Inleiding

Op 11 februari 2017 waren door de hartverwarmende inzet van de Boys-vrijwilligers de beide kunstgrasvelden op De Bosrand schoon gemaakt. Dat betekende dat ons eerste elftal op een sneeuwvrij veld 5 kon aantreden tegen naaste concurrent KHC uit Kampen. Winst was cruciaal in de strijd om rechtstreekse handhaving in de loodzware eerste klasse D. Bij verlies zou KHC voorlopig uit beeld verdwijnen. De begeerde overwinning kwam er voor onze favorieten door een magistraal afstandsschot van routinier en aanvoerder Harold Kivits in de ultieme slotfase. De 2-1 winst vormde de basis voor de daaropvolgende 6 competitiewedstrijden van het team van het trainersduo Eric van Zutphen en Arjan Paters met in totaal zwaar bevochten 10 punten. Vroomshoopse Boys staat nu 10e met 4 punten achterstand op FC Zutphen, de nummer 9. Dat team versloeg overigens DETO Twenterand op 11 februari 2017 uit met 2-0.

De Boys heeft door de puike 3-0 overwinning op SVZW van afgelopen zaterdag een gat van 4 punten in haar voordeel geslagen met KHC. DETO Twenterand staat al op 12 punten en De Esch en Hulzense Boys en de Esch staan al op 17 punten achterstand van Vroomshoopse Boys met een wedstrijd minder. De strijd om het voorkomen van de rechtstreekse degradatie splitst zich toe op DETO Twenterand, De Esch en Hulzense Boys. Bovenin lijkt het sterke vv Berkum op weg naar de titel en promotie naar de hoofdklasse. Ook DUNO D. is nog in de race, zij het voor een periodetitel. WHC volgt als nummer 2. op 4 punten en de nummer 3. vv Bennekom heeft nu al een achterstand van 8 punten op de koploper. Na de aanstaande inhaalronde van zaterdag resteren nog 4 competitiewedstrijden. Vroomshoopse Boys speelt nog 4 finales. Op 22 april wordt uit tegen De Esch gevoetbald en daarna worden op 29 april en 6 mei thuiswedstrijden gespeeld tegen vv Bennekom en Hulzense Boys. De competitie wordt afgesloten met een uitwedstrijd tegen DUNO D op 13 mei 2017.

De Esch tegen DOS’37

De thuisploeg verloor uiterst ongelukkig thuis met 2-1 van naast rivaal Hulzense Boys in de degradatiekraker van afgelopen zaterdag. Dat was zeker een mentale tik en de promovendus moet nu echt snel driepunters gaan halen, anders valt het doek vroegtijdig. Tegenstander DOS’37 had Vrouwe Fortuna aan haar zijde in het thuisduel tegen WHC en wil niet alsnog verwikkeld raken in een gevecht om nacompetitie voor degradatie. Daarvoor is ten minste een punt nodig en dat zit er zaterdag zeker in in Oldenzaal. Voorspelling: een 3.

DUNO D. tegen vv Berkum

De belangen zijn groot in Doorwerth. DUNO kan zich geen puntenverlies meer veroorloven op weg naar een periodetitel. vv Berkum wil zo snel mogelijk de kampioensvlag hijsen door nog enkele overwinningen te boeken. DUNO heeft hele sterke individualistische spelers, maar de teamprestaties van vv Berkum leverden meer punten op. Een nipte overwinning voor de gasten kan verwacht worden, al zal het erom spannen. Voorspelling: een 2.

WHC tegen vv Bennekom

De thuisploeg dacht even in Vriezenveen tegen DOS’37 weer te winnen in de slotfase, maar defensief geklungel voorkwam dat. Dat was een tegenvaller voor de ploeg uit Wezep, die tot dusver prima presteert, maar steeds meer op de tenen lijkt te lopen in deze zware competitie. Wil tegenstander vv Bennekom de ambities op nacompetitie waar willen maken, dan moet puntenverlies voorkomen worden in Wezep. Er wordt een wedstrijd met het nodige evenwicht tegemoet gezien met de thuisploeg als lichte favoriet. Voorspelling: een 1.

Hulzense Boys tegen SVZW

De thuisploeg knokte zich afgelopen week langs naast concurrent De Esch en wil nu de aansluiting met DETO Twenterand bewerkstelligen. Tegenstander SVZW kreeg intern de nodige kritiek over zich heen na de kansloze uitnederlaag bij Vroomshoopse Boys. Staf en beleidsmakers in Wierden eisen eerherstel en de withemden zijn dat ook aan hun stand verplicht. In de heenwedstrijd in Wierden was Hulzense Boys in fasen de sterkere ploeg en dart vaagt ook om revanche voor de Zwaluwen. Voorspelling: een 2.

Go-Ahead Kampen tegen vv Nunspeet

De thuisploeg bevindt zich na een langere periode van kwakkelen weer in een betere fase. De zo kwetsbare defensie van de “Kwetters” lijkt zo langzamerhand weer betrouwbaarder te worden en het scorend vermogen keert terug. Tegenstander vv Nunspeet is na de top 4 de “best of de rest” en kan zich alvast op volgend seizoen richten.  Toch lijken de Veluwebewoners zeker gemotiveerd om tegen middenmoter Go-Ahead Kampen hun potentiële klasse te laten zien. Voorspelling: een 2.