Na vorige week geoefend te hebben tegen Urk omdat de competitie niet doorging. Ging afgelopen zaterdag de competitie ook weer niet door omdat Den Ham niet aan genoeg speler konden komen. Daarom maar weer op zoek gegaan naar een oefenwedstrijd en we kwamen uit bij NEO JO13-1 dat uitkomt in de derde divisie en hier op een vierde plek staat.

Een tegenstander van formaat dus, waarbij we onze borst nat konden gaan maken. De wedstrijd tegen ATC’65 wat uitkomt in de tweede divisie lag ons nog vers in het geheugen en we wilden een tweede blamage voorkomen. Nadruk lag dus vandaag op het omschakelen, we mochten vandaag niet stil staan bij balverlies of juist na het veroveren van de bal.

Door drie afmeldingen van John, Malick en Stef sloot Sten vandaag bij ons aan om via deze weg toch nog te kunnen wisselen en/of in te kunnen springen bij eventuele blessures. De volgende elf verschenen aan de aftrap; Daan op doel, Jordi, Levi, Siem en Chris in de verdediging, Roy, Mats en Sven op het middenveld, Hugo, Thijs en Sem in de voorhoede. Dit betekende dat Sten aan de kant begon.

We begonnen erg sterk aan de wedstrijd en pakten meteen de bovenhand. Het leek er op dat Neo ons had onderschat. We straften dit meteen af want tijdens het druk zetten van ons speelde NEO te kort terug op de keeper, de alerte Thijs had dit door en kwam er tussen, omspeelde keeper en scoorde zo de 0-1. Prachtig deze voorsprong was goed voor ons zelfvertrouwen en we drukten NEO steeds verder achteruit. Al snel hier achteraan scoorden we de 0-2 het was een schot van Roy die geblokt werd, en voor Siem zijn rechter kwam. Siem dacht niet na en schoot de bal tegen de touwen. Een comfortabele 0-2 voorsprong die we moesten verdedigen tot de rust. En dat moesten we want we gingen achteruit lopen en NEO pakte het initiatief, waarbij wij vooral vooruit druk hadden moeten zetten schoot de angst bij de jongens erin dat er een tegendoelpunt zou komen. Logische reactie is dan met man en macht de goal verdedigen om hier niet een bal uit te moeten halen voor de aftrap. Hoewel dit wel de logische reactie is, is dit niet het beste wat we konden doen. We moesten vooruit verdedigen maar dit deden we niet meer. Veel tweede ballen gingen verloren en we kwamen onder druk te staan. NEO wist hier gebruik van te maken en lieten de bal rond gaan, ze wilden graag via hun buitenspelers spelen en dan vanuit een voorzet een doelpunt maken. Vele voorzetten volgden maar we konden alles nog uitverdedigen. Totdat de bal over iedereen heen vloog naar de tweede paal waar de linksbuiten nog stond en de 1-2 scoorde. Kort hierna werd het rust en gingen we boven verwachting met een voorsprong de rust in.

In de rust aangegeven dat we weer vooruit moesten gaan verdedigen als we nog wilden voetballen in de tweede helft. We moesten er voor zorgen dat we hun het voetballen onmogelijk gingen maken door er kort op te zitten en onze persoonlijke duels weer moesten winnen. Siem moest doorstappen en zorgen dat we druk konden zetten op hun laatste lijn. De jongens leken er klaar voor en vol vertrouwen gingen we de tweede helft in.

De jongens leken het te hebben begrepen want we waren de tweede helft een stuk feller in de duels en in plaats van achteruit te lopen gingen we vooruit verdedigen. Siem stapte door op de mid mid en Mats hun centrale verdediger die veel op kwam. Persoonlijke duels werden weer gewonnen en de jongens werkten keihard. Mooi om te zien dat ze druk waren met elkaar, er werd veel gecoacht om elkaar te helpen. NEO werd zenuwachtig en besloot niet meer op te bouwen waardoor de laatste linie van NEO alleen aan de bal kwam wanneer ze een verdedigende actie maakten. De lange ballen werden veel gewonnen door ons en onze verdediging schakelden de aanvallers van NEO uit waarbij Chris, Levi en Jordi erg sterk waren in de persoonlijke duels. We begonnen zelf ook weer te gaan voetballen en zetten veel aanvallen op. Vooral via links waarbij we misschien vaker voor rechts moeten kiezen omdat hier ook veel ruimte ligt als we al aan de linkerkant spelen. Sten en Thijs combineerden lekker en Sten kwam een aantal keer tot aan de achterlijn om een voorzet af te geven. Deze ballen kwamen net niet aan of er zat een verdediger van NEO tussen. Maar dat we zelf weer aan aanvallen konden denken was ter verdienste van de jongens door het keihard werken maar ook zeker de juiste oplossingen zoeken in balbezit zorgden we er voor dat we niet meer onder druk stonden maar zelf druk konden gaan uitoefenen. Wel moesten we waakzaam blijven want het stond nog maar 1-2 wat zeker geen ruime marge was. NEO kreeg nog enkele kansjes door middel van corners en afstandsschoten maar echt in de problemen kwamen we niet meer. Doordat we zagen dat NEO bij doeltrappen de bal toch lang deed, besloten we ze te dwingen tot de opbouw door onze aanval in te laten zakken. NEO besloot toen toch op te bouwen en dat was juist het moment waar wij op hoopten. Sem, Sten, Hugo en Mats zetten gelijk druk naar voren, Sem veroverde de bal kwam oog in oog met de keeper en scoorde de bevrijdende 1-3. Vlak hierna vond de scheidsrechter het genoeg en floot hij voor het laatst en besloten wij de wedstrijd net zoals vorige week met de spreekwoordelijke “drie punten”.

Onze complimenten voor deze wedstrijd waarbij we toch gewoon even winnen van een derde divisionist. Door keihard te werken en bij vlagen zeer aantrekkelijk voetbal te laten zien. Een wedstrijd die laat zien dat we goed bezig zijn de afgelopen weken, waarbij we vorige week van URK wonnen en nu dus van NEO. Volgende week staat er wederom een oefenwedstrijd op het programma tegen JVC Dedemsvaart JO13-1 een team dat koploper is met een wedstrijd en 7 punten meer dan de nummer twee OZC in de eerste klasse 10. We trappen thuis om 09:30 af.

“Man of the match” was vandaag Levi waarbij de stemming verdeeld was haalde Levi de meeste punten binnen. Een flinke opsteker voor Levi die inmiddels weer helemaal terug is! Ga zo door.