Vroomshoopse Boys door winst in Enter op weg naar handhaving

De belangen waren groot op het altijd sfeervolle sportpark De Werf in Enter. Beide teams hadden alle belang bij winst in deze onvervalste klassieker Enter Vooruit tegen Vroomshoopse Boys. De thuisformatie wilde de allerlaatste strohalm grijpen om de dreigende degradatie te ontlopen. De Boys wilde met een driepunter een flinke stap richting rechtstreekse handhaving in de eerste klasse D. zetten. Na het beginsignaal van scheidsrechter Gert Maneschijn uit Daarlerveen toonde de formatie van het trainerstrio Eric van Zutphen, Arjan Paters en Job Lamberink direct de aanvallende intenties. Met prima combinatievoetbal werd de verdediging van Enter Vooruit onder druk gezet. In de 8e minuut was het al raak voor de bezoekers. Ton Kunst werd op links bereikt en de diepgaande middenvelder bereikte centrumspits Jos Hutten, die heel knap vanuit de draai met links via keeper Robert Velten scoorde: 0-1. In de minuten erna verscheen Jos Hutten na goede acties van Ernst-Jan Heideman nog enkele keren in scoringspositie, maar doelpunten werden voorkomen. Gaandeweg ontworstelde Enter Vooruit zich aan de druk en er kwamen kansen voor de snelle en gevaarlijke aanvallers, waarbij Henri Knol zich onderscheidde. Goed keeperswerk van Boys-goalie Tim Sickman en attent verdedigen voorkwamen vooralsnog een tegentreffer. In de in de 26ste minuut was Jos Hutten na goed voorbereidend werk van Ernst-Jan Heideman koppend dichtbij de 2-0, maar de verdediging van Enter Vooruit redde ten koste van een corner. In de 29ste minuut kwamen Boys-verdediger Rikkert Vliek en Dylan Siemerink van Enter Vooruit ter hoogte van de middenlijn uiterst ongelukkig met elkaar in botsing. Dylan Siemerink werd met een beenbreuk per brancard afgevoerd en later naar het ziekenhuis gebracht. Het spel lag geruime tijd stil en duidelijk was dat de spelers van slag waren na dit treurige voorval. Het moedig spelende Enter Vooruit richtte zich weer op en wist in de 33ste minuut gelijk te maken. Na een korte corner werd een voorzet vanaf rechts compleet gemist door de Boys-defensie en Ron Smit profiteerde van de wanorde door kiezelhard raak te knallen in de beneden rechterhoek: 1-1. In de 40ste minuut ontsnapte Ramon de Jong aan de linkerkant van het veld aan de aandacht van de verdedigers van Enter Vooruit, maar zijn schot belandde in de handen van keeper Robert Velten. In de slotminuten van de eerste helft was Enter Vooruit de meest aanvallende en ook gevaarlijkste ploeg. Henri Knol, Ron Smit en Marco ter Weel wisten evenwel het net niet te vinden na vlot lopende aanvallen.

In de beginfase van de tweede helft tapte de Boys uit een ander vaatje. In de 48ste minuut vond Harold Kivits uit een corner de vrijstaande Ernst-Jan Heideman, maar diens kopbal werd knap verwerkt door doelman Robert Velten. In de 57ste minuut bereikte Ton Kunst na een knappe solo de achterlijn, maar hij wist geen spits te vinden om voor de gewenste afronding te zorgen. Een minuut later leidde een actie van Ernst-Jan Heideman en een schot van Ramon de Jong een ouderwetse scrimmage in. Het was Jos Hutten die het beslissende tikje gaf en zo de Boys op een op dat moment verdiende 2-1 voorsprong zette. In de 64ste minuut werd Robert Veld voor Ramon de Jong gebracht.

In de 66ste minuut redde Boys-keeper Tim Sickman tot twee keer toe op fabuleuze wijze op inzetten van aanvallers van Enter Vooruit. In de 68steminuut leidde balverlies aan Boys-zijde tot een snel omschakelmoment van de thuisploeg. De diepgaande Wout Velten was de verdediging van Vroomshoopse Boys te snel af en de inzet belandde in de verste hoek links van de kansloze keeper Tim Sickman: 2-2.In de 72ste minuut pakte Marco ter Weel namens Enter Vooruit op onnodige wijze zijn tweede gele kaart, dus rood, door Ernst-Jan Heideman neer te leggen. Een minuut later lag de bal al in het mandje. Aanvoerder Harold Kivits gaf bij de toekende vrije trap een perfecte indraaiende voorzet en Robert Veld knikte de Boys op onberispelijke wijze naar 2-3. Met een numerieke meerderheid vergat de Boys vervolgens de wedstrijd in het slot te gooien en het voor elke bal vechtende Enter Vooruit rook nog kansen. In de 77ste minuut dook Ron Smit vrij op voor keeper Tim Sickman, maar de jeugdige Boys-goalie redde op sublieme wijze op het harde schot van dicht bij. In de 84ste minuut miste Henri Knol na een dieptepass de laatste mogelijkheid van de thuisploeg. Daarna controleerde de Boys dit cruciale duel. In de ultieme slotfase kwam Jelle Drees de jonge middenvelder Leon Dogger vervangen. De invaller scoorde nog bijna met een uitgekiende lob. Scheidsrechter Maneschijn vond het na 95 minuten speeltijd welletjes en door de zwaar bevochten 3-2 uitoverwinning zet Vroomshoopse Boys een geweldige stap richting rechtstreekse handhaving. Enter Vooruit komt na één seizoen weer uit in de tweede klasse. De Boys staat nu 2, 5 en 6 punten voor op respectievelijk WHC, Be Quick’28 en Sparta Enschede met nog twee duels te gaan. Zaterdag wordt thuis om 15.00 uur thuis op de Bosrand gespeeld tegen titelkandidaat Go Ahead Kampen en de competitie wordt met een uitwedstrijd besloten tegen het reeds gedegradeerde WVF.

In Enter werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: Tim Sickman; achter: Jordy Brinkman, Andjin van Veen, Rutger Schrijver en Rikkert Vliek; midden: Harold Kivits. Leon Dogger (92: Jelle Drees) en Ton Kunst voor: Ernst-Jan Heideman, Jos Hutten en Ramon de Jong (64: Robert Veld).

Eerste klasser Vroomshoopse Boys 2 verloor thuis met 3-1 van Bergentheim 2, maar is nog altijd in de race om een periodetitel. Hoofdklasser Vroomshoopse Boys A1 verloor uit met 5-1 van Go Ahead Kampen A1. Volgende week moet thuis gewonnen worden van Nieuwleusen A1 om degradatie te voorkomen.