Vroomshoopse Boys en DETO Twenterand in evenwicht

Zo’n 500 toeschouwers kwamen af op de derby tussen Vroomshoopse Boys en DETO Twenterand. In de 2e minuut profiteerde Deto-aanvaller Lesley Nahrwold bijna van een misverstand in de verdediging van de gastheren. Gehaast werd de bal van dichtbij net over het doel van Vroomshoopse Boys geschoten. In de 3e minuut was het wel raak aan de andere kant. Thomas Smedema vond de diepgaande middenvelder Ton Kunst en tegen zijn uitgekiende lob was DETO-keeper Partick Loohuis kansloos: 1-0. De nieuwe skydancers van de sponsros Hein Heun Sloopwerken BV en Dennis Fashion dansten vrolijk mee met het oorverdovend gejuich van de Boys-supporters. De periode na deze snelle openingstreffer was Vroomshoopse Boys het team, dat met uitstekend combinatievoetbal de lakens uitdeelde in deze enerverende en tegelijkertijd sportieve derby van Twenterand. In de 6e minuut werd Ton Kunst na een actie van Thomas Smedema opnieuw in stelling gebracht, maar nu werd de bal net over geschoten.

Aanval na aanval golfde op het doel van DETO Twenterand af en in de 10e minuut leek een vrije trap  van dertig meter afstand van aanvoerder Harold Kivits doel te treffen. Met een knappe reflex tilde keeper Patrick Loohuis de bal net over de lat. In de 14e minuut brak Ernst-Jan Heideman op rechts door, maar zijn schot vloog net over het doel van de gasten. DETO Twenterand moest zich vooral tot uitvallen beperken, waarbij de technisch begaafde spelers en sterkhouders Qays Shaysteh en Lesley Nahrwold zich enkele malen onderscheidden. In de 25steminuut zorgde de jonge Boys-keeper Tim Sickman met een attente ingreep ervoor dat DETO Twenterand niet in scoringspositie kon komen. In de 28ste minuut moest de Boys-goalie weer handelend optreden en hij deed dat bekwaam. Een minuut later kopte Jordy Brinkman de bal nog net uit de bedreigde rechter hoek en blokkeerde centrale verdediger Rutger Schrijver op het laatste moment  een hard schot. In die fase kwam er meer evenwicht in de wedstrijd. In de 31ste minuut mocht DETO-aanvaller Lesley Nahrwold een vrije trap op de rand van het strafschopgebied nemen, nadat hij onreglementair was gestuit. De bal werd door de DETO-aanvaller kort opzij gelegd naar Jochem Oud Booijink, die vervolgens verwoestend hard uithaalde: 1-1. In de 34ste minuut  leidde een vrije trap van Harold Kivits een scrimmage in, waarbij keeper Patrick Loohuis twee keer op moeizame wijze wist te redden. In 35ste minuut kopte de mee opgekomen Rutger Schrijver na een corner van Harold Kivits in de handen van de DETO-keeper. In de 42ste minuut leek Ton Kunst z’n tweede treffer te maken, maar vanwege buitenspel werd de treffer geannuleerd door de goed leidende arbiter B.J. Fikkert uit Hellendoorn, die werd geassisteerd door de grensrechters A. Overwijk en R. Maessen. In de 44ste minuut werd een mooie solo van middenvelder Lars Scholten op het laatste moment teniet gedaan door de DETO-defensie.

Met 0-0 werd gerust en direct na de hervatting toog Vroomshoopse Boys weer manmoedig in de aanval. in de 49ste minuut stoomde Ton Kunst na een goede voorbereidende actie van Jos Hutten vanaf de linker kant van het veld op naar het doel van DETO Twenterand. Helaas voor de Boys werd de bal van dichtbij net overgeschoten. In de 50ste minuut speelde Ernst-Jan Heideman zich knap vrij, maar zijn geplaatste schot vanaf rechts werd bekwaam buiten het doel getikt door DETO-keeper Patrick Loohuis. In de 53ste minuut bereikte Ton Kunst Jos Hutten, die met een prima hakje Harold Kivits in stelling bracht. Zijn schot kon de DETO-doelman niet echt verontrusten. DETO Twenterand probeerde in haar vertrouwde combinatiespel te komen en had in de 55ste minuut bijna succes met een dreigende solo van Lesley Nahrwold, die net dood liep. Na een uur spelen bracht Ernst-Jan Heideman met een subtiel passje centrumspits Jos Hutten in stelling, maar de juiste voortzetting werd net gemist. In de 66ste minuut kwam Robert Veld de geblesseerd geraakte linker verdediger Rikkert Vliek vervangen. In de 71ste minuut kwam DETO Twenterand gevaarlijk door, maar het schot van Reno Timmerman miste net het doel. Direct daarna kwam Ramon de Jong Thomas Smedema vervangen. In de 77ste minuut bereikte een corner van Robert Veld de vrijstaande Ernst-Jan Heideman, die net naast schoot. In een spannende slotfase drong DETO Twenterand nog even aan, maar een overwinning zou op grond van het vertoonde spel onverdiend zijn geweest voor de mannen van trainer Marcel van der Steege. In de 83ste minuut kwam Ramon  de Jong na een knappe solo vrij, maar zijn schot vloog over. Zo eindigde deze derby in 1-1 en daarmee kreeg Vroomshoopse Boys over de gehele wedstrijd bezien iets te weinig. Toch kon het team van de trainerstrio Eric van Zutphen, Arjan Paters en Job Lamberink tevreden zijn met de geleverde teamprestatie.  Behalve WHC leden alle staartploegen nederlagen, zodat Vroomshoopse Boys, dat nu negende staat,  weer wat meer lucht kreeg in de strijd om rechtstreekse handhaving in de  eerste klasse D. Op 2 april wordt de competitie vervolgd met de uitwedstrijd tegen vv Nunspeet.

Er werd in de volgende opstelling gespeeld; doel: Tim Sickman; achter; Jordy Brinkman, Rutger Schrijver, Andjin van Veen en Rikkert Vliek (66: Robert Veld); midden: Harold Kivits, Lars Scholten en Ton Kunst; voor: Ernst-Jan Heideman, Jos Hutten en Thomas Smedema (71: Ramon de Jong).

Vroomshoopse Boys A1 ging thuis met 2-1 onderuit tegen VVOG A1 ut Harderwijk en moet nu vrezen voor het behoud van het hoofdklasserschap.