Voorbeschouwing op speelronde 21 van de eerste klasse D.

DETO Twenterand tegen Vroomshoopse Boys

Het ambitieuze DETO Twenterand maakt een uiterst moeizaam seizoen door. De opzienbarende trainerswissel tijdens de winterstop heeft nog niet het gewenste effect gehad, al is er wel meer teamspirit en beter veldspel te zien. De nipte 2-1 nederlaag uit bij koploper vv Berkum van afgelopen zaterdag kan ook weer wat vertrouwen geven. Sterkhouders geven dit seizoen onvoldoende thuis en met het daardoor noodgedwongen versneld inpassen van jong talent worden risico’s genomen. Tegen Vroomshoopse Boys werd uit op de Bosrand ietwat gelukkig met 2-1 gewonnen, maar daarnaast zijn er nog maar 8 punten behaald door de roodhemden. Veel te weinig om uit de gevarenzone te geraken en het bereiken van de nacompetitie lijkt op dit moment de enige vluchtroute om rechtstreekse degradatie uit de eerste klasse D. te voorkomen. De verrassende overwinning van naaste concurrent De Esch op FC Zutphen brengt DETO Twenterand nog in een lastiger parket.

Vroomshoopse Boys had afgelopen zaterdag in de thuiswedstrijd tegen de nummer 2 WHC zeker recht op ten minste een punt. WHC ging er niet voor het eerst dit seizoen in de allerlaatste minuut uiterst gelukkig met de winst vandoor. Je kunt dat ook een kwaliteit noemen. Het gedreven team van de trainers Eric van Zutphen en Arjan Paters is mentaal sterk genoeg om deze domper snel te verwerken en de knop weer om te zetten. Het veldspel oogt goed en in uitwedstrijden laat de Boys zich ook vaak van haar beste kant zien. Tegen DETO Twenterand moet de onfortuinlijke thuisnederlaag van 29 oktober 2016 tegen dat team recht gezet worden. Het verschil in punten tussen beide teams is aanzienlijk en bedraagt nu al 12 met nog 6 wedstrijden te spelen. Een overwinning in Vriezenveen zou Vroomshoopse Boys enorm helpen in de strijd om rechtstreekse handhaving. Dat kan door weer de sterke teamspirit aan te spreken en vanaf het allereerste moment volledig gefocust te zijn op een optimaal resultaat. Voorspelling: een 2.

WHC tegen KHC

De thuisploeg boekte afgelopen zaterdag een uiterst moeizame overwinning op Vroomshoopse Boys en blijft daardoor in de race om het kampioenschap. Het veldspel zal toch verbeterd moete worden om de wedloop met koploper vv Berkum vol te kunnen houden. Thuis is WHC doorgaans sterker dan uit en dat moet zich tegen KHC uitbetalen. Het team uit Kampen maakt een niet al te beste indruk de laatste weken, maar is daarentegen wel gewend om resultaatvoetbal te spelen en er te staan als het echt moet. Voorspelling: een 1.

Vv Nunspeet tegen De Esch

Vv Nunspeet herstelde zich uit bij DOS’37 voor de thuisnederlaag en week daarvoor tegen Vroomshoopse Boys. Wil het team nog iets van het seizoen maken, dan moet er nu een reeks met louter positieve resultaten volgen. Tegenstander De Esch put hoop uit de 2-1 thuisoverwinning tegen FC Zutphen en heeft nu naaste belager DETO Twenterand in het vizier. Elke strohalm moet aangegrepen worden om de dreigende  rechtstreekse degradatie te voorkomen. In Nunspeet lijkt de promovendus dat niet te lukken. Voorspelling: een 1.

FC Zutphen tegen DOS’37

Het team uit de Hanzestad werd vorige week zaterdag onaangenaam verrast door laagvlieger De Esch en wil nu thuis iets rechtzetten. Dat is nodig om uit de gevarenzone weg te blijven. DOS’37 wint op het oog net zo makkelijk als het verliest en de degradant uit de hoofdklasse is aan een wisselvallig seizoen bezig. Een goed resultaat tegen FC Zutphen is voor de geel-zwarten nodig iom niet zelf op de tellen te moeten passen. Voorspelling: een 3.

Go-Ahead Kampen tegen DUNO D.

De overwinning op Hulzense Boys was hard nodig voor Go-Ahead Kampen, die nu weer opschuift richting de veilige middenmoot.  Nog steeds lijkt de vorm niet voldoende om een aantal driepunters achter elkaar te halen. Met DUNO D. komt een uiterst gevaarlijke ploeg op bezoek, die zeker nog niet uitgeschakeld lijkt te zijn voor de titel. De relatief zwakke verdediging  van de thuisploeg krijgt haar handen vol aan de gevaarlijke aanvalslinie van de gasten. Voorspelling  een 2.

Hulzense Boys tegen vv Berkum

De thuisploeg strijdt elke week voor wat ze waard is, maar legt het steeds weer net af. Gebrek aan routine schijnt de promovendus te nekken. De gasten blijven maar winnen en zijn dat ook verplicht, gelet op de zegereeks van teams als WHC en DUNO D. De individuele klasse van het ambitieuze vv Berkum gaat naar verwachting zaterdag in Hulzen de doorslag geven. Voorspelling: een 2.

vv Bennekom tegen SVZW

De thuisploeg zette na een aanvankelijk achterstand afgelopen zaterdag tegen KHC orde op zaken en won afgetekend met 5-1. Dat was ook nodig, gelet op de voorgaande beide toch verrassende uitnederlagen bij DOS’37 en FC Zutphen. Tegen het dit seizoen tegenvallend SVZW moet een volgende stap gezet worden door vv Bennekom. SVZW speelt in feite een verloren seizoen en lijkt ook in de strijd om de  derde periodetitel geen potten te kunnen breken. Voorspelling: een 1.