De klassieker Vroomshoopse Boys tegen de vertrouwde tegenstander Sparta Enschede staat steevast garant voor technisch en aantrekkelijk voetbal. Op het zonovergoten fraaie sportcomplex De Bosrand werd dat beeld bevestigd. Vooral in het enerverende eerste half uur kregen de toeschouwers waar voor hun geld. Het spel golfde op en neer en diverse technische hoogstandjes waren te zien. De Boys startte furieus, ondanks het gebrek aan een viertal spelers in de selectie  vanwege blessures en een schorsing. In de 2e minuut ging linker verdediger Simon Kempers diep en zijn panklare voorzet bereikte Ramon de Jong. Tegen het ziedende schot van de Boys-spits was Sparta-keeper Bryan jonkers volstrekt kansloos: 1-0. De vreugde aan Boys-zijde was van korte duur. Twee minuten later kon de geheel vrijstaande Sparta-spits Daan Akkerman na een voorzet vanaf rechts de bal van dichtbij achter doelman René Kok knikken: 1-1.  Deze ervaren Sparta-speler scoorde in het verleden al verschillende malen tegen de Boys in de afgelopen seizoenen en zette die traditie voort.

Vroomshoopse Boys schrok even van die snelle gelijkmaker, maar nam daarna met verzorgd spel het heft in handen. Sparta Enschede moest het in die fase vooral hebben van snelle omschakelmomenten, die gevaarlijk bleven. Sil Derks en Jos Hutten wisten de doelrijpe kansen net niet te verzilveren. In de 17e minuut schoot middenvelder Leon Dogger namens de Boys vanaf zo’n 30 meter fantastisch in. Via keeper Bryan Jonkers en de lat kwam de bal via de onderkant van de lat achter de doellijn terecht, waarna Sil Derks voor de zekerheid koppend 2-1 liet aantekenen. De zich op grote afstand bevindende scheidsrechter Lars Meijer uit Nijmegen keurde de op het oog geldige treffer echter op aanwijzen van Sparta-grensrechter Roy Heijl om onbegrijpelijke redenen af. Sil Derks zou op het moment van het schot van Leon Dogger buitenspel gestaan hebben.

Deze foutieve beslissing van de leidsman zorgde uiteraard voor enige irritatie, zonder dat dit tot onsportief spel leidde. De wedstrijd bleef boeien en in evenwicht tot de 33se minuut. Sparta-speler Sander Thomas maakte een harde overtreding op Boys-middenvelder Jelle Drees, die met geel werd bestraft.  De arbiter vertrok direct daarna om voor beide teams en de toeschouwers onbegrijpelijke redenen naar de kleedkamer en legde het spel tijdelijk stil. Na een nader onderhoud van de scheidsrechter met beide aanvoerders Andjin van Veen van de Boys en Daan Akkerman  werd het spel na zo’n 20 minuten hervat. Voor rust bleven beide teams de aanval zoeken, maar het kwam niet meer tot doelrijpe kansen.

Na de rust was het eerste wapenfeit voor de thuisploeg. Keeper Bryan Jonkers van Sparta maakte na een terugspeelbal onnodig hands. Vanuit de vrije trap schoot Ramon de Jong de bal net over het doel. In de 49ste minuut was het weer Ramon de Jong die kiezelhard uithaalde namens de Boys, maar keeper Bryan Jonkers pakte de bal klemvast met een fraaie safe. Sparta Enschede werd daarna optisch sterker, zonder echt grote kansen te creëren. Dat was zeker te danken aan de uiterst solide Boys-defensie, die als een huis stond. In de 69ste minuut maakte centrumspits Jordy Harms na langdurig blessureleed voor het eerst z’n opwachting in de competitie. Hij verving Sil Derks en tegelijkertijd werd Ernst-Jan Heideman ingebracht voor Bram Hooijer.

Onveranderd werden daarna de meeste duels op het middenveld uitgevochten met een iets sterker Sparta Enschede. In de 77ste minuut ruimde Leon Dogger vanwege en blessure het veld en in zijn plaats kwam Robert Veld. Sparta Enschede kreeg via Sander Thomas in de 86ste minuut nog een opgelegde kans om op 1-2 te komen, maar de Sparta-aanvaller schoot van dichtbij gehaast over.

Zo eindige dit boeiende duel in 1-1, waarbij de onderlinge krachtsverhouding goed was weergegeven. De Boys-formatie van hoofdtrainer Jan-Peter Jonkman en trainer Henk Harmens bivakkeert met 4 punten uit 3 wedstrijden nu in de subtop van de nog prille en nu al spannende competitie van de tweede klasse H. Zaterdag wordt in IJsselmuiden tegen IJVV gevoetbald.

Tegen Sparta Enschede werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: René Kok; achter: Robin Drenthen, Ramon Bolks, Andjin van Veen en Simon Kempers; midden; Bram Hooijer (69: Ernst-Jan Heideman), Jelle Drees en Leon Dogger (77: Robert Veld); voor: Sil Derks ( Jordy Harms). Jos Hutten en Ramon de Jong.

Vroomshoopse Boys 2 verspeelde de eerste punten in de competitie van de eerste klasse. De formatie van traier Reinier de Jong  verloor thuis in de slotminuut met 2-1 van Gramsbergen 2.

Vroomshoopse Boys 3 kon het in Ommen niet bolwerken tegen OZC 3 en verloor met 4-2. Vroomshoopse Boys JO19-1 leed uit een 4-0 nederlaag tegen SJO Dalfsen JO19-1. Vroomshoopse Boys JO17-1 en vv Den Ham JO17-1 speelden een mooie derby op De Bosrand, die in 2-2 eindigde.