foto door Thijs Brouwers.

Op het sportcomplex Zuidveen in Zutphen ging Vroomshoopse Boys uitstekend uit de startblokken tegen hekkensluiter Be Quick Zutphen, het team van hoofdtrainer Wilco Klop. Bij een vlot kloppende aanval bracht rechter spits Ernst-Jan Heideman middenvelder Jos Hutten al in de 2minuut in stelling, maar de bal ging in kansrijke positie voorlangs het doel van de thuisploeg.

Wie gedacht had dat de bezoekers daarna nog een tandje zouden bijschakelen kwam bedrogen uit. De thuisploeg won in de volgende fase vrijwel elk persoonlijk duel en spelmaker Joey Steenbergen zorgde constant voor dreiging. De technisch vaardige en snelle spitsen van Be Quick Zutphen genoten van de geboden vrijheid en wisten wel raad met de vaak bekeken en loepzuivere passes. In de 9e minuut gebeurde het onvermijdelijke. Een vrije trap vanaf links van Joey Steenbergen belandde op het hoofd van de volledig vrij gelaten verdediger Melvin Everts, die onberispelijk raak kopte: 1-0. Het geschrokken Vroomshoopse Boys gooide daarna meer strijd in de duels, maar creëerde zo goed als niets.

Aan de andere kant bleef Be Quick Zutphen gevaarlijk en had de Boys geluk dat keeper René Kok in goede vorm stak. Zijn puike reddingen zorgden ervoor dat de Boys in de wedstrijdbleef. Een kopbal van Jos Hutten en een vliegend schot van Tom Pierik sorteerden voor de Boys niet het gewenste effect. Op slag van rust brak linker spits Juliën Derks namens Vroomshoopse Boys vanaf links door, maar keeper Omer Demirci redde bekwaam. zodat gerust werd met een verdiende 1-0 voorspong voor de thuisploeg.

In de tweede helft zetten de gasten meer druk op de bal en moest Be Quick Zutphen het vooral van snelle omschakelmomenten hebben. Na een uur spelen zette de goed spelende Sten Runhart weer eens goed voor vanaf links. Het leek erop alsof Jos Hutten in de tang werd genomen door de keeper en een verdediger van de thuisploeg. De goed leidende ervaren scheidsrechter Pascal Arnts zag daar echter geen strafschop in. In de 64ste minuten ruimde Ernst-Jan Heideman het veld voor de van een langdurige blessure herstelde Bram Hooijer en kwam Patrick Drenthen Juliën Derks vervangen.

Het aanvalsspel van de Boys bleef in de fase erna steriel. De formatie van hoofdtrainer Jan-Peter Jonkman kon behalve een door de verdediging van Be Quick Zutphen verwerkte vrije trap van Léon Dogger niet overtuigen. In de 83ste minuut volgde de volgende dubbele wissel van de Boys. Die was gericht aanvallend om in de slotfase nog iets te forceren. De spitsen Ruben Smedema en Ramon de Jong, de laatste was ook lang geblesseerd geweest, kwamen voor centrale verdediger Rutger Schrijver en Sten Runhart. Be Quick Zutphen kreeg door het offensieve spel van de Boys steeds meer ruimte. Boys-doelman René Kok zag na een vermeende buitenspelsituatie ineens drie spelers van de thuisploeg op zich afkomen, die er echter niet in slaagden om de wedstrijd in het slot te gooien.

In een verwoed slotoffensief van de Boys waren Sil Derks, Jos Hutten en twee keer Ramon de Jong namens de Boys dichtbij de gelijkmaker. Die viel niet, ook al door goed keeperswerk van goalie Omer Demirci van Be Quick Zutphen. Het laatste fluitsignaal van arbiter Arnts betekende een zure nederlaagvoor de Boys, die echter verdiend was te noemen. De Boys kwam niet het vertrouwde combinatiespel en ook in de duels was het niet naar behoren. De derde opeenvolgende 1-0 nederlaag maakt duidelijk dat de Boys momenteel aanvallende stootkracht mist. Tegen Enter Vooruit zijn de punten zaterdag hard nodig om niet in de gevarenzone van de tweede klasse H. te komen.

In Zutphen werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: René Kok; achter: Robin Drenthen, Rutger Schrijver (83: Ruben Smedema) Robert Veld en Sten Runhart (83: Ramon de Jong); midden: Léon Dogger, Tom Pierik en Jos Hutten; voor: Ernst-Jan Heideman (64: Bram Hooijer), Sil Derks en JuliënDerks (64: Patrick Drenthen).

Vroomshoopse Boys 2 kwam niet in actie. Het derde elftal kwam uit net tekort bij Sc. Lutten 2: 2-1. Het Vrouwen 1-team van de Boys maakte er bij SV Gramsbergen Vrouwen 3 een waar doelpuntenfestijn van en verloren uiteindelijk met 6-4. Bij de jeugd speelde Vroomshoopse Boys JO19 met 1-1 gelijk bij Hellendoorn JO19-1. Op dinsdagavond 23 november komen de beloften van Vroomshoopse Boys in de voorronde van het Beltona-toernooi thuis om 20.00 uur op de Bosrand in actie tegen de beloften van HHC Hardenberg.