DOS’37 tegen Vroomshoopse boys.
Het wordt zaterdag een echte klassieker op het Midden in Vriezenveen, waarbij door DOS’37 haar clubicoon, de zo jong en onverwacht overleden Henri Dasselaar, wordt herdacht. Clubliefde hoort bij beide verenigingen, die een rijke historie kennen, ook wat de onderlinge ontmoetingen betreft. Bezien we even de jongste historie: in het seizoen 2014-2015 won de latere kampioen en promovendus DOS’37 beide wedstrijden met 1-0. Tegen de toenmalige hoofdklasser won Vroomshoopse Boys tijdens de winterstop het vorig seizoen uit een oefenduel met 3-1 van de geel-zwarten. Op 24 september 2016 eindigde het competitieduel in een nipte 1-0 overwinning van Vroomshoopse Boys na een gelijk opgaand duel. In de voorbereiding op de competitie werd er nog met 0-0 op de Bosrand gelijk gespeeld tussen beide teams.

Er valt zaterdag dan ook niet veel krachtsverschil te verwachten tussen deze beide teams, al staat DOS’37 er op de ranglijst veel beter voor. De zevende plaats met 23 punten uit 15 wedstrijden is knap, gezien de aarzelende start in de eerste klasse D. De oud-hoofdklasser toont steeds meer de nodige teamspirit en dat vanuit een goede veldbezetting. Hoe dat uitwerkt ondervond SVZW, dat op 4 februari j.l. ondanks een optisch veldoverwicht met 1-0 bij DOS’37 verloor. Het zichtbaar herstel van DOS’37 komt te laat om een rol in de competitie te spelen, of er moet zich een verrassing in de strijd om de derde periodetitel aandienen.
Vroomshoopse Boys won afgelopen zaterdag op karakter het cruciale duel tegen KHC. De niet versagende aanvoerder en routinier Harold Kivits schoot onze favorieten in de extremis naar een al met al verdiende 2-1 overwinning. Het spel hoeft niet mooi te zijn om toch resultaat te boeken. Resultaatvoetbal dus en dat is nodig om uit de bedreigde zone te komen en een weg in te slaan, die moet leiden naar rechtstreekse handhaving. KHC, de nummer 10. De Boys zijn nog een punt van KHC verwijderd en dat opent perspectief voor het vervolg van deze loodzware competitie. Bij vlagen combineert Vroomshoopse Boys er lustig op los, nu nog de precisie bij het afronden. Het herstel na een blessure van Rutger Schrijver verloopt voorspoedig en zo krijgen het trainersduo Eric van Zutphen en Arjan Paters weer wat meer defensieve keuzemogelijkheden.

Een focus op willen winnen en ook een opperste concentratie zijn nodig, dat bewees ook de wedstrijd tegen naaste concurrent KHC. Even wat verslappen, zoals afgelopen zaterdag direct na de rust en je kunt onaangenaam verrast worden. Het zijn bonuspunten, die tegen de bovenste vier topteams in deze eerste klasse worden gehaald, maar in de andere wedstrijden liggen er zeker mogelijkheden om punten te veroveren. We hopen op een ouderwets energieke en sportieve derby van Twenterand, waarin ik hoop op een aangename verrassing van de Boys, maar een gelijkspel meer een reële optie is. Voorspelling: een 3.

FC Zutphen tegen WHC
De gastheren draaien een goed seizoen en klopten afgelopen wijze op knappe wijze het kwakkelende DETO Twenterand. Mentaal steekt het team uit de Hanzestad ook knap in elkaar en wist enkele keren uit ogenschijnlijk geslagen positie terug te komen. WHC is kan zich als runner-up geen puntenverlies veroorloven, al zal het wel vol aan de bak moeten tegen deze taaie opponent om de driepunter te veroveren. Voorspelling: een 2.

KHC tegen DUNO D.
Het verlies in de slotminuut tegen Vroomshoopse Boys was een geduchte tegenvaller voor de mannen van trainer Herman Oosterhaar. Tegen DUNO D. wil KHC thuis op sportpark de Venen de eerste punten van 2017 veroveren, maar dat lijkt een hele lastige opgave. De bezoekers tonen zich dit seizoen ook uit ijzersterk en hebben een surplus aan individuele kwaliteit. Dat gaat zich naar verwachting zaterdag in Kampen uitbetalen. Voorspelling: een 2.

SVZW tegen DETO Twenterand
De ambitieuze thuisploeg beleeft een teleurstellend seizoen. Voor deze competitie was de doelstelling van de degradant of direct kampioenschap of een nacompetitie om promotie. Dat lijkt niet meer haalbaar en nu rest vooral eerherstel of hopen op een bevlieging in de derde periode. Thuis wil SVZW zeker niet verliezen tegen DETO Twenterand, dat onder de nieuwe trainersduo Jos van der Veen en Guus Hoevenberg weliswaar beter voetbalt, maar nog niet echt potten kan breken. Voorspelling: een 1.

Vv Nunspeet tegen Hulzense Boys
vv Nunspeet bevindt zich in een soort niemandsland en lijkt gelet op de 11 punten achterstand op koploper vv Berkum uitgeschakeld voor het kampioenschap. Gegokt wordt op een goede derde periode of een hoge klassering. Voetballend hebben de geelhemden beslist het nodige in huis, maar te vaak wordt er, zij het vaak nipt, verloren. Thuis wordt vaak het beste voetbal getoond en tegen Hulzense Boys is de thuisploeg favoriet. Deze promovendus moet nu echt snel overwinningen gaan boeken om uit de bedreigde zone te komen. Voorspelling: een 1.

vv Berkum tegen Go-Ahead Kampen
De koploper is thuis welhaast onaantastbaar en wil de goede reeks voortzetten tegen Go-Ahead Kampen. Het scorend vermogen biedt de garantie om de favorietenrol in de eerste klasse D. waar te maken. Go-Ahead Kampen heeft nog de nodige punten nodig om een altijd vervelende nacompetitie om degradatie te voorkomen. Zaterdag wordt het wel erg moeilijk tegen het ontketende vv Berkum, dat als uitgesproken favoriet aan deze wedstrijd begint. Voorspelling: een 1.

vv Bennekom tegen De Esch
De thuisploeg kan met een wedstrijd minder vv Berkum tot op 2 punten naderen. De oud-hoofdklasser zit dus nog samen met de koploper en met WHC en DUNO D in de titelrace. Met het oog daarop is winst tegen hekensluiter De Esch zaterdag een absolute must. De promovendus uit Oldenzaal doet er alles aan om van de laatste plaats af te komen, maar de defensieve zwakte, tot op dit moment 49 tegendoelpunten, helpt niet echt. Voorspelling: een 1.