Voorbeschouwing op speelronde 8 van de 1e klasse D.

Vroomshoopse Boys tegen DETO Twenterand

Een onvervalste Twenterand-derby staat voor de deur. Vorig seizoen wonnen beide teams hun thuiswedstrijden en was er weinig onderling verschil. Toen was DETO Twenterand titelkandidaat, maar nu staan de zaken er geheel anders voor. Nog maar 4 punten sprokkelden de roodhemden tot dusver bij elkaar en het seizoen verloopt tot dusver uiterst teleurstellend. Er wordt dit seizoen voorzichtig eigen jeugd ingepast en dat gaat blijkbaar met horten en storen. Qua veldspel oogt het meestal nog aardig, maar op de beslissende momenten laat het team van trainer Walter Weghorst het afweten. In de laatste thuiswedstrijd tegen debutant DUNO kwam DETO Twenterand vooral op individueel vlak tekort en de 0-2 nederlaag is daarmee verklaard. De komende drie derby’s tegen Vroomshoopse Boys, Hulzense Boys en DOS’37 moeten voor de vurig gewenste ommekeer zorgen, zo is te lezen op de website van DETO Twenterand.  Dat zal zeker niet vanzelf gaan, want juist in dergelijke beladen wedstrijden had DETO Twenterand het moeilijk in een recent verleden. De routiniers moeten de jonkies nu bij de hand nemen, anders dreigt er een uiterst moeizaam seizoen voor de ambitieuze Vriezenveners.

Vroomshoopse Boys heeft een loodzwaar begin van de competitie achter de rug. Tegen potentiële titelkandidaten als vv Berkum, vv Nunspeet, Go-Ahead Kampen en SVZW zou het moeilijk worden, dat stond van tevoren vast. Daarbij kwamen nog blessures van sterkhouders, die ook niet in het voordeel werkten. Nu wordt het zaak om de punten te gaan pakken tegen op papier gelijkwaardige tegenstanders als DETO Twenterand, FC Zutphen en De Esch. De laatste oefenwedstrijd tegen PH uit bood positieve aanknopingspunten om de beoogde resultaten in competitieverband te gaan behalen.  Het team van de trainers Eric van Zutphen, Arjan Paters en Reinier de Jong heeft nog maar drie keer het net van de tegenstander gevonden. Dat moet natuurlijk beter en daaraan wordt ook gewerkt op trainingen en in oefenduels. Spelen vanuit een sterke defensieve organisatie is altijd goed, maar een snelle omschakeling en doelgericht spel met de nodige diepgang en een aanspeelpunt in de spits horen daar ook bij. Juist in een periode met wat mindere resultaten is het zaak om  de teamspirit te bewaren, positief te blijven denken en handelen en weer fris in het hoofd aan elke wedstrijd te beginnen. Dit energieke Boys-team kan de voeten laten spreken en heeft dat afgelopen seizoenen in de eerste klasse ook al meermalen bewezen, als ook dit seizoen met onder meer de knappe 1-0 thuiswinst tegen DOS’37 en het dik verdiende 1-1 gelijke spel uit tegen KHC.  Hat zal zaterdag spannend worden op de Bosrand, maar gezien het huisvoordeel zie ik winstkansen voor Vroomshoopse Boys. Voorspelling: een 1.

De Esch tegen vv Nunspeet

Op 15 oktober j.l. leed De Esch een ontluisterende 4-0 nederlaag uit tegen promovendus Hulzense Boys en de debutant uit Oldenzaal staat nu gedeeld laatste. Na de verrassende uitverwinning tegen DUNO heeft De Esch geen enkel punt meer behaald. Tegen vv Nunspeet wordt het opnieuw een moeilijk verhaal. De gasten willen het gat met vv Berkum en WHC zeker niet groter laten worden en willen ook vol voor de titel of nacompetitie gaan. Voorspelling: een 2.

vv Bennekom tegen SVZW

De thuisclub heeft zich knap hersteld van een zwakke seizoenstart en presteert steeds beter na de teleurstellende degradatie uit de hoofdklasse. Met SVZW komt een team, dat al voor deze competitie heeft aangegeven in feite alleen maar genoegen te nemen met de titel. Tegen Vroomshoopse Boys was SVZW duidelijk de bovenliggende partij, maar de vraag is of dat ook zo is tegen vv Bennekom. Voorspelling: een 3.

DOS’37 tegen FC Zutphen

DOS’37 behaalde in een wedstrijd met twee gezichten met veel passie en strijd een 3-3 gelijkspel uit bij WHC. De Vriezenveners hebben zich herpakt de laatste wedstrijden en stralen weer elan en de wil om te winnen uit. Tegen FC Zutphen is dat nodig, want dit team verrast in positieve zin dit seizoen, ook met alleszins aanvaardbaar veldspel. Voorspelling: een 3.

DUNO D. tegen Go-Ahead Kampen

De thuisploeg kent individueel knappe spelers, die het verschil kunnen maken. De debutant is tot veel in staat, maar treft in Go-Ahead Kampen wel een geroutineerd team, dat van wanten weet en aanvallend sterk voor de dag kan komen. Toch is Go-Ahead wat wisselvallig dit seizoen en wisselt afgetekende overwinningen met dikke nederlagen af. Voorspelling: een 3.

vv Berkum tegen Hulzense Boys

De periodetitel lonkt voor de thuisclub, die in dit seizoen tot heden een ijzersterke indruk achterlaat. Promotie naar de hoofdklasse, oftewel derde divisie, is de ultieme doelstelling en daarbij helpt een periodekampioenschap. Tegen Hulzense Boys moet winst mogelijk zijn, al is er bij dat team van aan het einde van dit seizoen scheiden trainer Jorgen Kok mogelijk sprake van een boost na de dikke thuisoverwinning op de Esch.  Voorspelling: een 1.

KHC tegen WHC

De thuisploeg draait nog niet in deze competitie. De gedeelde tiende plaats met DETO Twenterand en Vroomshoopse Boys is een tegenvaller. Blessures lijken de smalle selectie van trainer Herman Oosterlaar op te breken. WHC komt dit seizoen sterk voor de dag, al was het gelijke spel tegen DOS’37 in de dying seconds een tegenvaller. In Kampen zal het niet makkelijk worden voor WHC, gelet op de thuissterkte van WHC op sportpark De Venen. Voorspelling: een 3.