Vroomshoopse Boys ondanks verlies nu definitief veilig

Op het zonovergoten sportcomplex de Bosrand ging Vroomshoopse Boys goed uit de startblokken tegen titelkandidaat Go-Ahead Kampen met gecontroleerd spel met daarbij de nodige aanvallende impulsen. In de 11de minuut veroverde Jos Hutten de bal op de achterlijn en hij vond vanaf links de opgekomen Jordy Brinkman. Het verwoestende schot van dicht bij van de  rechter verdediger stuitte via de onderkant van de lat weer het veld in. Go-Ahead Kampen leunde wat achterover en soms werden de razend gevaarlijke aanvallers Jurrian Zandbergen, Luuc Knul en Madith Doufikar in stelling gebracht. De Boys-defensie speelde echter zeer geconcentreerd en gaf vrijwel niets weg. In de omschakeling kwamen er ook kansen voor de goed combinerende thuisploeg. In de 27ste minuut kon linker spits Robert Veld vrij aanleggen, maar keeper Tim Noordman pareerde met een knappe safe het harde schot. In de 33ste minuut schoot Madith Doufikar verrassend in de korte hoek, maar keeper Tim Sickman redde bekwaam. In de 37ste minuut speelde Harold Kivits rechterspits Ernst-Jan Heideman na een prachtige combinatie vrij, maar Jos Hutten kon de afgetekende voorzet van de rechterspits niet verzilveren. Aan de andere kant kwam Go-Ahead-aanvaller Arjan Wiegers gevaarlijk door, maar de tackle van Boys-verdediger Rikkert Vliek werd als correct beoordeeld door scheidsrechter Andere Bakker uit Barneveld, waar de gasten een penalty claimden. In de 43ste minuut kwam de Boys met de schrik vrij , toen een pegel vanaf links van de voet van Madith Doufikar op de onderkant van lat uiteen spatte.  In de 46ste minuut riep heel Go-Ahead Kampen opnieuw om een penalty na een forse schouderduw in het strafschopgebied van de thuisploeg. Maar ook dat werd resoluut weggewoven door arbiter Bakker. De concentratie was even helemaal weg bij de verontwaardigde gasten en daarvan profiteerde de Boys. Op slag van rust werd Leon Dogger aan de linkerkant dichtbij de achterlijn vrij gespeeld. De jonge middenvelder draaide knap weg bij zijn tegenstander en klopte keeper Tim Noordman met een prachtig schot, dat via de onderkant lat in het doel belandde. Direct daarop brak de rust aan met een kostbare 1-0 voorsprong voor de Boys.

Na de thee deden de getergde bezoekers er duidelijk een schepje bovenop. Al in de 47ste minuut stond de gelijkmaker op het elektronische scorebord. Een afgemeten voorzet vanaf de linker kant werd onberispelijk ingeschoten door de geheel vrij staande Luuc Knul. In de 52ste minuut verving het trainerstrio Eric van Zutphen, Arjan Paters en Job Lamberink de diepgaande middenvelder Ton Kunst door verdediger Ton Staarman. Go-Ahead Kampen vergrootte nog verder de druk en de Boys liep steeds meer achter de feiten aan. In de 57steminuut leidde een aantal defensieve misverstanden tot een enorme kans voor Jurrian Zandbergen, maar keeper Tim Sickman wist nog ternauwernood op de  doellijn redding te brengen. In de 58ste minuut kwam Robert Veld na een knappe pass van Harold Kivits vrij, maar keeper Tim Noordman wist te redden op het diagonale schot. In de rebound wist Jos Hutten de bal net niet het juiste zetje te geven. In de 65ste minuut werd de bal niet goed verwerkt aan Boys-zijde en de geroutineerde spits Jurrian Zandbergen profiteerde op koelbloedige wijze: 1-2.

In de 70ste minuut kwam Ramon de Jong voor Robert Veld. Twee minuten na zijn entree draaide de linker spits van de Boys behendig weg van zijn directe tegenstander, maar de inzet vloog net voor de Boys verkeerde kant van de paal. In de fase erna toonde de thuisclub haar goede wil, maar de krachten vloeiden zichtbaar weg bij de moegestreden jonge formatie. Het leek wel of het lange en zware seizoen in de eerste klasse opeens z’n tol eiste. Go-Ahead Kampen heerste steeds meer en puike reddingen van de Boys-goalie Tim Sickman voorkwamen aanvankelijk een grotere achterstand. In de 81ste minuut gebeurde het welhaast onvermijdelijke, toen Jurrian Zandbergen na een fraaie solo 1-3 liet aantekenen.  In de 83ste minuut kwam Ruben Mulder Lars Scholten vervangen. De wedstrijd was gespeeld en toen was het wachten op de andere utslagen in de eerste klasse D. Be Quick’28 verloor uit met 4-3 van DTS Ede en Sparta Enschede kwam in Kampen niet verder dan een 1-1 gelijkspel tegen KHC. Dat betekende dat Vroomshoopse Boys zich definitief veilig had gespeeld. Dat is een prima prestatie met louter eigen opgeleide spelers in het tweede seizoen in deze kwalitatief sterk bezette klasse. Volgend seizoen wachten in ieder geval weer onvervalste gemeentelijke derby’s tegen DOS’37 en DETO Twenterand. Volgende week zaterdag wordt uit in Zwolle gespeeld tegen degradant WVF als afsluiting van het enerverend voetbalseizoen 2015-2016.

Er werd in de volgende opstelling gespeeld: doel; Tim Sickman; achter: Jordy Brinkman, Lars Scholten (83: Ruben Mulder), Andjin van Veen en Rikkert Vliek; midden: Harold Kivits, Leon Dogger en Ton Kunst (52: Tom Sickman); voor: Ernst-Jan Heideman, Jos Hutten en Robert Veld (70: Ramon de Jong).

Eerste klasser Vroomshoopse Boys 2 won thuis knap met 5-1 van vv Hellendoorn 2 en doet nog volop mee in de strijd om de derde periodetitel. Hoofdklasser Vroomshoopse Boys A1 won thuis met maar liefst 4-0 van Nieuwleusen A1. Door dit uitstekende resultaat is er door het team van trainer Reinier de Jong een beslissingswedstrijd voor klassenbehoud uit het vuur gesleept tegen Warnsveldse Boys A1.