Voorbeschouwing op de 15e speelronde (inhaalronde) van de eerste klasse D.

Flevo Boys tegen Vroomshoopse Boys

De degradant uit de hoofdklasse wil zo snel mogelijk terugkeren op dat niveau. De huidige koploper uit Emmeloord heeft daartoe reële kansen, maar zag toch onverwacht de eerste periodetitel van dit seizoen uit handen glippen ten gunste van DETO Twenterand. Flevo Boys ligt op koers, maar kan zich onverwachte foutjes, zoals de 4-4 uit bij SDV Barneveld, niet te vaak veroorloven. SVZW ligt op de loer en ook DETO Twenterand heeft nog titelkansen. terwijl WHC zich opeens uit het niets als “dark horse” manifesteert. Op 14 oktober 2017 werd op de Bosrand tegen Vroomshoopse Boys lang tegen  een 1-0 achterstand aangekeken door Flevo Boys. Net voor en net na de rust werd het verschil gemaakt: 1-4. Zaterdag is de Boys uit Emmeloord Boys thuis torenhoog favoriet, maar moet dat wel weer waar maken.

Vroomshoopse Boys tankte zelfvertrouwen met de verdiende 1-1 tegen SDV Barneveld na de tegenvaller een week daarvoor tegen FC Zutphen. Nu is het zaak om met hetzelfde elan en teamspirit de resterende 11 wedstrijden te spelen, te beginnen bij Flevo Boys. Als de momenteel geblesseerde spelers weer  aanhaken is er sprake van een bredere selectie en dat is ook alleen maar gunstig. De enige kans om degradatie en nacompetitie te ontlopen is om elke duel volle bak te spelen met 100% concentratie en inzet. Jonge spelers ontwikkelen zich prima bij het eerste elftal, complimenten aan de staf, en met het oog op de nabije toekomst is dat een perspectiefvol gegeven. De verdediging van de Boys oogde tegen SDV Barneveld weer als vanouds solide en gesloten en vanuit een goede organisatie spelend, waarbij iedereen z’n taken en opdrachten uitvoert, is er beslist het nodige mogelijk. De vriendengroep van de Boys heeft al drie seizoenen bewezen de eerste klasse aan te kunnen en gaat er nu ook weer voor. SDV Barneveld bewees onlangs met een gelijk spel en vier doelpunten dat Flevo Boys ook z’n zwakkere plekken heeft en zeker niet onaantastbaar is. Daarom verwachten we een strijdbaar en karaktervol Vroomshoopse Boys in Emmeloord, die, ijs en weder dienende, voor een verrassing kan zorgen. Voorspelling een 3.

ASV Dronten tegen SVZW

Een gedeelde 5e plaats is de beloning voor het de laatste tijd goed presterende ASV Dronten. De groenheden rekenden afgelopen zaterdag gedecideerd met DZC’68 af en willen nu ook tegen SVZW goed voor de dag komen. De kansen daarop zijn zeker aanwezig, want de ambitieuze Zwaluwen lijken de laatste tijd gemarkeerde laagvliegers te zijn. De 1-3 thuisnederlaag tegen vv Hierden was een geduchte tegenvaller en steeds als het perse moet gebeuren, laat SVZW het afweten. Dat lijkt een mentale kwestie te zijn.  In Dronten wordt op eerherstel gejaagd, maar het zal een zware kluif worden. Voorspelling: een 3.

KHC tegen vv Hierden

De vorig seizoen matig acterende thuisclub draait dit seizoen boven verwachting. Regelmatig worden punten behaald en het team is nu alweer bezig selectiespelers vast te leggen voor het volgend seizoen. Tegen vv Hierden wordt het niet makkelijk, want de verrassende winst in Wierden tegen SVZW heeft het team van interim-trainer Jan Timmer natuurlijk het nodige vertrouwen gegeven. Toch lijkt het geroutineerde KHC wat meer inhoud te hebben. Voorspelling: een 1.

FC Zutphen tegen WHC

Het team uit Wezep is na de zwakke start in daze competitie helemaal terug. Het verschil met koploper Flevo Boys bedraagt nog zes punten en spelend in deze vorm is er nog veel mogelijk voor het team van trainer Wiljan Mossing Holsteijn. Dan moet er wel anders worden gespeeld dan in de zwakke tweede helft tegen DETO Twenterand, dat beseft WHC wel. FC Zutphen telt haar zegeningen na de gelukkige uitwinst tegen Vroomshoopse Boys en wil graag weer een driepunter halen. WHC lijkt echter een brug te ver of een maatje te groot. Voorspelling: een 2.

vv Nunspeet tegen Go-Ahead Kampen

Na de teleurstellende nederlaag in Vriezenveen tegen DOS’37 is revanche geboden voor vv Nunspeet. Dit seizoen verloopt uiterst wisselvallig en er zit niet meer in dan een klassering in de subtop of, wie weet, een ultieme stunt in de derde periode. Bij Go-Ahead Kampen sloeg de paniek toe na weer een thuisnederlaag en dit seizoen moet interim-trainer Henk Nieuwenhuis de zaak redden. Go-Ahead Kampen staat op de gedeelde 11e en 12e plaats en bevindt zich dus in de gevarenzone. Tegen het degelijke vv Nunspeet lijkt het momenteel zwalkende team tekort te komen. Voorspelling: een 1.

DOS’37 tegen DETO Twenterand

De onvervalste Vjenne-derby staat weer op het programma, waarbij DOS’37 het goede optreden tegen vv Nunspeet  als leidraad hanteert. Er moet tevens revanche worden genomen voor de volstrekt kansloze nederlaag eerder bij DETO Twenterand. Het beste lijkt er echter even wat af bij het team van trainer Jos van der Veen, al liet de tweede helft bij WHC weer een gedreven en goed voetballend DETO Twenterand zien. Om nog enigszins titelkansen te houden moet rood “uit” van buurman geel-zwart winnen. Voorspelling: een 2.

DZC’68 tegen SDV Barneveld

De promovendus uit Doetinchem doet het naar behoren, al werden afgelopen zaterdag uit bij ASV Dronten liefst 4 tegendoelpunten geïncasseerd. Toch schuilt er veel individuele kwaliteit in het team en dat werd al in meerdere wedstrijden bewezen. Het puntenverlies  tegen Vroomshoopse Boys in de “dying seconds” was een geduchte tegenvaller voor SDV Barneveld. De degradant uit de hoofdklasse moet nog alle zielen bijzetten om niet in de problemen te raken. Voorspelling: een 3.