Sterk Vroomshoopse Boys overtuigt tegen SC Barbaros

Op het regenachtige en kletsnatte sportcomplex De Bosrand werd bij de wedstrijd Vroomshoopse Boys tegen SC Barbaros uit Hengelo op het laatste moment  gekozen voor een switch van het hoofdveld met natuurgras naar het kunstgrasveld 5. Dat had alles te maken met de aanzienlijk betere verlichting bij het kunstgras. Vanaf het beginsignaal van de prima leidende arbiter Niels Mulder uit Almelo was de met veel overtuiging  spelende thuisploeg de bovenliggende partij. Aanval na aanval rolde op het doel van SC Barbaros af, waar oud-prof van FC Twente Douglas Teixeira centraal in de verdediging speelde. Juliën Derks was namens de Boys al in de 8e minuut dreigend, maar zijn schot vloog net over het doel.

In de 14e minuut was het wel raak. Na een prachtig opgezette aanval van de thuisploeg mocht Jesper Derks vanaf rechts voorzetten en Ramon de Jong rondde met een harde kopbal doeltreffend af: 1-0. De Boys bleef veel sterker en Ramon de Jong en Sil Derks troffen net geen doel na vlot lopende aanvallen in de 26e en 27e minuut.  In de 35ste minuut moest middenvelder Tom Pierik van Vroomshoopse Boys er met een blessure af en hij werd vervangen door Levi Aitink. Pas in de 39ste minuut kwam SC Barbaros tot een eerste doelpoging, maar het schot ging langs het doel van Boys-keeper Chiel Sickman. Voor de rest was het allemaal de Boys wat de klok sloeg. De defensie stond als een huis. Het middenveld schakelde prima en bepaalde het ritme van de wedstrijd. De spitsen van de Boys vormden een doorlopend gevaar voor de bezoekers.

Het soepele en temporijke combinatiespel van de thuisploeg werd beloond in de 40ste minuut. De solerende Juliën Derks werd binnen het strafschopgebied van achteren aangetikt en scheidsrechter Mulder wees gedecideerd naar de stip. Lars Scholten voltrok op onberispelijke wijze het vonnis en liet keeper Yusuf Cekic volstrekt  kansloos: 2-0. Een minuut later zocht en vond centrumspits Ramon de Jong even de gewenste de ruimte en zijn harde schot belandde in het doel: 3-0. Dat was tevens de ruststand.

In de tweede helft ging Vroomshoopse Boys verder waar het was gebleven. In de 48ste minuut mocht Sven Paters vanaf links een corner nemen, die door rechter vleugelverdediger Jesper Derks koppend tot doelpunt werd gepromoveerd: 4-0. In de fase daarna controleerde de geconcentreerd spelende Boys het spel, waarbij de zichtbaar aangeslagen bezoekers er alleen op uit leken te zijn de score zo laag mogelijk te houden. In de 76ste minuut werd het zelfs nog 5-0. Het was een mooie coproductie van de  drie broers Derks. Het begon met een panklare voorzet vanaf rechts van Sil. Juliën verlengde, waarna Jesper het laatste tikje gaf. In de 85ste minuut kwam Siem Pierik bij de Boys in het veld voor Juliën Derks. In de  ultieme slotfase was het eerst Burak Babuloglu, die namens SC Barbaros van een defensief slippertje aan Boys-zijde profiteerde: 5-1.  Vanaf de aftrap ging Vroomshoopse Boys weer in de aanval. Jesper Derks kwam weer eens door aan de rechterkant en Siem Pierik rondde zijn voorzet doeltreffend af: 6-1. Direct daarop klonk het laatste fluitsignaal.

Door deze eclatante 6-1 overwinning en de andere uitslagen bezet Vroomshoopse Boys nu een ongedeelde tweede plaats op de ranglijst van de eerste klasse I. met 22 punten uit 11 wedstrijden. De Boys heeft een punt achterstand op koploper ATC’65 uit Hengelo. In de strijd om de tweede periodetitel werden goede zaken gedaan door de formatie van hoofdtrainer Robert Bosma.  De winterstop gaat nu in en op zaterdag 20 januari 2024 wordt de competitie hervat met een thuiswedstrijd tegen SV Nieuwleusen.

Tegen SC Barbaros werd in de volgende formatie gespeeld: doel: Chiel Sickman; achter: Jesper Derks, Lars Scholten, Sven Paters en Simon Kempers; midden: Tom Pierik (35: Levi Aitink), Léon Dogger en Mats Scholten; voor: Sil Derks, Ramon er Jong en Juliën Derks (85: Siem Pierik).

Eersteklasser Vroomshoopse Boys 2 had het thuis lange tijd moeilijk tegen runner-up SVI 2 uit Zwolle en keek aanvankelijk tegen een 2-0 achterstand aan. De jonge formatie van trainer Alexander Fokkert, met wie het contract voor het volgende seizoen is verlengd, toonde veerkracht en sleepte nog een 3-3 gelijkspel uit het vuur.

Vroomshoopse Boys JO19-1 verloor thuis tegen FC Ommen JO19-1 met 4-1. Vroomshoopse Boys JO17-1 redde het ook niet uit tegen Juventa’12 JO17-1 en verloor met 3-2. Winst was er in Wierden wel voor Vroomshoopse Boys JO15-1, dat met 4-1 SVZW JO15-1 aftroefde. Op dinsdagavond 12 december spelen de beloften tot en met 23 jaar van de Boys thuis tegen de leeftijdsgenoten van TCC’28 uit Tubbergen. Om 20.00 uur wordt er op de Bosrand afgetrapt.