Vroomshoopse Boys mist net de overwinning tegen KHC

De strijd tussen Vroomshoopse Boys en KHC uit Kampen brandde vooral na rust los. In een qua kijkspel matige eerste helft was vooral voorzichtigheid het parool. Beide teams wilden niet onaangenaam verrast worden door counters en speelden uiterst voorzichtig en behoedzaam vanuit gesloten defensies. Toch had de thuisclub al na 3 minuten op voorsprong kunnen komen. Uit een corner van Robert Veld, die de geschorste Lars Scholten verving, schoot aanvoerder Harold Kivits keihard op het doel van KHC. Keeper Demi Loet-Loetoer redde bekwaam op de scherpe inzet van iets buiten het strafschopgebied. In de 8e minuut leek Tom Diender namens KHC na een vlotte combinatie te scoren, maar op advies van grensrechter René Netters werd buitenspel geconstateerd door arbiter Erik ter Brake uit Dedemsvaart. In de 12e minuut dook Tom Diender opnieuw op voor doelman Tim Sickman, die prima redde. Daarna speelde de wedstrijd zich vooral op het middenveld af, waarbij de kansen schaars waren. In de 25ste minuut wist Ton Kunst de vrij gelopen Jos Hutten op links te bereiken, maar de bal werd hoog over geknald. In de 33ste minuut soleerde Thomas Smedema door de hechte defensie van KHC, maar de linkerspits  vond net geen doeltreffende voortzetting. Ook KHC kreeg kleine kansen, maar de geconcentreerde Boys-defensie stond als een huis Net voor rust zetten de gasten nog eens aan, maar wisten geen doel te treffen. Zo werd met een terechte 0-0 gerust op de Bosrand.

In de tweede helft maakte Rutger Schrijver na een half jaar blessureleed z’n rentree als centrale verdediger. Robert Veld werd vervangen en Rikkert Vliek nam weer de positie van linker verdediger in. In de 46ste minuut liet de Boys direct de aanvallende intenties zien. Ernst-Jan Heideman kwam door op rechts, maar wist Ton Kunst net niet te bereiken. Het spel golfde nu heen en weer en er werd nu meer de aanval gezocht. In de 62ste minuut leek de Boys loon naar werken te krijgen. Leon Dogger speelde Thomas Smedema prachtig vrij, maar diens schot belandde in het zijnet. In de 63ste minuut kwam Ramon de Jong in het veld voor Ernst-Jan Heideman. In de 67ste minuut werd na een vlot lopende aanval Ramon de Jong gevonden, die keeper Demi Loet-Loetoer op z’n weg vond. Een minuut later leek Ton Kunst te scoren, maar zijn schot van dichtbij werd nog net geblokt door een verdediger van KHC. Trainer Herman Oosterlaar van KHC bracht enkele spelers in het veld, waarbij de gevaarlijke Ibrahim Tuncer, die zich met individuele acties onderscheidde. In de 73ste minuut werd de ban gebroken. Thomas Smedema kopte een dieptepass van Jordy Brinkman door naar Jos Hutten, die uit een korte hoek verwoestend uithaalde: 1-0. De gasten zetten daarna aan en in de 79ste minuut redde doelman Tom Sickman op voortreffelijke wijze bij twee inzetten van dichtbij. In de 81ste minuut was ook de jonge Boys-keeper volstrekt kansloos na een knappe volley van invaller Erik Post, die via de binnenkant van de rechter paal binnen sloeg: 1-1. In de resterende tijd werd door beide teams hartstochtelijk voor de winst gestreden met spannende situaties voor beide doelen. In de 94steminuut leek het kwartje in de eindfase eens een keer goed te vallen voor Vroomshoopse Boys. Thomas Smedema werd vast gehouden in het strafschopgebied en arbiter Erik ter Brake wees gedecideerd naar de stip tot ontsteltenis van alles wat KHC was. Ramon de Jong nam z’n verantwoordelijkheid en ging achter de bal staan. Helaas werd de bal buiten bereik van keeper Demi Loet-Loetoer op de rechter paal geknald, waardoor een unieke mogelijkheid om te winnen voor de Boys verloren ging. Direct daarna werklonk het eindsignaal en overheerste vooral teleurstelling bij Vroomshoopse Boys. Op zich was er evenwicht in dit duel, maar de drie punten waren zo dichtbij. Door de andere niet bepaald gunstige uitslagen in de eerste klasse D. staat Vroomshoopse Boys nu gedeeld 10e samen met Be Quick’28 en Sparta Enschede. Zaterdag wordt door het team van het trainerstrio Eric van Zutphen, Arjan Paters en Job Lamberink in Enschede tegen naaste concurrent Sparta gespeeld en zijn de drie punten weer hard nodig op weg naar handhaving.

De opstelling was; doel: Tim Sickman, achter: Jordy Brinkman, Andjin van Veen, Rikkert Vliek en Robert Veld (46: Rutger Schrijver); midden: Harold Kivits, Leon Dogger en Ton Kunst; voor: Ernst-Jan Heideman (63: Ramon de Jong), Jos Hutten en Thomas Smedema.

Vroomshoopse Boys 2 deed uitstekende zaken in de reserve eerste klasse. Zelf werd thuis met 3-1 van FC Zutphen gewonnen door doelpunten van Robin Drenthen, Christiaan Bos en Peter Oldenhuis. Door het verlies van koploper Go-Ahead Kampen 2 doet de formatie van trainer Henk Dikkers nu volop mee in de race voor het kampioenschap.