Op het sfeervolle voetbalcomplex De Rohorst begon de klassieke derby vv Den Ham tegen Vroomshoopse Boys voortvarend voor de bezoekers. Léon  Dogger bracht in de derde minuut vanaf links met de nodige precisie een corner voor het doel, die Jesper Derks met een prachtig geplaatste kopbal in de bovenhoek doeltreffend afwerkte: 0-1. In de fase erna controleerden de gasten de wedstrijd en werden vooral op het middenveld de nodige duels uitgevochten. Mede door de bekwame leiding van de jonge arbiter Pepijn Blaak uit Enschede was er in deze historisch bepaald toch beladen derby sprake van fair play en respect voor elkaar.

De thuisploeg zocht het vooral in omschakelingsmomenten, waarbij Jurgen Jaspers en Thomas Remmink zich het gevaarlijkste toonden.  Hun acties konden de weer solide en geconcentreerd opererende Boys-defensie niet echt verontrusten. Aan de andere kant werd bij corners en vrije trappen de achilleshiel van vv Den Ham merkbaar. Met name door een gebrek aan kopkracht in de verdediging ontsnapte vv Den Ham enkele keren bij inzetten van Tom Pierik en Jos Hutten. Zo eindigde een weinig opwindende eerste helft met een 0-1 voorsprong voor Vroomshoopse Boys.

De Hammer supporters hoopten dat hun favorieten in de tweede helft uit een ander vaatje gingen tappen. Het was echter de Vroomshoopse aanhang, die al in de 46ste minuut kon juichen voor een doelpunt. Linker vleugelspits Juliën Derks wervelde weer eens langs meerdere tegenstanders en vond vanaf de achterlijn medespeler Jos Hutten op rand van de zestien. Met links werd de bal ineens genomen, die langs keeper Jeffrey Ekkel in de linker bovenhoek belandde: 0-2. De thuisploeg probeerde daarna de bakens te verzetten, maar enkele prima safes van doelman Chiel Sickman en het sterk opererende collectief van de gasten met de prima spelende verdedigers Robert Veld en Patrick Drenthen verijdelden dat. In de 61ste minuut leek centrumspits Jordy Harms namens de Boys de 0-3 te scoren. De evenals zijn teamgenoot Simon Kempers veelvuldig opkomende vleugelverdediger Jesper Derks zette Jordy Harms voor de keeper, maar daarbij was buitenspel geconstateerd door arbiter Blaak.

In de 67ste minuut dook Ruben Kelder namens vv Den Ham vrij voor Boys-keeper Chiel Sickman op, maar de inzet van dichtbij belandde in het zijnet. Dat was in feite het laatste wapenfeit van de moegestreden thuisformatie, die daarna steeds verder terug moest door het goede combinatiespel van de Boys. In de 69ste minuut moest de aanvallende middenvelder Levi Aitink er met een blessure af. De van een schorsing teruggekeerde Sil Derks kwam hem vervangen.

In de 78ste minuut gebeurde het onvermijdelijke. Jordy Harms kopte de bal na weer een luchtduel voor het doel van v Den Ham door naar Tom Pierik, die koppend 0-3 liet aantekenen. Twee minuten later was het al weer raak voor de formatie van hoofdtrainer Jan-Peter Jonkman. Jordy Harms kreeg bij een vlot lopende aanval vrij baan en schot de 0-4 binnen.  Nog was de koek wat de Boys betreft niet op. Jos Hutten schoot de bal in de 80ste minuut de bal prachtig via onderkant van de lat in het doel na een mooie individuele actie: 0-5.

In de 84ste minuut werd aan Boys-zijde Juliën Derks gewisseld voor Bram Hooijer. Ondanks nog meerdere doelrijpe kansen voor Vroomshoopse Boys, dat in de slotfase volop op de aanval speelde, bleef de 0-5 eindstand op het scorebord staan. Met name door een voortreffelijke tweede helft troefde Vroomshoopse Boys opponent vv Den Ham met ruime cijfers af. Door dit resultaat en door de andere uitslagen blijft Vroomshoopse Boys meedoen om de bovenste plaatsen in de tweede klasse J. Voor vv  Den Ham resteert een inhaalrace om bij de veilige eerste acht op de ranglijst te komen.Vroomshoopse Boys kent de komende twee weekenden geen competitieverplichtingen. Op zaterdag 4 maart aanstaande wordt de eerstvolgende competitiewedstrijd thuis gespeeld tegen Enter Vooruit.

In Den Ham werd door de Boys met de volgende formatie gespeeld: doel: Chiel Sickman; achter: Jesper Derks, Patrick Drenthen, Robert Veld en Simon Kempers; midden: Tom Pierik, Léon Dogger en Levi Aitink (69: Sil Derks); voor: Jos Hutten, Jordy Harms en Juliën Derks (84: Bram Hooijer).

Eersteklasser Vroomshoopse Boys 2 deed goede zaken in Hulsen door Hulzense Boys 2 met 3-1 te verslaan. Hoofdklasser Vroomshoopse Boys JO19-1 won met dezelfde cijfers thuis van Heino JO19-1.