Vandaag stond er een oefenwedstrijd op het programma. Na twee verloren bekerwedstrijden konden we wel weer een opsteker gebruiken. Vandaag probeerden we die te behalen ten nadele van Heino JO13-1. Heino die ook hun laatste twee bekerwedstrijden had verloren kwam waarschijnlijk met de zelfde motivatie naar de Bosrand.

Nog steeds zijn we bezig met het thema verdedigen en ook hier werd in de wedstrijdbespreking weer de nadruk op gelegd. De jongens pakken dit steeds beter op en we beginnen ons klaar te stomen voor de competitie. Na een warming up van 25 minuten begonnen we met de volgende elf spelers aan de aftrap. Niels op doel, Levi, John, Siem en Chris in de verdediging, Roy, Mats en Sven op het middenveld, Thijs, Hugo en Malick voorin en Stef begon op de bank.

We begonnen aan de wedstrijd en Hugo trapte af na het eerste fluitsignaal van scheidsrechter Jos Hutten. We begonnen sterk aan de wedstrijd en veroverden ook in de 2e minuut al een corner, Sven gaf deze op maat voor en Siem kon vrij inkoppen en zo stonden we binnen twee minuten al op een comfortabele 1-0 voorsprong. Dit was fijn en net even het positieve wat onze ploeg zeker kon gebruiken. We gingen verder en vooral met het verdedigend druk zetten waren we “heer en meester” we hadden telkens binnen enkele seconden de bal weer ons bezit. Echter maken we in balbezit nog (te) vaak een verkeerde keuze waardoor het voetballend nog niet top was. Maar je kunt duidelijk zien dat we met verdedigen aan het trainen zijn en dit verliep dan ook prima, we waren lekker fel en hadden snel de bal weer in ons bezit. Zo kregen we nog enkele kansjes, Mats die schoot net naast en ook Hugo probeerde het van afstand maar mistte ook doel. Heino was tot nu toe nog niet heel gevaarlijk geweest, enkel met corners waarbij wij ook nog zoekende zijn bleef de bal vaak in de zestien hangen waardoor dit toch zorgde tot onrust. In de 23e minuut was het weer raak na perfect druk zetten van Mats en Hugo veroverden we de bal rond de zestien van Heino, Mats zette Hugo vrij met een pass maar inplaats van te draaien en schieten besloot Hugo de bal weer in te leveren bij Mats wat niemand verwachtte en hierdoor kon Mats vrij inschieten in de verre hoek en zo de 2-0 op het scorebord zetten. In de 25e minuut kwam Stef er in voor Thijs en kort hierna gingen we rusten.

In de rust hebben we vooral op het positieve gecoacht wat gaat er goed zoals het druk zetten maar ook kleine dingen die beter konden in balbezit ook al trainen we hier nog niet op. We willen toch langzaam voetbal in het team krijgen. De jongens waren zelf ook tevreden maar gaven ook aan dat ze er nog niet waren, 2-0 was misschien nog wel niet genoeg.

In de tweede helft bleek al snel dat 2-0 inderdaad niet genoeg was. Na matig opbouwen en stom balverlies werd de spits van Heino diep gestuurd. De bal viel erachter en deze ruimte had opgevangen moeten worden maar dit werd niet gedaan en we kwamen op een 2-1 stand. Een minuut later gebeurde precies hetzelfde weer viel er een bal in “niemandsland” en hier had Niels uit moeten komen. Maar dit gebeurde niet. Hoewel het al wel steeds beter gaat en we hier nog mee bezig zijn is het voor Niels in één keer een wereld van verschil om op een groot veld mee te gaan voetballen waarbij die bij de E nog niet tot weinig gedaan hoefde worden. Maar het stond na 5 minuten al weer 2-2. Hierna kwamen we weer beter in de wedstrijd, we gaven verdedigend niks meer weg en vooral Siem schakelde zijn man heel goed uit. John raakte geblesseerd in de 44e minuut aan zijn bovenbeen waardoor wij het één en ander om moesten zetten. Thijs kwam er in op linkshalf en Sven ging als verdedigende middenvelder voor de verdediging spelen, waardoor Siem als mandekker ging spelen. We kwamen via deze weg nog meer in een 3-4-3 systeem waardoor we nog meer druk uit konden oefenen op Heino. En dit gebeurde ook we gaven niks meer weg maar konden onze kansen nog niet voldoende uitspelen. We hadden enkele schoten vanaf de zijkant die misschien beter voor hadden kunnen worden gegeven, maar hadden wel duidelijk de overhand, hoewel dit nog niet in de score werd uitgedrukt. In de 49e minuut was het wel raak, Sven nam weer een corner en via een scrimmage kon Levi de bal inkoppen en zo toch de voorsprong weer pakken 3-2. We speelden de laatste tien minuten uit gaven weinig weg maar creëerden ook niet veel meer. En wonnen eindelijk na twee verlies partijen weer een wedstrijd.

Al met al een goede pot die vooral verdedigend en met hoog druk zetten een positief gevoel meegaf. Wel moet het voetballend nog vele malen beter, maar zoals aangegeven dit is nog niet op dit moment de doelstelling. Omdat wij vinden dat het verdedigend eerst moet staan voordat we kunnen gaan voetballen. Na deze wedstrijd gaan we weer met veel vertrouwen naar de wedstrijd van woensdag toe. We spelen dan onze laatste bekerwedstrijd thuis om 19:00 tegen ASC’62 JO13-1 die ook nog geen bekerwedstrijd heeft gewonnen.

Man of the match was vandaag Siem, vooral in verdedigend opzicht uitstekend gevoetbald. Ga zo door!