Vroomshoopse Boys laat na RKSV De Zweef te verslaan

Vroomshoopse Boys begon uiterst voortvarend in het uitduel op een zonovergoten sportpark Gagelman in Nijverdal tegen nummer 8. RKSV De Zweef. Al binnen de minuut luisterde de naar vv Voorwaarts vertrekkende Jordy Harms zijn laatste wedstrijd voor de Boys op met een treffer. Jesper Derks bereidde vanaf recht voor en de intikker van de centrumspits van de Boys was doeltreffend: 0-1. Door uitstekend positiespel met soms oogstrelende combinaties bleef Vroomshoopse Boys in de fase erna de bovenliggende partij. Met het nodige kunst- en vliegwerk wist De Zweef verdere schade te beperken.

Er kwamen voor de Boys een serie doelrijpe kansen, maar Juliën Jesper en Derks, Jordy Harms, Léon Dogger en Sven Paters wisten die niet te verzilveren. Goed keeperswerk van De Zweef-goalie Mark Klein Boonschate en ook paal en lat stonden daarbij meer doelpunten van de gasten in de weg. In de 39ste minuut kwam eindelijk de verdubbeling van de voorsprong voor de Boys. Juliën Derks werd diep gestuurd en de linker vleugelspits rondde koelbloedig en beheerst af: 0-2. De Zweef kon daar niet veel tegenover stellen. Als de Nijverdallers eens in de buurt van het doel van de Boys kwamen, was daar enkele keren doelman René Kok, die met puike reddingen ween tegentreffer voorkwam.

Met 0-2 werd gerust en in de tweede helft tapte de Zweef merkbaar uit een ander vaatje. Meer persoonlijke duels werden gewonnen en de getergde thuisploeg koos nu wel voor een meer offensieve speelwijze.  In de 52ste minuut werd de herwonnen strijdlust beloond. Een makkelijk weggeven corner werd onberispelijk ingekopt door de vrijstaande Benjamin Souverijn (1-2).  Na een uur spelen werd de scheidende routinier en centrale verdediger van de Boys Patrick Drenthen onder applaus en met bloemen vervangen door Duncan Kelder. In de 66ste minuut kwamen er vier wissels aan Boys-zijde. De youngsters Mats Scholten en Siem Pierik kwamen voor Jesper Derks en Robert Veld, terwijl Léon Dogger en Tom Pierik werden afgelost door Bert Verschoor en door Ernst-Jan Heideman, die ook zijn laatste competitiewedstrijd voor de hoofdmacht speelde.

In de 69ste minuut kwam De Zweef op gelijke hoogte. Een afgeketst schot van Tom Heuver belandde onhoudbaar voor doelman René Kok in het doel van het Boys. Het pleit voor de gasten dat daarna weer de aanval werd gezocht, maar ondanks enkele kleine kansen bleef de stand ongewijzigd en floot de goed leidende arbiter Bünyamin Kaya met 2-2 af. De Boys had verzuimd om De Zweef op een ruimere achterstand te zetten en daardoor is het gelijkspel verklaard.  Zo eindigde Vroomshoopse Boys op de vijfde plaats van de tweede klasse J., waar er meer had ingezeten. Met name de onnodige nederlagen tegen de laagvliegers Enter Vooruit en FC Meppel deden de hoop op een periodetitel en nacompetitie om promotie naar de eerste klasse vervliegen. Heel positief is het door selecteren van jonge veelbelovende talenten en tegen De Zweef stonden bij de Boys maar liefst vijf spelers onder de 20 jaar in het veld. Dat is zeker de verdienste van hoofdtrainer Jan-Peter Jonkman en zijn assistent Henk Harmens, die na dit seizoen Vroomshoopse Boys vaarwel zeggen.

Tegen De Zweef werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: René Kok; achter: Jesper Derks (66: Mats Scholten), Patrick Drenthen (60: Duncan Kelder), Sven Paters en Robert Veld (66: Siem Pierik); midden: Tom Pierik (66: Ernst-Jan Heideman), Léon Dogger (66: Bert Verschoor) en Levi Aitink; voor: Sil Derks,  Jordy Harms en Juliën Derks.

Vroomshoopse Boys 2 verloor thuis met 4-2 van IJVV 2 uit IJsselmuiden. De mannen van trainer Alexander Fokkert zijn inmiddels ook het volgend seizoen verzekerd van het spelen in de eerste klasse. Op woensdagavond 31 mei wordt op de velden van de voetbalclubs van de gemeente Twenterand door de jeugdselectieteams van de 6 clubs gespeeld om de Twenterrand-cup, waarbij ook de Bosrand in Vroomshoop plaats van handeling is. Op zaterdag 3 juni vindt de jaarlijkse strijd om de penalty-cup van Vroomshoopse Boys op De Bosrand plaats.