Vroomshoopse Boys doet sportieve plicht en treft nu Hulzense Boys

In Nieuwleusen speelde Vroomshoopse Boys tegen de plaatselijke voetbaltrots de laatste competitiewedstrijd in de enerverende tweede klasse I. De thuisclub had nog een kans om de titel binnen te halen. Dan moest er van de Boys worden gewonnen en moest koploper ATC’65 steken laten vallen bij SV Gramsbergen. De KNVB zag ook het belang van dit wellicht beslissende duel in en had een arbitraal trio voor dit duel aangewezen.

Scheidsrechter Wieger Braaksma uit Borne floot om half drie voor de eerste keer en direct was een aanvallend SV Nieuwleusen te zien. In de 7e minuut schoot de na dit seizoen naar Berkum vertrekkende topscorer Randy Vink hard in, maar Boys-keeper Chiel Sickman tikte de bal met een prachtige safe over het doel. Daarna kwamen de bezoekers beter in hun spel en na 12 minuten kwam het eerste aanvallende wapenfeit. Na een vlotte aanval over meerdere schijven schoot middenvelder Mats Scholten de bal nipt over. In de fase erna golfde het spel heen en weer, zonder dat er grote kansen kwamen. Het leek op een brilstand bij de rust uit te lopen, maar daar dacht de Boys anders over. In de 43ste minuut kopte Siem Pierik na een corner van Léon Dogger de bal op knappe wijze door, waarna de alerte Sil Derks binnen tikte: 0-1. Dat was tevens de ruststand.

Het geschrokken SV Nieuwleusen probeerde daarna met veel inzet de opgelopen schade te repareren, maar behoudens drie gele kaarten had dat niet het beoogde resultaat. De ijzersterke Boys-verdediging stond weer als een huis en gaf zo goed als niets weg. De snelle tegenstoten van de bezoekers bleven gevaarlijk. In de 59e minuut kreeg Boys-aanvaller Sten Runhart een prima kans, maar zijn schot vloog net over het doel. Na een uur spelen werd aan Boys-zijde spits Ramon de Jong vervangen door Jordy Hofsink. In de 68ste minuut was Boys-aanvaller Sil Derks al glijdend dichtbij een doelpunt, maar Nieuwleusen-keeper Tim Hoogenkamp pareerde op knappe wijze.

Behoudens een gevaarlijk afstandsschot van Randy Vink in de 70ste minuut, dat op het dak van het doel belandde, kon de thuisploeg geen echte vuist meer maken. In de 74e minuut redde Tim Hoogenkamp namens SV Nieuwleusen knap op een inzet van Mats Scholten. In de 80ste minuut kwam bij de Boys Stef Kikkert Sten Runhart vervangen. De laatste kans van de wedstrijd kwam van de voet van Boys-speler Jordy Hofsink, die net over schoot. Zo won een hard werkende formatie van hoofdtrainer Robert Bosma op knappe wijze met 1-0 van SV Nieuwleusen.

Daarmee werd door de Boys de sportieve plicht gedaan, ook ten opzichte van kampioen ATC’65 uit Hengelo. Tegen SV Nieuwleusen werd zo revanche genomen op de eerdere onfortuinlijke 2-3 thuisnederlaag. De 54 punten uit 26 wedstrijden leverden een dik verdiende derde plaats in deze competitie op en weerspiegelen een knappe teamprestatie. De 13 uitwedstrijden leverden tien overwinningen en drie gelijke spelen op, ook een bijzonder wapenfeit. Met de 29 tegendoelpunten heeft de Boys samen met SV Nieuwleusen de sterkste verdediging in de tweede klasse I. Zo kan er aanstaande zaterdag met een sterke en fitte selectie met vertrouwen de nacompetitie om promotie begonnen worden tegen en bij eersteklaser Hulzense Boys. Op het sportpark Smidserve in Hulsen begint dat duel om 14.30 uur.

Tegen SV Nieuwleusen werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: Chiel Sickman; achter: Jesper Derks, Léon Dogger, Sven Paters en Robert Veld; midden: Tom Pierik, Siem Pierik en Mats Scholten; voor: Jesper Derks, Ramon de Jong (60: Jordy Hofsink) en Sten Runhart (80: Stef Kikkert).

Het tweede elftal van Vroomshoopse kon geen potten breken bij SV Gramsbergen en verloor met 4-0. Toch kan de jonge formatie van trainer Alexander Fokkert terug zien op een goed verlopen seizoen in de eerste klasse. Afscheid werd genomen van Ruben de Groot, die zijn voetbalschoenen aan de wilgen hangt en van routinier Patrick Drenthen. Patrick speelde eerder ook in de eerste teams van Vroomshoopse Boys en Mariënberg. Hij was voorheen tevens actief als jeugdtrainer bij de Boys. Patrick Drenthen gaat naar verwachting nu op een plezierige wijze afbouwen in een lager seniorenteam bij de Boys.