Voorbeschouwing op speelronde 11 van de eerste klasse D.

vv Bennekom tegen Vroomshoopse Boys
Aan het eind van vorig seizoen beleefde vv Bennekom een enorme deceptie. In de nacompetitie werd met een dikke nederlaag in de slotduel onverwacht afscheid genomen van de hoofdklasse. Dit terwijl de aspiraties en ambities van vv Bennekom eerder richting de topklasse, de huidige derde divisie, gaan. Blijkbaar kostte het even tijd om deze sportieve dreun te verwerken. De start in de eerste klasse was allesbehalve om in te lijsten. Toch kwam er geleidelijk herstel bij vv Bennekom en intussen is het team van trainer Jurgen Schefczyk zelfs opgerukt tot de tweede plaats op de ranglijst., direct achter koploper vv Berkum. De laatste tijd gaat het weer wat moeizamer met een 3-1 winst thuis op DOS’37, waar een gelijkspel lange tijd tot de mogelijkheden behoorde en een benauwde 1-0 uitoverwinning op laagvlieger Hulzense Boys. Aan het eind van de rit van deze competitie wil vv Bennekom weer terug zijn op het vertrouwde niveau van de hoofdklasse. Met nog drie competitiewedstrijden tot de winterstop voor de boeg en de koppositie in de tweede periode moeten de punten zaterdag in Bennekom blijven.
Vroomshoopse Boys smaakte twee achtereenvolgend keren het zoet van de overwinning. In Zutphen leidde een uitstekende teamprestatie tot een 1-0 overwinning op de plaatselijke voetbaltrots. Tegen hekkensluiter De Esch uit Oldenzaal was op 12 november het veldspel matig, maar de uiteindelijke thuisoverwinning met 2-1 met beauty’s van Harold Kivits en Ton Kunst vergoedde veel. Eigenlijk nog meer dan dat, want in deze fase zijn driepunters bijzonder welkom.
Deze weken zonder competitievoetbal worden benut om de frisheid weer terug te krijgen in het team en dat is nodig om zwaargewicht vv Bennekom goed partij te bunnen bieden. In dergelijke wedstrijden ben je op papier underdog, maar dat kan juist stimuleren om met initiatiefrijk en gedurfd voetbal voor een voor de Boys aangename verrassing te zorgen. De beide laatste wedstrijden van vv Bennekom wekken nu niet direct de indruk dat dat team ook zomaar tegenstanders oprolt. Vroomshoopse Boys zal zaterdag van haar sterke punten gebruik moeten maken: duelkracht, teamspirit, snelle omschakelmomenten, wedstrijdconcentratie en snel circulatievoetbal. Al eerder deze competitie was dat te zien en dan kan de Boys voor iedere tegenstander een lastig te nemen horde vormen. Er wachten voor de mannen van de trainers Eric van Zutphen, Arjan Paters en Reinier de Jong nog drie finales tot de komende winterstop: vv Bennekom en Hulzense Boys uit en dan tot slot op 10 december DUNO thuis. Worden die wedstrijden goed afgesloten, dan lokt ook de veilige middenmoot, waar momenteel FC Zutphen nog op 3 punten en Go-Ahead Kampen en DOS’37 op 4 punten afstand van Vroomshoopse Boys staan. De wedstrijd op sportcomplex de Eikelhof aan de Achterstraat in Bennekom begint zaterdag om 15.00 uur en wordt geleid door arbiter W. Rutgers. Voorspelling: een 3.

De Esch tegen SVZW
De thuisploeg putte vertrouwen uit het laatste uitduel tegen Vroomshoopse Boys. Goed gespeeld, maar uiteindelijk toch nipt verloren. De hekkensluiter weet dat nu echt punten nodig zijn om van de laatste plaats af te komen, anders wordt het gat te groot. Het goed draaiende SVZW is in alles de tegenpool van de amateurs van De Esch en wil de opmars naar de koppositie doorzeten. Voorspelling: een 2.

DOS’37 tegen vv Berkum
De overwinning op naaste buur DETO Twenterand heeft DOS’37 een boost gegeven. Tegen vv Berkum is het een ander verhaal, omdat de periodekampioen en de lijstaanvoerder momenteel aanzienlijk meer kwaliteit dan DETO Twenterand wordt toegedicht. De doorgaans goed georganiseerde thuisploeg heeft zeker kansen, maar uiteindelijk zie ik een gelijkspel tussen deze beide teams. Voorspelling: een 3.

FC Zutphen tegen DUNO D.
De thuisploeg is wat van slag en kwam er vorige keer tegen vv Berkum niet aan te pas. Nu moet het anders tegen subtopper DUNO D, dat de laatste weken met gelijke spelen even niet echt meer meedoet om de koppositie van de ranglijst van de eerste klasse D. De technisch bekwame promovendus wil de draad van het winnen weer oppakken in Zutphen, maar dat zal niet makkelijk gaan. Voorspelling: een 3.

WHC tegen Go-Ahead Kampen
De thuisploeg presteert goed deze competitie en wil die lijn natuurlijk doorzetten. Thuis maakt WHC een sterke indruk en het krijgt zaterdag te maken met Go-Ahead Kampen, dat in een aantoonbare vorm dip zit. De Kampenaren kunnen maar niet in hun vertrouwde spel komen en lijken met name in de defensie kwetsbaar. Voorspelling: een 1.

KHC tegen Hulzense Boys
De thuisploeg put ongetwijfeld moed uit de knappe 2-2 in de stadsderby tegen de Kwetters. Het spel wordt allengs beter en het bekende elan lijkt teruggekeerd bij KHC. Hulzense Boys hield thuis lang stand tegen vv Bennekom en won daarvoor verrassend bij DETO Twenterand. Toch lijkt KHC in dit cruciale duel in de onderste regionen op grond van het thuisvoordeel licht favoriet. Voorspelling: een 1.

vv Nunspeet tegen DETO Twenterand
De thuisploeg beleeft en uitermate wisselvallig seizoen met pieken en dalen. In deze fase moet het echt gaan gebeuren om niet bij voorbaat tot voetbalen in de middenmoot veroordeeld te worden. DETO Twenterand lijkt het helemaal kwijt de laatste weken en kijk steeds angstiger naar beneden. Vorm en ritme moeten eerst terugkomen om weer met vertrouwen te gaan voetballen. Voorspelling: een 1.