De Esch tegen Vroomshoopse Boys

Illustratief voor het niveauverschil tussen de eerste en tweede klasse van het zaterdagvoetbal is de klassering van de beide promovendi De Esch en Hulzense Boys. In de eerste klasse D. bezetten deze teams de laatste en voorlaatste plaats met respectievelijk 12 en 9 punten uit 22 wedstrijden. De Esch uit Oldenzaal heeft het dit seizoen zwak opererend DETO Twenterand nog in het vizier met slechts twee punten achterstand,. Voor Hulzense Boys is de situatie uiterst precair na de oor wassing met 7-0 in de thuiswedstrijd tegen SVZW. De Esch greep de laatste strohalm op weg naar de nacompetitie om degradatie en promotie door het bepaald niet gretig ogende DOS’37 afgelopen zaterdag thuis met 3-1 te verslaan. De week ervoor werd in Oldenzaal nog een teleurstellende 2-1 nederlaag geleden tegen runner-up Hulzense Boys.

De Esch verkoopt de huid zo duur mogelijk en dat bleek ook al in de heenwedstrijd op 12 november 2016 op de Bosrand, toen Vroomshoopse Boys met de nodige moeite thuis met 2-1 van deze toen taaie opponent won. De achilleshiel ligt achterin bij De Esch, getuige de 67 tegentreffers. Ook al gelet op het op papier zware restprogramma  is er voor de geelhemden alles aan gelegen om op eigen vertrouwde bodem een driepunter tegen Vroomshoopse Boys te behalen.

Het is aan Vroomshoopse Boys om dat te voorkomen. De 4 punten voorsprong op naaste concurrent KHC geven de Boys als nummer 10. op de ranglijst wat ruimte en lucht. Dat gat moet echter niet kleiner worden in deze cruciale fase van de competitie. Een overwinning zou enorm helpen richting directe handhaving. Spelend met het elan en in de vorm als tegen SVZW op 8 april j.l. liggen er zeker mogelijkheden voor de strijdbare formatie van het trainersduo Eric van Zutphen en Arjan Paters. Tegen de Zwaluwen uit Wierden werd de Boys zichtbaar, zoals we dat graag willen zien met initiatiefrijk combinatievoetbal, een sterk collectief en een ware teamspirit. De jeugdige formatie straalde toen een sterke wil om te winnen uit en dat biedt de garantie op succes in de laatste vier finales tegen De Esch uit, vv Bennekom en Hulzense Boys thuis en tot slot DUNO D. uit. Voorspelling: een 2.

vv Bennekom tegen Hulzense Boys

De thuisploeg verspeelde de kans op de titel in de tweede periode door uit met dikke cijfers te verliezen van WHC. De eerste helft in Wezep biedt perspectief voor vv Bennekom en in die draad wil het team weer oppakken. Hulzense Boys werd naar de slachtbank geleid door SVZW na de eerdere knappe uitoverwinning op De Esch. De roodhemden lijken met name defensief kwetsbaar en moeten wel heel verrassend voor de dag komen in Bennekom, wil er nog een punt worden behaald. Voorspelling: een 1.

DOS’37 tegen DETO Twenterand

Het is weer tijd voor de moeder aller veldslagen in Vriezenveen  DOS’37 spaarde afgelopen zaterdag bewust spelers, die op scherp stonden door een kaartenlast en dat werd door de Esch afgestraft. Dat vraagt zaterdag om revanche en daarbij treft het dat tegenstander DETO Twenterand een wankel evenwicht uitstraalt. De afgetekende oefennederlaag tegen Voorwaarts helpt daar ook niet hij. De uitslag van een derby is en blijft echter onvoorspelbaar en DETO Twenterand heeft de punten nu wel heel hard nodig om rechtstreekse degradatie te ontlopen. Voorspelling: een 3.

FC Zutphen tegen vv Berkum

De thuisploeg wil zich graag zo snel mogelijk definitief in veiligheid spelen. Thuis presteert het team uit de Hanzestad doorgaans goed en vanuit een geode organisatie worden veel punten gepakt. Tegenstander en koploper vv Berkum liet zich afgelopen zaterdag aftroeven door DUNO D. en moet door de overwinning van naaste rivaal WHC weer op haar tellen passen. In Zutphen zie ik de aanvallende kracht van vv Berkum de doorslag geven. Voorspelling : een 2.

WHC tegen DUNO D.

De thuisploeg toonde tegen vv Bennekom in een ijzersterke tweede helft weer de nodige veerkracht. In Wezep valt er dit seizoen weinig te halen voor de tegenstanders. Het bezoekende DUNO D. liet er tegen vv Berkum geen gras over groeien en wil koste wat kost de nacompetitie om promotie naar de hoofdklasse halen. Die zekerheid heeft WHC al en dat aspect kan wel eens de doorslag geven en resulteren in een nipte overwinning van de ambitieuze bezoekers. Voorspelling: een 2.

KHC tegen Go-Ahead Kampen

Trainer Herman Oosterhaar van KHC wist het nog zo zeker eerder in deze competitie. Hij gaf aan dat rechtstreekse handhaving er zeker in zat voor zijn team,  omdat volgens hem Vroomshoopse Boys toch onder het team uit Kampen zou eindigen. De realiteit leert echter dat KHC er niet bepaald florissant voorstaat. De beladen stadsderby tegen G0-Ahead Kampen , dat afgelopen zaterdag thuis hevig teleurstelde tegen het bezoekende vv Nunspeet moet perse gewonnen worden. Go-Ahead Kampen wil dit seizoen zorgeloos en met opgeheven hoofd afsluiten, te beginnen  met minstens een remise tegen KHC. Voorspelling: een 3.

vv Nunspeet tegen SVZW

Tegen Go-Ahead Kampen liet vv Nunspeet weer eens zien over veel voetballende potentie te beschikken. De wisselvalligheid  breekt het team uit Nunspeet op, al willen de geelhemden goed afsluiten in deze voetbaljaargang. SVZW liet afgelopen zaterdag in Hulzen zien hoeveel klasse dit team herbergt. In Nunspeet wordt een gelijk opgaande wedstrijd verwacht tussen twee getalenteerde en gretige teams, die nu al het vaste voornemen hebben volgend seizoen beter voor de dag willen komen. Voorspelling: een 3.