Onder tropische omstandigheden werkten op zaterdag 8 augustus enkele jeugdselecties en de A-selectie van de senioren op De Bosrand hun eerste trainingssessie na de vakantieperiode af. Reinier de jong e n Gerjan Kosters namen de training van de jonge talenten voor hun rekening. Hoofdtrainer Jan-Peter Jonkman en trainer Henk Harmens konden 20 selectiespelers van de A-selectie begroeten, die met gevarieerde trainingsvormen na een periode van inactiviteit vooral weer allereerst het juiste balgevoel moesten terug krijgen. Dat was natuurlijk nog even winnen, maar vorm en spelritme zijn en kwestie van tijd. De nieuwe keeperstrainerMarc Doornbos hield zich tegelijkertijd intensief bezig met zijn beide pupillen René Kok en Chiel Sickman. Hiermeewordt vanaf nu de focus volledig op de voetbalcompetitie 2020-2021 gericht.

Na een aantal trainingen is op zaterdag 22 augustus derdeklasser ON Almelo de eerste oefentegenstander. Op het veld van ON Almelo achter het stadion van Heracles Almelo wordt dan om 15.00 afgetrapt.  Op dinsdagavond 25 augustus wordt thuis om 20.00 uur geoefend tegen derdeklasser vv Avereest. De aanvangstijden van de drie bekerduels zijn inmiddels ook bekend. Op zaterdag 29 augustus wordt om 17.00 uur thuis op De Bosrand het bekeravontuur begonnen tegen eersteklasser Heino. Op zaterdag 5 september geldt hetzelfde aanvangstijdstip in de uitwedstrijd in Hengelo tegen tweedeklasser Achilles’12. De derde en laatste bekerwedstrijdvindt plaats op zaterdag 12 september, als de bal in Wezep bij eersteklasser WHC om 14.30 uur aan het rollen wordt gebracht.

Tenminste drie weken zijn er nog geen thuiswedstrijden op het hoofdveld of een van de andere natuurgrasvelden op de Bosrand te verwachten. De plaag van de engerlingen, die de grasmat aanvreten, heeft dat onmogelijk gemaakt. Die plaagwordt met het injecteren van algjes bestreden. Onze actieve veldploeg van Vroomshoopse Boys is dagelijks bezig met sproeiwerkzaamheden op de natuurgrasvelden om de vereistevochtigheidsgraad te realiseren. Zie daarvoor ook de papieren krant en de digitale site www.tctubantia.nl , dat aangevuld met een video-opname op de Bosrand. Daarin legt Stef van Laar uit wat er aan de hand is door de engerlingen en wat de aanpak is.

Voor trainingen en voor de benodigde voorbereiding op het competitievoetbal is het nu even een nadeel dat de afgeschreven en inmiddels reeds verwijderde bovenlaag van het oudste kunstgrasveld op De Bosrand deze maand wordt vervangen. Naast het tweede kunstgrasveld, die dateert van 2015, kan er nog wel op een natuurgrasveld naast dat kunstgrasveld getraind worden. Gelukkig heeft naaste buur de korfbalvereniging TOP Vroomshoop desgevraagd de helpende hand geboden. Het bestuur van TOP Vroomshoop heeft het natuurgrasveld op De Bosrand direct ten oosten van het kunstgrasveld tijdelijk beschikbaar gesteld als trainingsveldvoor de voetballende voetbalburen. Boys-voorzitter Edward Olthof en zijn bestuur, die direct na de berichten over de engerlingen actief op zoek gingen naar alternatieve trainingsruimte, zijn ook content met het aanbod van vv Den Ham. De Rohorst-bespelers boden om Vroomshoopse Boys tijdens deze periode van schaarste van velden te helpen, als dat nodig mocht zijn. Voor een totaaloverzicht van de aangepaste trainingen in deze periode: zie elders op deze website.