Eerder hebben we als gemeente en sportverenigingen gezamenlijk een bericht geplaatst naar aanleiding van de vragen over mogelijke gezondheidsrisico’s van de rubber korrels op kunstgrasvelden. We wachten hierin het onderzoek van de RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) af. De eerste uitkomsten van dit onderzoek worden eind dit jaar verwacht. Tot die tijd volgen we de lijn van het RIVM en kunnen de kunstgrasvelden gewoon worden gebruikt.

RIVM-onderzoek rubbergranulaat op sportvelden in 2016
Op basis van diverse onderzoeken heeft het RIVM eerder geconcludeerd dat het niet waarschijnlijk is dat het sporten op kunstgrasvelden met rubbergranulaat leidt tot gezondheidseffecten. Het RIVM zoekt nu op twee manieren naar meer kennis over rubbergranulaat op sportvelden en eventuele effecten op de gezondheid:

1. Met een literatuuronderzoek  beoordeelt het RIVM de onderzoeksresultaten van relevante, internationale literatuur.
  2. Met een veld- en laboratoriumonderzoek moet duidelijk worden welke chemische stoffen er in het rubbergranulaat zitten en of die stoffen vrijkomen uit de korrels.

Wat levert het onderzoek op

Het literatuuronderzoek en het veldonderzoek leiden tot inzichten in:

• De samenstelling van het rubbergranulaat op voetbalvelden in Nederland: welke chemische stoffen zitten er in
  • De mate waarin deze stoffen mogelijk vrijkomen uit de korrels.
  • Manieren waarop mensen in aanraking kunnen komen met de chemische componenten (mogelijke blootstellingsroutes).
  • Wat er bekend is over gezondheidseffecten van rubbergranulaat in de internationale wetenschappelijke literatuur.
  • Een overzicht van normen voor rubbergranulaat in de huidige regelgeving.

De eerste resultaten van het onderzoek komen eind 2016 beschikbaar. Er moet dan een duidelijker beeld zijn van de belangrijkste chemische stoffen in rubbergranulaat in Nederland en inzicht in mogelijke gezondheidseffecten van rubbergranulaat op kunstgras. Het is dus geen volledige risicobeoordeling, dat is in het gestelde tijdsbestek niet mogelijk. Wel geeft het de eerste antwoorden op de gestelde vragen.

Stand van zaken

Het RIVM-onderzoek is goed van start gegaan en verloopt tot op heden volgens planning. Er zijn 600 monsters van 100 velden genomen. Het verzamelde rubbergranulaat is in de laboratoria om te worden geanalyseerd. Zodra er meer informatie bekend is, gaan we hierover berichten.

Vragen?

Meer vragen en antwoorden over kunstgrasvelden leest u in de informatie van het RIVM. Vereniging Sport en Gemeenten heeft op haar website www.sportengemeenten.nl een tijdelijk dossier over kunstgrasvelden aangelegd. Heeft u nog andere vragen, dan kunt u terecht bij de sportverenigingen of bij de gemeente Twenterand via telefoonnummer 0546 – 840 840 of e-mail: info@twenterand.nl.