SVZW tegen Vroomshoopse Boys
De Zwaluwen uit Wierden zijn geen hoogvliegers meer. De investeringen in de spelersgroep leverden de afgelopen seizoenen niet het gewenste rendement op. Integendeel: SVZW viel terug uit de topklasse en daarna ook nog eens uit de hoofdklasse. De ambitieuze club wil nu zo snel mogelijk terugkeren op een hoger niveau. Of dat lukt is zeer de vraag. De afgelopen twee wedstrijden tegen DUNO en vv Berkum werden verloren en thuis tegen rode lantaarn-drager Hulzense Boys werd moeizaam en met enig fortuin gewonnen. Ongetwijfeld zijn het individueel allemaal goede spelers, maar het smeden van een (h)echt team lijkt de grootste opdracht voor trainer Erik Assink te zijn. Winst op Vroomshoopse Boys is aanstaande zaterdag zeker nodig om het gat met koploper vv Berkum al in dit stadium van de competitie niet te groot te laten worden.

Vroomshoopse Boys stelde afgelopen zaterdag op de eigen Bosrand teleur tegen vv Nunspeet. In TC Tubantia gaf trainer Eric van Zutphen realistisch aan dat meerdere Boys-spelers niet hun normale niveau bereikten. Tegen een soepel combinerende en ook scherpe topploeg als vv Nunspeet kun je het dan wel schudden en de 0-3 nederlaag was verdiend. Het gat met een veilige middenmootpositie bedraagt nu 5 punten en om de aansluiting te behouden is het nodig om positieve resultaten te boeken in de komende wedstrijden tegen SVZW, DETO, FC Zutphen en De Esch. Spelend als thuis tegen DOS’37 en uit tegen KHC en WHC liggen er ook in Wierden zeker mogelijkheden. Dan wel, in de woorden van onze trainer, als iedereen op de toppen van zijn kunnen speelt. Het Boys-team is voetballend tot veel in staat en heeft een geweldige teamspirit. De voetbalcompetitie 2016-2017 is nog lang en slopend en daarvoor geldt: alle hens aan dek. We hopen dat Rikkert Vliek en Jos Hutten ook weer snel aansluiten, want alle spelers van de selectie zijn nodig. Een juiste focus, duelkracht en ook lef en initiatief zijn nodig op de weg naar handhaving in deze zware klasse. In het recente verleden heeft de Boys aangetoond in derby’s haar mannetje te staan en we verwachten dat dat zaterdag in deze klassieke streekderby niet anders is. Voorspelling: een 3.

FC Zutphen tegen KHC
De thuisploeg staat vooralsnog in de veilige middenmoot. Vooral thuis zijn de Zutphenaren ijzersterk en zijn daar moeilijk te kloppen. Het door blessures geplaagde KHC zit in een mindere fase en was afgelopen zaterdag relatief kansloos tegen DOS’37, waar er normaal gesproken het nodige evenwicht tussen deze teams was. KHC wil koste wat het kost de negatieve serie van de laatste weken in Zutphen ombuigen. Er is zaterdag naar verwachting weinig krachtsverschil in de Hanzestad. Voorspelling: een 3.

DETO tegen DUNO D.
De thuisploeg krijgt volgens de berichtgeving op de eigen website wekelijks complimenten van de tegenstanders vanwege het vertoonde spel. Het gaat echter om de knikkers, oftewel de punten, en dat valt vooralsnog zwaar tegen voor de Vriezenveners. Het technisch uiterst vaardige DUNO D. lijkt een lastig obstakel voor DETO Twenterand, dat het, overigens net als Vroomshoopse Boys, momenteel ontbreekt aan scorend vermogen. Toch voorzie ik een nipte overwinning voor de thuisploeg. Voorspelling; een 1.

vv Nunspeet tegen vv Berkum
Een echte kraker in staat in Nunspeet op het programma. De thuisploeg is de laatste weken in goeden doen en laat ook prima veldspel zien. De afgetekende uitoverwinning op de traditioneel voor vv Nunspeet lastige tegenstander Vroomshoopse Boys biedt ook houvast en geeft vertrouwen. vv Berkum is ook in vorm en laat dat wekelijks zien. De withemden scoren doorgaans makkelijk en in de omschakeling is het team bijzonder gevaarlijk. Er wordt een gelijk opgaande strijd verwacht. Voorspelling: een 3.

Hulzense Boys tegen De Esch
Promovendus Hulzense Boys snakt naar de eerste punten. In de pers is echter door trainer Jorgen Kok aangegeven dat dit eerste klasse-niveau wel erg zwaar is en dat Hulzense Boys daar in feite door toeval in terecht is gekomen. De andere promovendus De Esch laat soortgelijke geluiden horen, als zal het team uit Oldenzaal, net als overigens Hulzense Boys, er alles aan doen om als een van de weinige niet betalende clubs in de eerste klasse D. te overleven. Voorspelling: een 2.

Go-Ahead Kampen tegen Bennekom
De thuisclub lijkt zo zoetjes aan de goede en vertrouwde vorm te hervinden, al was het afgelopen zaterdag nog geen galavorstelling tegen DETO. Met name defensief gaven de “Kwetters” nogal wat weg. Dat biedt mogelijkheden voor vv Bennekom. Deze oud-hoofdklasser lijkt de weg naar boven te hebben gevonden en wil op die weg doorgaan. Een verrassende uitslag sluit ik zaterdag zeker niet uit in Kampen Voorspelling: een 2.

WHC tegen DOS’37
WHC is dit seizoen onherkenbaar ten opzichte van de vorige jaargang, dat dan in positieve zin. Het spel oogt weer fris en fruitig en de tweede plaats op de ranglijst is het gevolg. Tegenstander en oud-hoofdklasser DOS’37 bivakkeert momenteel in de middenmoot en weet de laatste weken weer wat scoren is. Dat betaalde zich uit in meerdere verdiende driepunters. In Wezep verwacht ik weinig krachtsverschil. Voorspelling: een 3.