Op het winderige voetbalcomplex Schreurserve in Enschede troffen het ruim 100-jarige cvv Sparta Enschede en Vroomshoopse Boys elkaar. Na de lange coronaperiode is het spel weer op de wagen en dat was in de wat onwennige openingsfase te merken. Beide teams grossierden in balverlies, al speelde de straffe wind daarbij ook zeker parten. Toch werd al snel duidelijk dat vooral Vroomshoopse Boys vooral wenste te voetballen, terwijl de thuisclub vooral op tegenhouden en counters ingesteld was.

Léon Dogger was direct al met een uitgekiende lob van wel 15 meter dichtbij een doelpunt. De bal ging net naast en over en datzelfde lot was meerdere inzetten van de Boys-aanvallers Jos Hutten, Juliën Derks en Ernst-Jan Heideman beschoren. In 24ste minuut kreeg de Boys onverwacht voor de eerste keer het deksel op de neus. Scheidsrechter GerJan Ekkel weigerde een duwfout van een Sparta-speler in het strafschopgebied van de thuisploeg te bestraffen. Enkele Boys-spelers maakten de fout om met de arbiter in discussie te gaan, zonder op de eigen defensieve organisatie te letten. Daarvan profiteerde de 42(!)-jarige routinier Daan Akkerman optimaal door geheel vrijstaand de bal langs doelman René Kok te schuiven: 1-0. Dat was geheel in strijd met het vertoonde spelbeeld, maar wel in de lijn van een aloude voetbalwet die zegt dat als je zelf niet scoort de tegenstander het wel doet.

Nog voor rust kreeg Jos Hutten van dichtbij twee riante mogelijkheden na goed uitgespeelde aanvallen van de Boys.Beide keren bleek doelman Bryan Jonkers en ook nog eens de onderkant van de lat een sta in de weg. Sparta Enschede kwam er nog een keer uit, maar Danny Reinders wist de bal namens de withemden net niet in het dak van het doel te lepelen.

Zo bleek de 1-0 bij rust op het elektronisch scorebord staan, waar de Boys al lang en breed afstand had moeten nemen. In de tweede helft was hetzelfde spelbeeld te zien met een aanvallend Vroomshoopse Boys en een verdedigend ingesteld Sparta Enschede. In de 53ste minuut werd die offensieve instelling van het team van trainer Jan-Peter Jonkman beloond. Sil Derks zette op rechts Ernst-Jan Heideman aan het werk, die de bal breed legde op Jos Hutten. Nu was het met een geplaatst schot wel raak: 1-1.

De matig acterende, maar met veel inzet spelende thuisploeg hield in de fase erna met de stug verdedigen het doel schoon.Het wachten was eigenlijk op de bevrijdende treffer van de Boys. In de 66ste minuut kwam Ramon de Jong rechterspits Ernst-Jan Heideman vervangen en werd de druk nog meer opgevoerd. In de 69ste minuut belandde een vrije trap van LéonDogger bij Ramon de Jong, die van dichtbij tegen de rechter paal tikte.

Dat gaf Sparta Enschede weer nieuwe moed en het team van trainer Joost du Gardijn bleef loeren op mogelijkheden om uit te breken. In de 78ste minuut kwam er weer zo’n mogelijkheid door een slordige passing van de Boys. Op links brak Koen Kremers ongehinderd door en Imar Bult wist de bal van dichtbij in te tikken: 2-1. Het wedstrijdbeeld stond op zijn kop, maar daar maalde Sparta Enschede uiteraard niet om. Met kunst- en vliegwerk werd de 2-1 door de thuisploeg vastgehouden, ondanks het inbrengen aan Boys-zijde van Ruben Smedema voor Jelle Drees In de 83ste minuut.

In de slotseconden was er nog een opstootje, waarbij twee spelers van beide teams, waarbij Boys-speler Ramon de Jong,een rode kaart kregen. De volledig onnodige 2-1 was voor een fel strijdend Boys onverdiend, maar ook weer een bewijs dat het afronden van kansen een essentieel onderdeel van het voetbal is. Wat dat betreft moet er door Vroomshoopse Boys vanaf nu uit een ander vaatje worden getapt, te beginnen op zaterdag 26 februari met de thuiswedstrijd tegen IJVV uit IJsselmuiden.

In Enschede werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: René Kok; achter: Sil Derks, Thomas Kleinjan, Robert Veld en Jesper Derks; midden: Tom Pierik, Jelle Drees (83: Ruben Smedema) en Léon Dogger; voor: Ernst-Jan Heideman (66: Ramon de Jong), Jos Hutten en Juliën Derks.

Vroomshoopse Boys 2 kwam niet in actie, maar het derde elftal wel. Dat won een spannende derby op de Rohorst bij vv Den Ham 3 met 1-0. Bij de jeugd haakten zowel J019-1 als ook J017-1 even af in titelstrijd in de beide hoofdklassen. Vroomshoopse Boys J019-1 verloor de uitwedstrijd bij naaste concurrent SVZW J019-1 in Wierden met 3-1. Met dezelfde cijfers moest Vroomshoopse Boys J017-1 thuis op De Bosrand haar meerdere erkennen in runner-up IJVV J017-1 uit IJsselmuiden. Het Beltona-beloften team van de Boys kwam eerder in de week ook in actie. Thuis werd met 1-1 gelijk gespeeld tegen de beloften van Stevo uit Geesteren.