Voorbeschouwing FC Zutphen tegen Vroomshoopse Boys

De thuisploeg doet het tot op heden prima in deze competitie Het afgelopen seizoen stonden in het teken van wegblijven van de degradatiezone, maar nu ziet de wereld er heel anders uit. De bereikte middenmootpositie is knap te noemen. Afgelopen zaterdag toonde het team ut de Hanzestad veel veerkracht. Na een 4-1 achterstand bij DOS’37 werd het 4-4 in Vriezeneven met zelfs nog kansen op meer. Dat toont aan dat technisch altijd bekwame FC Zutphen dit seizoen goede zaken doet en in staat moet worden geacht om zich snel veilig te spelen. Nu gaat de ploeg wel een cruciale fase in waarin het verschillende topploegen uit de eerste klasse D. ontmoet. Dan is het de vraag is of de veroverde positie geconsolideerd kan worden. Op de website van FC Zutphen lezen we dat er op basis  van de laatste seizoen er respect bestaat voor het strijdbare Vroomshoopse Boys en men is er in Zutphen niet helemaal gerust op dat de drie punten zaterdag worden veroverd.

Het is aan  Vroomshoopse Boys om die twijfel van een juist antwoord te voorzien. Vorig seizoen was er weinig krachtsverschil tussen beide teams en er lijken voor de Boys kansen te liggen om vor een op basis van de ranglijst verrassend resultaat te boeken in Zutphen. Dan moet wel alles kloppen en moet dezelfde teamspirit worden getoond als tegen DETO Twenterand in de tweede helft. In tegenstelling tot het eerste bedrijf werden toen wel persoonlijke duels gewonnen en werd er volop initiatief en lef getoond. Op die weg moet de Boys doorgaan, wil het kans op succes hebben. De geblesseerde en geschorste spelers komen er weer aan en dat geeft een goed gevoel. In de situatie waarin Vroomshoopse Boys zich nu bevindt, past vooral rust en positief blijven denken en handelen. Daarbij ook hard blijven werken, zowel in de trainingen als in de wedstrijden,  om zo de gewenste ommekeer te bewerkstelligen. De afstand naar een veilige tiende plaats, in dit geval DETO Twenterand,  bedraagt maar drie punten. Om het gat met de middenmoot niet te groot te laten worden zijn driepunters geboden en met wedstrijden tegen onder meer De Esch en Hulzense Boys nog voor de winterstop in het verschiet, moeten er mogelijkheden zijn om weer aansluiting te vinden. Dan is wel 100% focus, een niet versagende inzet en een absolute winnersmentaliteit geboden en moet de Boys er als vanouds als team staan. Daarin hebben we alle vertrouwen en in het voetbal kun je het beste je voeten laten spreken. Het zal zaterdag moeilijk worden in Zutphen, maar er liggen wel degelijk kansen. Voorspelling: een 2.

vv Bennekom tegen DOS’37
De thuisploeg sluipt naar de top van de eerste klasse D. na een mindere beginfase in deze competitie. Vorm en ritme zijn gevonden en de tweede periode wil vv Bennenkom zeker goed beginnen. Dat moet dan waar gemaakt worden tegen het normaal defensief sterke DOS’37, dat afgelopen zaterdag thuis een riante voorsprong verspelde tegen FC Zutphen. Vv Bennekom lijkt beter in vorm dan de bezoekers en is favoriet in dit duel. Voorspelling: een 1.

WHC tegen Berkum,
Een prachtige affiche met twee teams, die dit seizoen uitstekend presteren. WHC heeft ten opzichte van vorig seizoen blijkbaar het lek boven en de nieuw aangetrokken spelers passen prima in het team. vv Berkum wil als kersverse periodekampioen natuurlijk op de ingeslagen weg doorgaan en ziet bij een nederlaag de concurrentie naderen. Voorspelling: een 3.

SVZW tegen Go-Ahead Kampen
De thuisploeg stelde hevig teleur tegen vv Bennekom en ziet zich nu als in de achtervolgingsrol gedrongen. Puntenverlies op het eigen Lage Veld kan het team uit Wierden zich feitelijk niet meer veroorloven. Tegenstander Go-Ahead Kampen speelt dit seizoen uitermate wisselvallig en dat kan de “Kwetters” weleens gaan opbreken. Voorspelling: een 1.

DETO Twenterand tegen Hulzense Boys
De thuisploeg liet in de eerste helft tegen Vroomshoopse Boys aanvaardbaar voetbal zien, maar viel in de tweede helft ver terug. De balans in het elftal is er nog niet helemaal en die instabiliteit blijft de achilleshiel van de roodhemden. Tegenstander Hulzense Boys wacht met smart op het volgende succes na de eerdere overwinning op DUNO. Aan goede wil en beleving is bijd e promovendus geen gebrek, maar de vraag is of dat zaterdag voldoende is. Voorspelling: een 1.

Vv Nunspeet tegen DUNO D.
De thuisploeg won afgelopen zaterdag met pijn en moeite van met 1-0 uit laagvlieger De Esch en speelt niet altijd even overtuigend. DUNO D. laat wekelijks zien dat hete en uitstekende ploeg heeft en manifesteert zich steeds meer als een “dark horse” in deze competitie. In Nunspeet zie ik weinig krachtsverschil. Voorspelling: een 3.

KHC tegen de Esch
De thuisploeg bakt er dit seizoen nog weinig van en dat valt tegen. Tegen De Esch moet de thuissterkte er toch een keer uitkomen, zo wordt verwacht. De tegenstander uti Oldenzaal tankte vertrouwen met het nipte verlies tegen titelkandidaat vv Nunspeet. Eens moeten de punten gaan komen en bij De Esch ziet men voor zaterdag kansen door het vormverlies van KHC. Ik denk zelf dat de routine van de thuisclub de doorslag gaat geven. Voorspelling: een 1.