Op het uitstekend geprepareerde hoofdveld van De Bosrand trad Vroomshoopse Boys in de eerste kwalificatieronde van het toernooi om de TOTO KNVB-beker aan tegen derde divisionist EVV uit het Limburgse Echt. De gasten hebben al zeven oefenduels in de benen en beginnen volgende week zondag met de competitie. Vroomshoopse Boys heeft er welgeteld vier trainingen opzitten onder leiding van de nieuwe hoofdtrainer Jan-Peter Jonkman en trainer Henk Harmens.

Toch was er de eerste helft niet iets zichtbaar van een verschil in conditioneel gesteldheid. De Boys  gunde de gasten weliswaar veelal de bal, maar waar het kon werd met vlot uitgevoerde tegenstoten het doel van EVV gezocht. Zo bereikte in de 10e minuut de door Jos Hutten knap vrijgespeelde Sil Derks net niet z’n broer Juliën  en schoot Jordy Harms in de 16e minuut na een vlot lopende aanval niptover. De gasten kregen ook kleine kansen via Aron Gielen en Karim Ait Kasie, maar die troffen geen doel. Dat had alles te maken met een uitstekend gepositioneerde defensie van de Boys.

Kwam er eens een speler van de gasten door, dan stuitte die op een zeer attent reagerende Boys-doelman René Kok. In de 36steminuut  kwam na een mooie combinatie centrumspits Jordy Harms  weer in doelrijpe positie, maar EVV-keeper Michel Vercruysse redde bekwaam met de voet.  Op slag van rust kwam EVV onverwacht op voorsprong. Uit een corner kopte de ongedekte verdediger Rick Geenen van dichtbij gedecideerd raak: 0-1. Dat was een flinke domper voor de thuisploeg, die tot op dat moment uitstekend partij had geboden aan de formatie van hoofdtrainer René Eijer, die onlangs Fortuna Sittard voor EVV verruilde.

Na de rust trok Vroomshoopse Boys direct manmoedig ten aanval. Dat leverde in de  50ste minuut bijna een op dat moment verdiend doelpunt op. Sil Derks dacht met een strakke voorzet vanaf rechts Jordy Harms in stelling te brengen, maar de ervaren EVV-verdediger Reno Kochanowski  redde op het laatste moment zijn ploeg. In de 57ste minuut kwam Robin Drenthen na een vlotte combinatie over meerdere schijven vrij op de zestien meter, maar hij had net niet voldoende ruimte om doeltreffend uit te halen.

In de periode erna zag je de krachten wegvloeien uit de benen van meerdere moegestreden  Boys-spelers. EVV verhoogde het tempo en de druk en er kwamen kansen voor de bezoekers. In de 68ste minuut leidde een combinatie vanaf  de rechterkant tot een kans voor de voor Jordy Beelen ingevallen aanvaller Sherry Kondo Kamara, die niet aarzelde: 0-2. Een minuut later werden aan Boys-zijde Robert Veld en Sil Derks gewisseld voor Simon Kempers en Ramon de Jong. Beide Boys-spelers stonden koud in het veld, toen EVV weer toesloeg. Keeper René Kok kon een ziedend afstandsschot niet klemvast krijgen en Bob Varkan profiteerde namens EVV: 0-3.

De bekerstrijd was daarmee gestreden, al deden beide ploegen er nog alles aan om de stand te wijzigen. In de 73ste minuut leidde een ongelukkig botsing tussen Boys-keeper René Kok en een aanvaller van EVV tot een op het oog ernstige blessure bij de sluitpost van Vroomshoopse Boys. Met een ribblessure werd René Kok met een brancard het veld afgedragen en Chiel Sickman was z’n vervanger. De wedstrijd leek op 0-3 af te stevenen, maar een misverstand in de Boys-achterhoede maakte de weg vrij voor Rick Polman die in de 90ste minuut de 0-4 aantekende. Direct daarna floot de uitstekend leidende scheidsrechter Stef Veekamp uit Enschede voor de laatste keer. Het fris en fruitig spelende Vroomshoopse Boys bleef lang in de race, maar moest in de tweede helft uiteindelijk het hoofd buigen voor een al met al sterker EVV. Zo bleef een bekerstunt uit, maar kon de thuisformatie toch met opgeheven hoofd het veld verlaten.

Er werd in de volgende opstelling  gespeeld: doel: René Kok (77: Chiel Sickman); achter: Jesper Derks, Rutger Schrijver, Andjin van Veen en Robert Veld (69: Simon Kempers); midden: Robin Drenthen, Jelle Drees en Jos Hutten; voor: SilDerks (69: Ramon de Jong), Jordy Harms en Juliën Derks.

Vroomshoopse Boys kan zich nu geheel op de competitie gaan richten, al komen er ook een drietal wedstrijden om de districtsbeker van de KNVB Op zaterdag 24 augustus wordt er thuis om 14.30 geoefend tegen eersteklasser VKW uit Westerbork, de club van oud-hoofdtrainer Karlo Meppelink. Vanwege een vakantiekamp van de Boys-jeugd onder 11 jaar van de Boys is de kantine het komend weekend, dus ook op zaterdagmiddag, gesloten. De catering vindt elders op De Bosrand plaats, zodat de bezoekers wel op hun natje en droogje kunnen rekenen.

Voor een rapportage van onze clubfotograaf Erwin Heuver: zie het fotoalbum.