Op het sportcomplex De Bosrand speelden Vroomshoopse Boys en naaste concurrent ZAC uit Zwolle een weinig opwindende eerste helft. Doelrijpe kansen kwamen er niet en de beide defensies waren heer en meester. Wellicht dat het wat drukkende weer debet was aan het matige spel, maar beide teams volhardden ook in een te laag tempo. Kan ook te maken hebben met het door de KNVB vanwege de eerdere coronaperiode opgelegde straffe restantprogramma met vrijwel geen adempauzes. Er zijn geen vrije weekenden meer en regelmatig zijn er doordeweekse wedstrijden. Daardoor kan de tank weleens leeg beginnen te raken bij spelers van teams in deze tweede klasse H.

Aan Boys-doelman Marc Doornbos was na een dik half uur spelen te danken dat de ook niet imponerend opererende bezoekers op een verrassende voorsprong kwamen. Met kordaat uitkomen werd een treffer van de doorgebroken Rens Blokker van ZAC voorkomen. Met 0-0 werd gerust met voor beide teams de wetenschap dat er een tandje bij moest om echt voor een driepunter te gaan.  Aan Boys-zijde kwam in de tweede helft Sil Derks Tom Pierik vervangen als rechter vleugelverdediger.

Gelukkig gingen het tempo en de intensiteit omhoog in het tweede part en kwamen er wel kansen aan beide kanten. In de 51ste minuut opende ZAC de score met een snelle uitbraakvanaf de linker kant. Keeper Marc Doornbos kon namens de Boys de bal niet klemvast krijgen na een inzet van een ZAC-aanvaller en de attente Melle Reuvekamp strafte dat van dichtbij af: 0-1.

In de 69ste minuut bracht aanvoerder Jos Hutten koppend ploeggenoot Léon Dogger in stelling. Zijn inzet werd met de arm geblokt door een verdediger van ZAC en scheidsrechter Niels Mulder uit Almelo oordeelde dit als opzettelijk hands.  Léon Dogger nam zijn verantwoordelijkheid en knalde vanaf 11 meter door het midden van het doel hard raak: 1-1. Dit was de opmaat voor een aantrekkelijker kijkspel met een licht veldoverwicht van de thuisclub en een slim counterend ZAC.

Jos Hutten had in de 65ste minuut de 2-1 op zijn schoen. Invaller-keeper Thorben Jansen of Lorkeers redde echter uitstekend op de inzet van dichtbij. Een minuut later was centrale verdediger Robert Veld met een prima vrije trap van 20 meter dichtbij een voorspong van de Boys. Zijn inzet zeilde net over door toedoen van verdediger Joey Groen van ZAC. Constante dreiging kwam er van de thuisploeg door met name acties van rechterspits Juliën Derks. Zijn aanvallend ingestelde broer Jesper werd in stelling gebracht, maar de kopbal van de vleugel verdediger ging via de lat over.

Na bijna een uur spelen werden door hoofdtrainer Jan-Peter Jonkman en zijn staf Jelle Drees en Levi Aitink vervangen door Mats Scholten en Bert Verschoor. Beide teams bleven onverminderd jagen op een voorsprong. ZAC-verdediger Melle Reuvekamp onderscheidde zich met twee gevaarlijke kopballen die net geen doel troffen. In de 79ste minuut leek Robbin Bastiaan namens ZAC met een wereldgoal de wedstrijd open te breken. Zijn lob vanaf veertig meter ging over keeper Marc Doornbos heen, maar ging via een merkwaardige stuit met het nodige geluk voor de thuisploeg net over het doel.

Het laatste wapenfeit kwam met een vliegend schot van JuliënDerks, die net langs de rechter paal ging. De eindstand van 1-1 weerspiegelde het krachtsverschil van beide teams. Door dit resultaat lijkt een eventuele derde periodetitel even ver weg voor zowel Vroomshoopse Boys als ZAC. WVF uit Zwolle heeft daarvoor nu de beste papieren. Feit is wel dat Vroomshoopse Boys met slechts 9 punten uit de winterstop kwam en dat de teller nu als nummer 7.van de ranglijst op 29 punten staat. Dat duidt op een kwalitatieve groei van de selectie, die beslist de nodige potentie heeft. Op dinsdagavond 10 mei wordt er uit gespeeld bij Enter Vooruit en volgende week zaterdag wordt in IJsselmuiden tegen IJVV gevoetbald. Daarna resten nog drie wedstrijden in deze aantrekkelijk competitie: tegen PH Almelo en Quick’20 thuis en bij WVF uit.

Tegen ZAC werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: Marc Doornbos; achter: Tom Pierik (46: Sil Derks), Patrick Drenthen, Robert Veld en Jesper Derks; Léon Dogger, Jelle Drees (58: Mats Scholten) en Levi Aitink (58: Bert Verschoor); voor: Jos Hutten, Jordy Harms en Juliën Derks.

Het tweede elftal deed goede zaken door thuis met 3-1 te winnen van IJVV 2 uit IJsselmuiden. Hopelijk is dit een reddingsboei om te ontsnappen aan degradatie in de eerste klasse. Vroomshoopse Boys 3 ging voort op het pad van overwinningen. Nu werd thuis vv Den Ham 3 met 3-1 aan de zegekar gebonden.