Vroomshoopse Boys met lege handen na ware voetbalthriller

Op het sneeuwvrije kunstgrasveld van De Bosrand waren opvallend vele toeschouwers afgekomen op de subtopper tussen Vroomshoopse Boys en SV Nieuwleusen. Dat had zeker te maken met de vele afgelastingen van andere wedstrijden in de regio. In de eerste helft was de goed combinerende thuisploeg iets sterker dan de defensief goed gepositioneerde bezoekers uit Nieuwleusen. Ramon de Jong was namens de Boys met een kiezelhard schot met de wreef in de 8e minuut dichtbij een doelpunt. Keeper Tim Hoogenkamp stopte op fraaie wijze het schot in de korte hoek. Aan de andere kant was met name de ervaren spits Randy Vink enkele keren dreigend, maar de bal kwam zelden tussen de palen. In de 41ste minuut leidde een mooie aanval van de Boys tot een schietkans kans voor middenvelder Mats Scholten. Goalie Tim Hoogenkamp wist de bal klemvast te pakken. Met de stand van 0-0 werd gerust.

In de tweede helft brandde de wedstrijd direct los. Na 49 minuten leidde Boys-verdediger Simon Kempers op links de aanval in, die door de attente Sil Derks werd afgewerkt: 1-0. Drie minuten later was het alweer raak voor de fanatiek jagende thuisploeg. Er werd een corner geforceerd en Sven Paters vond vanaf rechts Sil Derks. Een prima intikker van deze aanvaller betekende een 2-0 voorspong voor Vroomshoopse Boys. De thuisploeg kon relatief maar kort van deze op het oog veilige marge genieten. In de 56ste minuut zorgde een vrije trap vanaf rechts van SV Nieuwleusen voor een onoverzichtelijke situatie in het doelgebied van de Boys. Randy Vink profiteerde van de wanorde en tekende van dichtbij voor de 2-1.

In de 59ste minuut gaf arbiter Bram Leeflang uit Apeldoorn centrale verdediger Sven Paters een tweede gele kaart van de wedstrijd na een op het oog stevige, maar zeker geen unfaire overtreding. De Boys moest verder met 10 man en het pleit voor het team van hoofdtrainer Robert Bosma dat er toch kansen werden gecreëerd. In de 60e en 61ste minuut waren de broers Juliën en Sil Derks met hun inzetten dichtbij de 3-1 voorsprong. Ook ging een aangesneden vrije trap vanaf 20 meter van Léon Dogger via de keeper van SV Nieuwleusen en de lat over.  Het was evenwel SV Nieuwleusen dat in de 64ste minuut de gelijkmaker liet aantekenen. Een vrije trap vanaf links bereikte op rechts het hoofd van Saake Malestein, die langs de kansloze Boys-doelman Chiel Sickman in de verre hoek kopte: 2-2.

Verdediger Robert Veld verving bij de Boys middenvelder Tom Pierik in deze boeiende wedstrijd, waarin het tempo onverminderd hoog bleef. In deze slijtageslag kamen er over en weer de nodige kansen, waarbij de gasten in de 71ste minuut weer toesloegen. Bas Evenboer kopte de bal door naar vrij staande Randy Vink, die op de grens van offside met een technisch fraai uitgevoerde halve omhaal de bal als een granaat in de linker bovenhoek zag inslaan. Scheidsrechter Bram Leeflang zag er geen buitenspel in en keurde de treffer goed. Het pleit voor de thuisploeg dat direct na deze forse tegenvaller weer de aanval werd gezocht. Sil Derks schoot in de 77ste minuut tegen de hand van een verdediger van SV Nieuwleusen aan en dat betekende een penalty voor de Boys. Lars Scholten stuurde weliswaar de keeper de verkeerde kant op, maar de bal belandde op de paal.

In de ongemeen spannende slotfase gooide een fanatiek strijdend Vroomshoopse Boys alles op alles. Levi Aitink kwam Ramon de Jong vervangen en kreeg prompt enkele kleine kansen, die niet het gewenste effect sorteerden. Door het aanvallende spel van het tiental van de Boys kreeg het elftal van SV Nieuwleusen steeds meer ruimte, maar de Boys-defensie stond pal.

Bij de Boys verdediger ruimde Jesper Derks voor aanvaller Nelson Runhart het veld en In de ultieme slotfase kwamen bij de Boys de jonge aanvallers Stef Kikkert en Siem Pierik nog voor Juliën Derks en Mats Scholten. Dat mocht echter niet meer baten voor de thuisploeg. Deze voetbalthriller eindigde in een  3-2 overwinning voor SV Nieuwleusen, dat de nummer 2. Vroomshoopse Boys op de ranglijst van de tweede klasse I nu tot één punt is genaderd.

Aan het karakter van Vroomshoopse Boys lag het zeker niet bij dit meeslepende voetbalgevecht, waarin arbiter Bram Leeflang in totaal aan maar liefst 10 gele kaarten uitdeelde. Volgende week wacht de Boys in Gramsbergen tegen de plaatselijke voetbaltrots een volgende krachtproef, ook van belang voor de stand om de strijd om de tweede periodetitel van dit seizoen.

Tegen SV Nieuwleusen werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: Chiel Sickman; achter Jesper Derks (Nelson Runhart), Lars Scholten, Sven Paters (tot de 59ste minuut) en Simon Kempers; midden: Mats Scholten (Siem Pierik), Léon Dogger en Tom Pierik (Robert Veld); voor: Sil Derks, Ramon de Jong (Levi Aitink) en Juliën Derks (Stef Kikkert).

Vroomshoopse Boys 2 speelde thuis tegen SV Gramsbergen 2. Het jeugdige team van trainer Alexander Fokkert was sterker en wist dit veldoverwicht in de 87ste minuut te bekronen. Door de 1-0 overwinning nestelt Boys 2 zich in de subtop van de eerste klasse.