Veerkrachtig Vroomshoopse Boys pakt belangrijke winst tegen SC Barbaros

Op het warme kunstgras van SC Barbaros ging Vroomshoopse Boys goed van start in Hengelo. De wedstrijd was een half uur vervroegd. Om 14.45 uur werd afgetrapt, waardoor verschillende Boys-supporters de prille aanvangsfase misten. De bal ging in het begin bij de Boys van voet naar voet, alleen ontbraken nog echte doelrijpe kansen. Uit het niets kwam SV Barbaros in de 12e minuut op voorsprong. Linker vleugelverdediger Robert Veld toucheerde een Barbaros-aanvaller binnen het strafschopgebied. Scheidsrechter Martin Schuhmacher vond dat genoeg voor een penalty.  Die werd via de vingertoppen van Boys-doelman Chiel Sickman hard binnen geschoten door Romin Ahmadi: 1-0. De Boys bleef sterker in de fase erna, maar de goed georganiseerde  defensie van de thuisploeg bleef relatief makkelijk overeind. Een redding van Boys-doelman Chiel Sickman in de 39ste minuut bij een van de spaarzame counters van SC Barbaros behoedde de gasten voor een nog grotere achterstand.

In de 43ste minuut kreeg Vroomshoopse Boys loon naar werken. Een daverend  schot van linker vleugelspits Juliën Derks werd eerst nog gekraakt. De terugspringende bal werd vervolgens  op knappe wijze door centrumspits Ramon de Jong met een volley tot doelpunt gepromoveerd: 1-1. Dat was tevens de ruststand. In de tweede helft kwam de Boys met aanvallend spel uitstekend uit de kleedkamer. In de 47ste minuut had die offensieve spelwijze succes. De naar links uitgeweken Ramon de Jong zette voor en Sil Derks kopte onberispelijk binnen: 1-2. In de 52ste minuut viel routinier en oud-prof Douglas van SC Barbaros met een blessure uit en daardoor werd de verdediging van de thuisploeg zichtbaar verzwakt. De gasten kregen meerdere doelrijpe kansen, waarbij middenvelder Mars Scholten een hoofdrol vervulde met drie kiezelharde schoten. De doelman van SC Barbaros stak in goede vorm en zo werd een op dat moment verdiende verdere voorsprong voor de Boys voorkomen. In de 57ste minuut werkte centrale verdediger Lars Scholten bij een ouderwetse scrimmage de bal binnen, maar arbiter Schuhmacher had een overtreding aan Boys-zijde gezien.

In de 71ste minuut ging SC Barbaros weer eens een keer in de aanval en dat had direct succes. Een lange solo van Ali Yagci werd bekroond met een strak schot in de rechter benedenhoek: 2-2. In dezelfde minuut verving hoofdtrainer Robert Bosma spits Ramon de Jong voor Nelson Runhart. In de 74ste minuut werd het spelbeeld van de wedstrijd volledig op z’n kop gezet. De thuisploeg ontsnapte aan de rechter kant en de voorzet werd door de vrij staande Romin Ahmad binnen gelopen: 3-2.

Het pleit voor de gasten, dat direct weer de aanval werd gezocht. In de 76ste minuut lanceerde Juliën Derks met een mooie steekpass z’n broer Sil, die beheerst afrondde: 3-3. In de 82ste minuut werden bij de Boys Léon Dogger en Robert Veld gewisseld door Levi Aitink en Siem Pierik. In de spannende slotfase kwamen bij de Boys de jonge aanvallers Stef Kikkert en Niek Wessels voor Juliën Derks en Mats Scholten.  Na een gemiste kans voor SC Barberos sloegen de fel aandringende gasten alsnog toe. In de 86ste minuut tikte de mee naar voren geslopen Siem Pierik de bal heel attent over de doellijn: 3-4. In de 95ste minuut kreeg het moe gestreden SC Barbaros de genadeklap. Sil Derks zette vanaf rechts voor en Stef Kikkert voltrok koel van dichtbij het vonnis: 3-5.

Door deze zwaarbevochten overwinning blijft de Boys in de race om tenminste plaats 3, dat nacompetitie voor promotie naar de eerste klasse betekent. Directe concurrent Oranje Nassau uit Almelo staat zeven punten achter met een wedstrijd minder (uit)gespeeld. Op dinsdagavond 14 mei moeten er door Oranje Nassau nog negen minuten met blessuretijd worden ingehaald bij FC Zutphen.  De tussenstand is nog 1-2 in het voordeel van het team uit Almelo.

Op zaterdag 18 mei wordt door Vroomshoopse Boys op De Bosrand de laatste thuiswedstrijd van de reguliere competitie van de tweede klasse I. tegen SV Gramsbergen gespeeld, de leider van de derde periode.

Tegen SC Barbaros werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: Chiel Sickman; achter: Jesper Derks, Lars Scholten, Sven Paters en Robert Veld (82: Siem Pierik); midden: Mats Scholten ( 85: Stef Kikkert), Léon Dogger (82: Levi  Aitink) en Tom Pierik; voor: Sil Derks, Ramon de Jong (71: Nelson Runhart) en Juliën Derks (85: Niek Wessels).

Eersteklasser Vroomshoopse Boys verloor in Zwolle met 3-0 van SVI 2. Vroomshoopse Boys Vrouwen 1  verloor thuis na een spanend duel tegen Vrouwen 1 van Rohda uit Raalte met 4-3. Hoofdklasser Vroomshoopse Boys JO19-1 won na een ruststand van 0-0 op de Bosrand met  3-0 van DVC Dedemsvaart JO19-1. Vroomshoopse Boys  JO17-1 won met de nodige moeite thuis met 3-2 van de Quick’20 JO17-2 uit Oldenzaal. Het team van trainer Gerjan Kosters heeft aanstaande zaterdag aan een gelijk spel bij het sterke De Esch JO17-1 in Oldenzaal genoeg om kampioen van de hoofdklasse te worden.