Zo’n 500 toeschouwers waren getuige van de aloude derby van Vroomshoopse Boys tegen vv Den Ham. De klassieker begon op het sportcomplex De Bosrand met een indrukwekkende minuut stilte ter nagedachtenis aan Piet Drenthen, oud-bestuurslid en vrijwilliger van Vroomshoopse Boys, die eerder in de week onverwacht op 72-jarige leeftijd was overleden.

Na het beginsignaal van arbiter Niels Mulder uit Almelo waren de bezoekers de eerste tien minuten sterker tegen een in die fase nog wat afwachtend Vroomshoopse Boys. Enkele kleine kansen van de withemden werden echter niet benut, waarna de thuisploeg het heft steeds meer in handen nam. In de 13e minuut kon de Boys-aanhang juichen. Juliën Derks omspeelde enkele tegenstanders op links en vervolgens werdde bal ingeschoten. Den Ham-doelman Jeffrey Ekkel pareerde de bal nog in eerste instantie. Via middenvelder Mats Scholten kwam de bal voor de voeten van rechter vleugelverdediger Jesper Derks, die  de bal in het doel schoof: 1-0. Assistent-scheidsrechter Henk van Leusen had buitenspel geconstateerd, maar arbiter Mulder had een extra verdediger van vv Den Ham naast doelman Jeffrey Ekkel waar genomen, zodat de treffer gehandhaafd bleef.

De bezoekers  probeerden daarna weer in hun spel te komen en waren met name via de rappe Kevin Ruiterkamp vanaf de rechter kant enkele keren gevaarlijk. Doelrijpe kansen leverde dat niet op omdat de gehele Boys-defensie een uitermate solide indruk maakte. Via prima positiespel werd door de Boys het doel van vv  Den Ham gezocht, waarbij doelman Jeffrey Ekkel zich onderscheidde met een stijlvolle actie op een hard schot van Sil Derks. In de 46ste minuut was de Hammer doelman volstrekt kansloos op een perfecte aangesneden vrije trap vanaf 20 meter van Sven Paters, die echter op de binnenkant van linker paal belandde. Daardoor werd er gerust met een verdiende 1-0 voorspong voor Vroomshoopse Boys.

In de tweede helft leek de thuisclub direct de score te verdubbelen. Een indraaiende vrije trap vanaf rechts van Sven Paters belandde op het hoofd van Jesper Derks, die fraai inkopte. Ook nu weer bleek doelman Jeffrey Ekkel namens vv Den Ham de reddende engel met een puike redding in de rechter bovenhoek. Er was daarna veel strijd op het middenveld, waarbij scheidsrechter Mulder zich genoodzaakt zag in totaal zes gele kaarten over en weer te trekken.

In de 65ste minuut dook ineens op links Den Ham-speler Michiel Schurink na een voorzet vanaf rechts vrij voor het doel van Vroomshoopse Boys op. Boys-verdediger Jesper Derks blokkeerde  bekwaam de inzet van dichtbij. Aan Hammer zijde verving het trainersduo Tim Nijzink en Johan Brakert in de in de 65ste minuut   Malke Gecer door HerjanJurjens. Aan Boys-zijde werd in de 73-ste minuutcentrumspits Ramon de Jong door hoofdtrainer Robert Bosma gewisseld voor Bert Verschoor. De geconcentreerd spelende thuisploeg bleef de wedstrijd controleren en zocht naar snelle omschakelmomenten.

In de 80ste minuut leek die speelwijze beloond te worden. Bert Verschoor speelde Juliën Derks op licks aan, die een perfect lijkende trap toch nog gestopt zag door de fabelachtig reagerende Den Ham-goalie Jeffrey Ekkel. Enkele minuten later werden aan de zijde van vv Den Ham Thomas Remminken Kevin Ruiterkamp vervangen door Jurrie Bijlstra en RaneKootstra. Ook kwam Julian Nijland in het veld voor Mart Veurink. In de 86ste minuut moest aanvoerder Léon Dogger bij de Boys door een blessure het veld ruimen en Levi Aitink was zijn vervanger. Een op het oog kansrijke scrimmage voor het doel van vv Den Ham strandde in de 92ste minuut uiteindelijk op een buitenspelpositie.

In de spannende slotfase gooide vv Den Ham alles en iedereen naar voren om toch nog de gelijkmaker te forceren. Eerst redde centrale verdediger en routinier Lars Scholten de Boys op uitnemende wijze met een technisch perfecte tackle.

In de allerlaatste seconde werd de bal door een speler van vv Den Ham over de over de prima keepende Boys-keeper Chiel Sickman gekopt, maar bracht de jonge centrale verdediger Sven Paters koppend redding op de doellijn. Na 100 minuten (!) floot arbiter Mulder na de nodige blessuretijd af en kon het feest voor de thuisploeg losbarsten.

In een meeslepend voetbalgevecht was naaste voetbalbuur vv Den Ham vooral op basis van een uitstekende eerste helft van de thuisploeg verdiend verslagen. Vroomshoopse Boys staat nu samen met Oranje Nassau uit Almelo derde in de tweede klasse I. op 1 punt van de beide koplopers FC Zutphen en ATC’65 uit Hengelo. Op zaterdag 2 december wordt om 17.30 uur in Hengelo aangetreden tegen de nummer 6. BWO.

Tegen vv Den Ham werd door de Boys in de volgende opstelling gespeeld: doel: Chiel Sickman; achter: Jesper Derks, Lars Scholten, Sven Paters en Simon Kempers ; midden: Tom Pierik, Léon Dogger (86: Levi Aitink) en Mats Scholten; voor: Sil Derks, Ramon de Jong (73: Bert Verschoor) en Juliën Derks.

Eersteklasser Vroomshoopse Boys 2 kwam in de tweede helft achter tegen het bezoekende Berkum 3, maar wist nog de 1-1 uit het vuur te slepen. Hoofdklasser Vroomshoopse Boys JO19-1 had vrij. Hoofdklasser Vroomshoopse Boys JO17-1 won de derby in Vriezenveen tegen Deto JO17-1 met 2-1.