Nog uit tegen Sparta, ZAC en Enter Vooruit. Thuis nog tegen IJVV en Be Quick’28 en in ieder geval nacompetitie om promotie naar de eerste klasse. Het zou een spannende eindfase worden voor Vroomshoopse Boys 1. Al een periodetitel op zak en een imponerende serie van 10 winstpartijen en 1 gelijk spel, oefenduels erbij geteld. Dat noemen we een “flow” in de sportwereld. Waar zou dit eindigen voor de mannen van hoofdtrainer Jan-Peter Jonkman en trainer Henk Harmens? Andere Boys-teams, ook bij de jeugd, roken ook nog titelkansen.

Ja, hoe zou het afgelopen zou zijn voor al die Boys-teams? We zullen het nooit weten. Voor het eerst in 75 jaar werd de voetbalcompetitie onderbroken en niet verder uitgespeeld. In het seizoen 1944-1945, de Boys bestond net, was het logisch in oorlogs- en bevrijdingstijd en voorzien. Nu kwam het wereldwijde besmettelijke coronavirus even onzichtbaar als onverwacht. Natuurlijk: de gezondheid gaat boven alles. De KNVB bevroor de competities en zo wordt volgend seizoen door alle teams weer in dezelfde competitie gestart. Voor teams die in de race waren voor promotie jammer.  Dat geldt niet voor teams die op weg leken te zijn naar mogelijke degradatie. Voor die teams is dit een sportieve meevaller.

De voorgeschreven veilige onderlinge afstand van anderhalve meter geldt nog steeds en het is duidelijk dat er voorlopig geen bal rolt bij het voetbal, dat nu eenmaal een contactsport is. De KNVB maakt zich m.i. echt belachelijk door voor de troepen en ook voor de medische deskundigen uit te lopen. Het grote geld verblindt en de miljoenen van de FIFA en UEFA moetenveilig gesteld worden door Eric Gudde, Nico Jan Hoogma, Jan Smit en andere bobo’s. Veiligheid staat voorop zou je denken, daar is geen VAR voor nodig.

Gelukkig komen onze voorzitter Edward Olthof en ons bestuurslid PR Margreeth Spang regelmatig met updates op de website. Regeren is en blijft vooruit zien en we moeten ons alweer voorbereiden op het volgend voetbalseizoen 2020-2021. Mooi dat er achter de schermen bij de Boys met het oog op de nieuwe voetbaljaargang alweer het nodige gebeurt. De onderzoekscommissie nieuwbouw kantine wordt niet afgeleid door voetbalzaken en kan op volle kracht doorgaan, succes gewenst. Riëtte en Harry blijven over de kantine waken als een kloek over haar kuikens. De schoonmakers Gerrit en Minie Timmerman hebben er bepaald geen schoon genoeg van en zorgen ervoor dat de kleedkamers er voor het nieuwe seizoen “spic en span” uitzien.

De veldwerkers blijven onverminderd actief, zij het op gepaste afstand natuurlijk. Rondom veld 5 zijn door medewerkers van de gemeente Twenterand bestratingswerkzaamheden verricht. Dit prachtige kunstgrasveld wordt zo steeds meer een eigentijds blauw-geel visitekaartje van Vroomshoopse Boys. Het oudere kunstgrasveld (veld 3) wordt vervangen. Op welke wijze en wanneer wordt duidelijk als de gemeenteraad van Twenterand binnenkort digitaal gaat vergaderen en gaat besluiten over dit item.  Nog even afwachten, maar dat er een nieuwe bovenlaag komt, lijkt een kwestie van tijd.

De afgelopen week hebben de Boys-leden en sponsoren het clubblad “Boys-nieuws” in de bus gekregen. Hulde aan coördinator Wijnand Netters en alle bezorgers. Aan de buitenkant van het clubblad waren vreugde en verdriet in één blik samen gevat. Juichende spelers van de  Boys na het beslissende doelpunt van Jordy Harms aan de ene kant. Een herinnering aan erelid Joop Lantink aan de andere kant. Joop was ook vele jaren lang super acquisiteur van het clubblad. In zijn geest gaan we verder aan een mooie en gezonde toekomstvan Vroomshoopse Boys werken. In het clubblad staan Gerjan Nieboer in z’n voorwoord en Erik Klaren in  z’n column stil bij de gevolgen van het coronavirus. Het clubblad bewijst weer actueel te zijn, naast mooie achtergrondverhalen natuurlijk.

De challenges oftewel uitdagingen van spelers van diverse teams zijn prachtig om te zien op Facebook et cetera. Wat een balvaardigheid en vitaliteit is er onder de Boys-jeugd, daaropkunnen we trots zijn. Goed dat onze jeugdtrainers dit opzetten.

Tot slot: blijf gezond, houd vol, en neem de gepaste afstand in acht. Iedereen prettige en gezonde Paasdagen gewenst.