Op het sportpark Het Klaverblad in Nieuwleusen tradkampioen en promovendus SV Nieuwleusen vol vertrouwen aan tegen Vroomshoopse Boys. Het vorige seizoen was een opeenstapeling van overwinningen voor de oranjehemden geweest. SV Nieuwleusen had bovendien onlangs de volgendebekerronde gehaald door onder meer eersteklasser SVI met 2-1 te verslaan. Vroomshoopse Boys kende ook al een voorbereiding naar wens.

De mannen van hoofdtrainer Jan-Peter Jonkman waren erop gebrand om voor een goede competitieouverture te zorgen.Dat was in de eerste helft te zien, want de gasten deelden de lakens uit met prima combinatievoetbal. SV Nieuwleusen moest in die fase vooral achter de bal en de man aan lopen en maakte zo kennis met een hoger niveau dan de derde klasse. Na 12 minuten kwam Bert Verschoor namens de Boys na goed voorbereidend werk van Jordy Harms alleen op keeper Tim Hoogenkamp af. De Nieuwleusen-goalie redde met een geweldige reflex met z’n voet. Na 19 minuten leken de aanvallende intentie van de gasten beloond te worden. Bert Verschoor gaf een afgemeten voorzet en Juliën Derks volleerde vervolgens de paal achter de kansloze Nieuwleusen-doelman Tim Hoogenkamp. Zo bleef SV Nieuwleusen met het nodige geluk overeind.

Na 26 minuten verhinderde Robert Veld met een flying tackle een doorbraak van een van de aanvallers van SV Nieuwleusen. De thuisclub claimde een strafschop, maar volgens de bekwaam leidende arbiter Niels Mulder uit Vriezenveen had de centrale verdediger van de Boys correct de bal gespeeld. In de 39ste minuut kreeg Bas Evenboer van SV Nieuwleusen een uitgelezen schietkans vanaf links. Zijn schot vloog langs de rechterpaal langs het doel van keeper Chiel Sickman. In dezelfde minuut raakte Bert Verschoor de bal na een snelle uitbraak net niet goed genoeg om keeper Tim Hoogenkamp van SV Nieuwleusen te verontrusten. Er werd gerust met een 0-0 stand, waarbij de Boys had verzuimd afstand te nemen van een wat weifelend gestarte thuisploeg.

In de tweede helft was het al snel raak voor de bezoekers. Een vrije trap van Léon Dogger werd op de juiste waarde geschat door de mee opgekomen vleugelverdediger Jesper Derks. Bij de tweede paal werd de bal prima binnen getikt: 0-1. Na die luid bejubelde voorsprong kon Vroomshoopse Boys niet dordrukken en was het de om elke meter strijdende thuisploegdie zich terug vocht in de wedstrijd. In de 54ste minuut redde Boys-doelman Chiel Dickman nog met een katachtige reactie, maar dat bleek uitstel van executie te zijn. In de 56ste minuut werd SV Nieuwleusen voor de aanvallende speelwijze beloond. Arbiter Mulder liet doorspelen op de rand van buitenspel en het was centrumspits Randy Vink, die op attente wijze via een rebound van dichtbij toesloeg: 1-1.

Het tempo ging daarna nog verder omhoog in deze aantrekkelijke wedstrijd. Vroomshoopse Boys kreeg in de omschakeling kansen, maar de grootste mogelijkheden waren er voor SV Nieuwleusen.  In de 73ste minuut werd aan Boys-zijde Bert Verschoor voor Ernst-Jan Heideman gewisseld en in de 80ste minuut loste Jos Hutten Levi Aitink af. De mooiste kans voor de thuisploeg kwam er in de 84ste minuut toen de gevaarlijke Randy Vink zijn ploeggenoot Thomas Koobs op maat bediende. De uitstekende kopbal werd zo mogelijk nog fraaier gestopt door Boys-doelman Chiel Sickman. In de extra tijd riep SV Nieuwleusen na vermeend hands in de Boys-defensie om een penalty, maar scheidsrechter Mulder wuifde de protesten resoluut weg.

Zo werd een einstand van 1-1 bereikt door twee aanvallend ingestelde ploegen, die defensief goed stonden. Het gelijke spel weerspiegelde het spelbeeld. SV Nieuwleusen bewees met name in de tweede helft dat dit frisse team een aanwinst voor de tweede klasse J. kan zijn. Zaterdag aanstaande staat de aloude derby tegen voetbalbuur vv Den Ham voor de Boys op het programma en om 15.00 wordt er dan op De Bosrand afgetrapt. Vroomshoopse Boys won onlangs nog het onderlinge bekerduel met 4-2, maar resultaten uit het verleden bieden geen of nauwelijks garantie.

In Nieuwleusen werd met volgende formatie gespeeld; doel: Chiel Sickman; achter: Jesper Derks, Patrick Drenthen, Robert Veld en Sten Runhart; midden: Levi Aitink (80: Jos Hutten), Léon Dogger en Tom Pierik; voor: Bert Verschoor (73: Ernst-Jan Heideman), Jordy Harms en Juliën Derks.

Vroomshoopse Boys 2 startte de competitie goed in de eerste klasse door in Hattem met 1-0 te winnen van Hatto Heim 2. Bij de jeugd boekte Vroomshoopse Boys JO19-1 een prima 2-0 uitoverwinning in Harbrinkhoek op MVV’29 JO19-1. Boys JO17-1 verloor op eigen veld de derby tegen vv Den Ham JO17-1 met 3-2. Boys JO15-1 won thuis met 2-1 van SJO FC Dalfsen JO15-1.

Op woensdagavond 28 september houdt vroomshoopse Boys haar 78ste jaarvergadering. Dat wordt gecombineerd met de jaarvergadering van de supportersvereniging van Vroomshoopse Boys. Het hoofdbestuur legt verantwoording af van het gevoerde beleid over het afgelopen seizoen en blikt vooruit op de volgende voetbaljaargang. Ook komen de jongste ontwikkelingen in relatie tot de nieuwbouw van het clubhuis naar voren. De financiële cijfers worden gepresenteerd, er is een bestuursverkiezing en trouwe leden worden gehuldigd. Deze algemene ledenvergadering begint om 19.30 uur in de kantine ’t Flierhuus.