusen.

De winterstop is gepland na zaterdag 10 december 2022 tot zaterdag 21 januari 2023. De reguliere competitie wordt afgesloten op zaterdag 27 mei 2023 met een uitwedstrijd bij De Zweef in Nijverdal. De speeldagen zonder competitieverplichtingen zijn voor de Boys zaterdag 12 november 2022 en zaterdag 1 april 2023.

Op dinsdagavond 23 augustus wordt de oefencampagne van het eerste elftal van de Boys gestart met een thuiswedstrijd tegen derdeklasser Mariënberg. Om 20.00 uur wordt er op De Bosrand afgetrapt. Op zaterdag 27 augustus volgt de oefenwedstrijd tegen De Weide in Hoogeveen, die om 14.30 uur begint. De Weide degradeerde afgelopen seizoen naar de derde klasse, nadat het daarvoor zeven seizoen onafgebroken op twee klasse-niveau had gespeeld.

Vroomshoopse Boys komt dit jaar met acht seniorenteams, waarbij 2 damesteams, in actie. Bij de jeugd zijn dat 30 teams aangevuld door de pupillen van de F-league en het beloftenteam voor de Beltona-competitie. De teams kunnen voor trainingen en wedstrijden even niet op het natuurgras van veld 4 van De Bosrand terecht. De  oorzaak daarvan is dat de gevreesde engerlingen weer op de Bosrand zijn opgedoken. Aan een herstelplan van de grasmat wordt momenteel hard gewerkt door de veldploeg van Vroomshoopse Boys samen met de gemeente Twenterand.