vv Berkum tegen Vroomshoopse Boys

De koploper vv Berkum heeft al een periodetitel op zak, maar dat is nog niet voldoende. Het team van trainer wil niets liever dan het kampioenschap en de rechtstreekse promotie naar de hoofdklasse. Drie seizoen was dat nog een vertrouwde sportieve omgeving, maarde laatste seizoenen kwam de ambitieuze formatie uit Berkum steeds iets tekort om op dat niveau terug te keren. In de periode voor de winterstop stokte de productie even bij de withemden. De laatste wedstrijd van de eerste competitiehelft werd er fors uitgehaald bij rode lantaarndrager De Esch en dat gaf weer vertrouwen. De competitieouverture op 3 september op de Bosrand werd verdiend met 1-3 afgesloten. De laatste twee seizoenen won vv Berkum thuis relatief makkelijk van Vroomshoopse Boys en ook deze keer wil de lijstaanvoerder zich niet laten verrassen. De naaste belagers WHC, DUNO en Bennekom staan op 1 en 2 punten afstand en daarmee is het belang van Berkum verklaard. Door de weersomstandigheden werd er weinig geoefend de laatste weken. Tegen HZVV werd met 2-0 gewonnen en had de score veel hoger in het voordeel van vv Berkum kunnen uitvallen, zo is op de website te lezen.

Vroomshoopse Boys kon door de winterse weersomstandigheden twee van de vier geplande oefenduels afwerken. Tegen eerste klasser zondag de Zweef werd thuis met veelal goed voetbal met 3-1 gewonnen. Tweede klasser DOSK was in Kampen ook duidelijk de onderliggende partij, al doet de uiteindelijke 1-2 anders vermoeden. Goed nieuws was de terugkeer van meerdere langere geblesseerde spelers en het perspectiefvolle spel van de youngsters Ramon Bolks en Juliën Derks. Het trainerstrio Eric van Zutphen, Arjan Paters en Reinier de Jong heeft zo weer meer te kiezen en dat is onmiskenbaar een voordeel. De punten zijn hard nodig om van de 11de plaats, dat nacompetitie betekent, af te komen. Het gaatje met FC Zutphen bedraagt 3 punten en de afstand tot DOS’37, KHC en Go-Ahead Kampen bedraagt nog 4 punten. Beslist niet onoverbrugbaar, maar dan moet er de komende weken wel echt iets tussen de vier hoekvlaggen en in feite ook daarbuiten gebeuren.

Resultaatvoetbal is ook geloof in eigen kunnen en uitgaan van eigen kracht. Dat betekent aan Boys-zijde teamspirit, een gedegen organisatie, combinerend vermogen en de absolute wil om te winnen.  Een juiste focus op het resultaat en opperste concentratie zijn nodig voor de Boys om de doelstelling van handhaving in de eerste klasse te bereiken. Zaterdag zal het moeilijk worden in Berkum, maar het is zeker niet onmogelijk om een punt naar Vroomshoop mee te nemen. Voorspelling: een 3.

DETO Twenterand tegen De Esch

De thuisploeg, die op de 12e plaats staat, wil koste wat het kost de beroerde eerste competitiehelft achter zich laten en doen vergeten. Dat kan alleen door driepunters, in dit geval tegen De Esch, dat nog maar 3 punten heeft. De huidige overgangsperiode bij DETO Twenterand met het inpassen van meer eigen jeugdspelers blijkt moeizaam te verlopen. Tegen De Esch moet het echt gaan gebeuren, al is die ploeg soms moeilijk te kloppen, daar kan de Boys over mee praten. Voorspelling: een 1.

DUNO tegen vv Bennekom

In deze echte kraker lijkt het technisch vaardige thuisclub licht favoriet. Tegen Vroomshoopse Boys kwam dat er net voor de winterstop helemaal uit. vv Bennekom is echter aan een opmars bezig en lijkt als degradant na ween aarzelend begin vorm en ritme te hebben gevonden. Tegen DUNO wil vv Bennekom weer een goed resultaat halen om zo de koppositie in het vizier te houden. Veel krachtsverschil wordt er zaterdag in Doorwerth niet verwacht. Voorspelling: een 3.

Go-Ahead Kampen tegen DOS’37

De thuisploeg van de aan het eind van dit seizoen scheidende trainer Edwin van Nijen speelt uiterst wisselvallig. In de laatste wedstrijd voor de winterstop werd in het uitduel tegen FC Zutphen een 2-0 voorspong wegegeven en stond de Kamper formatie na afloop zelfs met lege handen. De defensieve kwetsbaarheid kan weleens afgestraft worden door DOS’37, dat stilaan en op zich niet altijd zo erg overtuigend de punten binnen haalt. Het resultaat telt echter en ook zaterdag zie ik het degelijke DOS’37 winnen. Voorspelling: een 2.

SVZW tegen FC Zutphen

De thuisclub is alweer driftig bezig met het contracteren van spelers voor het volgende seizoen. Succes is echter niet te koop, dat is al vaak bewezen. Eerst moet SVZW de huidige selectie punten halen in dit seizoen, waarbij er een achterstand van 7 punten op koploper vv Berkum ontstaan is. De fris en fruitig spelende gasten uit Zutphen gaan vooral uit van de formule van eigen opgeleide spelers. In Wierden acht ik de ervaren thuisploeg favoriet. Voorspelling: een 1.

Hulzense Boys tegen WHC

Met de nieuwe interim-trainer Bert Jan Heins, die in de plaats kwam van tijdens de winterstop opgestapte trainer Jurgen Kok, wil Hulzense Boys vechten voor lijsbehoud. De punten zijn hard nodig en daarbij treft de Boys uit Hulzen het niet dat de nummer 2. WHC op bezoek komt. De 44 tegentreffers vormen voor Hulzense Boys een indicatie van de defensieve zwakte en dat moet verbeterd worden. Het dit seizoen sterk acterende  WHC won de laatste wedstrijd voor de winterstop knap van vv Nunspeet en start zaterdag als favoriet voor de overwinning. Voorspelling: een 2.

vv Nunspeet tegen KHC

De thuisploeg presteerde de laatste periode voor de winterstop teleurstellend. Daardoor dreigt het een verloren seizoen te worden voor het team, dat toch als een van de titelkandidaten gold. Zaak is nu om een aantal overwinningen aaneen te rijgen, waardoor de aansluiting weer wordt gevonden. KHC staat er vaak als het er op aan komt en wil zeker tegen vv Nunspeet de weg naar boven verder inslaan. Vorig seizoen nog maakte KHC op de laatste speeldag een einde aan de titelaspiraties van vv Nunspeet. Zaterdag acht ik de thuisploeg, die op revanche aast, licht favoriet. Voorspelling: een 1