De klassieker Vroomshoopse Boys tegen vv Den Ham op De Bosrand begon met een indrukwekkende minuut stilte. Oud-selectiespeler Thijs Wermink, erelid Jan Kleinnijenhuis en lid van verdienste Jan Broekate van vv Den Ham werden herdacht.

De ruim 700 toeschouwers zagen direct na de aftrap de thuisploeg direct voortvarend de aanval kiezen. In de 5eminuut leek dat al beloond te worden.  Vanaf rechts bracht Bert Verschoor Juliën Derks in stelling. De Boys-aanvaller kreeg bij zijn kopbal naast het doel een duw van een verdediger van vv Den Ham, maar scheidrechter Jarno Schoonhoven uit Elburg zag daar geen strafschop in. De gasten togen daarna waar mogelijk in de aanval met goed verzorgd spel. Met name de pijlsnelle rechter vleugelspits Randall van Haarst vormde een doorlopend gevaar. In de 10eminuut bood hij Luuk Kuiper een uitgelezen kans de bal van dichtbij in te schieten. Diens inzet verdween net langs het doel van Boys-goalie Chiel Sickman.

Na een kwartier kon Bert Verschoor namens de Boys vanuit de draai uithalen, maar keeper Tim Pekkeriet redde met een fraaie safe ten koste van een corner. vv Den Ham bleef in de fase erna dreigend met snelle tegenstoten. Michiel Schurink nam het doel van de Boys onder schot, maar de bal vloogover. In de 33ste minuut was aan de andere kant Juliën Derks met zijn geplaatste inzet dichtbij de openingstreffer. Keeper Tim Pekkeriet wist de bal op het laatste nippertje uit de linker benedenhoek te ranselen. De gasten rechtten de rug en dat werd in de 35ste minuut beloond. Eerst kopte Luuk Kuiper hard in, maar via een fabuleuze redding van Boys-keeper Chiel Sickman werd de bal via de lat tot corner verwerkt. Dat was uitstel van executie voor Vroomshoopse Boys. De aansluitende corner werd hard en onberispelijk binnen geknikt door de mee opgekomen Rane Kootstra.

De bezoekers hoopten deze op dat moment verdiende voorsprong naar de kleedkamer mee te nemen. Daar dacht de thuisploeg anders over en nog één keer werd er aangezet. Er kwamen twee corners achter elkaar en de laatste had succes. Bert Verschoor zette vanaf links voor en de rechter vleugelverdediger Jesper Derks knikte hard binnen in de rechter hoek: 1-1. Meteen was het rust in een wederom enerverende Twenterandse derby, waarbij Vroomshoopse Boys zich nog niet van haar beste kant had laten zien.

In de tweede helft werd er uit een ander vaatje getapt door de mannen van hoofdtrainer Jan-Peter Jonkman.  Er werd hoger druk gezet en er werden steeds meer duels gewonnen door de toen feller ogende spelers van de thuisploeg. De Boys trok steeds meer het initiatief naar zich toe. Er kwamen steeds dan ook steeds meer kansen voor de thuisploeg en doelpunten konden niet meer uitblijven.

In de 56ste minuut kon de geblesseerde Jelmer Bolks aan Hammer zijde niet verder en hij werd vervangen door Job Kunst. In de 58ste minuut brak centrale verdediger Patrick Drenthen namens de Boys de ban. Na een verlengde corner van Bert Verschoor werd bij de tweede paal binnen gekopt: 2-1. In de 64ste minuut breidde Vroomshoopse Boys de voorspong uit. Jordy Harms verrichte het voorbereidende werken Juliën Derks schoot vanuit een vrije positie vanaf links hard op het doel van vv Den Ham. Via keeper Tim Pekkerietbelandde de bal voor de voeten van zijn Jesper Derks. Die wist wel raad met dit buitenkansje en tikte de bal attent binnen bij de tweede paal: 3-1. Dat betekende alweer de derde treffer voor de gedreven Boys-verdediger in deze nog prille competitie van de tweede klasse J.

In de 78ste minuut werden Jos Hutten en Sil Derks aan Boys-zijde ingebracht voor Juliën Derks en Bert Verschoor. Ook bij vv Den Ham werd nog gewisseld en kwam Sven Lambers voor Randall van Haarst.

De gasten probeerden de bakens de verzetten, maar verder dan enkele afstandsschoten van middenvelder Michiel Schurink kwam de formatie uit Den Ham niet meer. Goed keeperswerk van Tim Pekkeriet voorkwam aanvankelijk nog een volgende Vroomshoopse treffer. Die kwam er toch in de 90ste minuut, toen Levi Aitink een vlotte aanval over meerdere schijven met een geplaatst schot bekroonde: 4-1. Niet lang daarna floot scheidsrechter Jarno Schoonhoven voor het einde van de derby. Hij deed dat in de wetenschap van een persoonlijk record van 11 gele kaarten in een ouderwets felle, maar zeker niet te harde wedstrijd. De Boys incasseerde zes prenten en vv Den Ham vijf, waarvan twee, dus rood, voor trainer Walter Weghorst vanwege herhaalde opmerkingen op de leiding in de 50ste minuut.

vv  Den Ham liet zich vooral gelden in het eerste bedrijf, maar moest in de tweede helft het hoofd buigen voor een energiek Vroomshoopse Boys.  De Boys vindt zich nu terug op een met Sparta Enschede gedeelde tweede plaats op de ranglijst. Zaterdag wordt er in Enter tegen Enter Vooruit aangetreden, weer een voetbalklassieker.

Tegen vv Den Ham werd in de volgende opstelling gespeeld: doel; Chiel Sickman, achter: Jesper Derks, Patrick Drenthen, Robert Veld en Sten Runhart; midden; Levi Aitink, LéonDogger en Tom Pierik; voor: Bert Verschoor (78: Sil Derks). Jordy Harms en Juliën Derks (78: Jos Hutten).

Vroomshoopse Boys 2 speelde thuis met 1-1 gelijk tegen Hulzense Boys 2. Vroomshoopse Boys 3 won thuis knap van Blauw Wit’66 2 uit Holten met 1-0. Vroomshoopse Boys Vrouwen 1 kwam ook al goed voor de dag op De Bosrand en won thuis met 2-1 van het Vrouwen 1-team vanEMMS/Sportclub Lutten. Vroomshoopse Boys JO19-1 bleef op het pad van de overwinningen en won nu thuis met 2-0 van DOS’37 JO19-1. Op woensdagavond 5 oktober begint de voorronde van de prestigieuze Beltona-competitie. De beloften onder 21 jaar van Vroomshoopse Boys spelen dan op De Bosrand om 20.00 uur tegen de beloften van DETO Twenterand.