Vroomshoopse Boys laat subtopper vv Rigtersbleek kansloos

Vroomshoopse Boys speelde met op de achtergrond het aloude cultureel erfgoed de textielfabriek Rigtersbleek in Enschede tegen vv Rigtersbleek. Deze club van momenteel 1000 leden stamt uit 1910 en speelde in het verleden nog betaald voetbal. Vanwege financiële problemen werd teruggekeerd naar de amateurs, waar vv Rigtersbleek vele jaren een belangrijke rol in de top van het zondagvoetbal speelde. Nu is de club zijinstromer in het zaterdagvoetbal, waar het tot de subtop van de tweede klasse I. behoort. Op de Bosrand in Vroomshoop hadden de roodwitten eerder dit seizoen de Boys nog verrast door er met 2-1 te winnen.

Deze keer was het Vroomshoopse Boys, die in Enschede vanaf het beginsignaal van de prima leidende arbiter Bünyamin Kaya de lakens uitdeelde. In de zesde minuut werd Ramon de Jong aangespeeld door Sil Derks, maar het schot vanuit de draai van de centrale spits van de Boys trof de buitenkant van de rechter paal. De gasten hadden met gevarieerd combinatievoetbal ’de Bleek’ volledig in de greep, maar verzuimden te scoren. De thuisploeg bleef met het nodige kunst- en vliegwerk overeind, maar hadden ook het geluk dat het bij de eindpasses aan precisie ontbrak bij de Boys.

De rust brak aan met een 0-0 stand, waarmee Rigtersbleek zichtbaar opgelucht was. Na de spelhervatting leek het of de vermoede peptalk van hoofdtrainer Jan Willem van Holland van de thuisploeg geholpen had. vv Rigtersbleek toonde meer strijdlust en venijn in de persoonlijke duels en bijna had dat succes. In de 46ste minuut trof spits Dylan Rickhoff met een listige inzet de lat boven Boys-keeper Chiel Sickman. De Boys ontsnapte en pakte direct daarna met aanvallende intenties de draad weer op.

In de 50ste minuut konden de meegereisde Boys-supporters juichen. Centrale verdediger Sven Paters zette met een afgemeten crosspass op rechts de opgekomen vleugelverdediger Jesper Derks aan het werk. Diens loepzuivere voorzet kwam op het hoofd van Juliën Derks, die onhoudbaar voor keeper Nick Louwman raak knikte. De ban leek gebroken, al moest de Boys-defensie alert blijven, doordat vv Rigtersbleek met vooral opportunistische spel nu meer de aanval zocht dan in de eerste helft. Vroomshoopse Boys bleef toch het tempo en het ritme van het duel bepalen.

In de 70ste minuut werd de score verdubbeld. Na een vlot lopende aanval leverde middenvelder Mats Scholten vanaf rechts een perfecte voorzet af. Centrale verdediger Lars Scholten wist daar koppend wel raad mee: 0-2. In de 79ste minuut werd aan Boys-zijde Ramon de Jong vervangen door Nelson Runhart. vv Rigtersbleek weigerde de handdoek te gooien en met de moed der wanhoop werd weer het doel van de Boys gezocht. Daar zorgde doelman Chiel Sickman er met enkele puike reddingen voor dat de voorsprong intact bleef. De krachten vloeiden in de ultieme eindfase zichtbaar weg bij de moegestreden thuisploeg. Er kwamen meerdere doelrijpe kansen voor de gasten. De allerlaatste werd in de extra tijd benut door Jesper Derks, die van dichtbij de bal kon intikken: 0-3.

Door deze dik verdiende overwinning nemen de mannen van hoofdtrainer Robert Bosma nu een derde plaats op de ranglijst in met 2 punten achterstand op ATC’65 en SV Nieuwleusen. Zaterdag wordt thuis om 15.00 uur aangetreden tegen vv Dieren.

In Enschede werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: Chiel Sickman; achter: Jesper Derks, Lars Scholten, Sven Paters en Simon Kempers; midden: Tom Pierik, Léon Dogger en Tom Pierik; voor: Sil Derks, Ramon de Jong (79: Nelson Runhart) en Juliën Derks.

Vroomshoopse Boys Vrouwen 1 moest thuis in SC Lemele Vrouwen 1 met 4-1 haar meerdere erkennen. Eersteklasser Vroomshoopse Boys 2 was niet in goede doen en verloor in Dalfsen met 2-1 van ASC’62. Hoofdklasser Vroomshoopse Boys JO19-1 won thuis met 3-2 van Lemeleveld J019-12. Hoofdklasser Vroomshoopse Boys J017-1 deed daar niet voor onder en versloeg op De Bosrand met dezelfde cijfers Stevo J017-1 uit Geesteren met 3-2.