Bij de opkomst van de teams van Vroomshoopse Boys en Oranje Nassau uit Almelo kleurde een regenboog boven de herfsttinten van de bosrand van het Zandstuve-bos. Daarbij werden de kleuren blauw en oranje van de nummer 7. en de koploper van de tweede klasse I. zichtbaar.

Direct na het beginsignaal van de ervaren arbiter Jan Everlo uit Hengelo namen de vlot combinerende bezoekers het heft gedecideerd in handen. Boys-doelman René Kok moest enkele keren handelend optreden bij gevaarlijke inzetten. In de 23ste minuut moest de Boys-goalie echter capituleren. Coen Gwinner nam de corner vanaf rechts, die door de gehele vrijstaande Thijs Hindriks vanaf links hard en hoog in de rechter hoek werd binnen geschoten: 0-1. Op dat moment viel er niets af te dingen op deze achterstand voor de thuisploeg, die zich daarna wel terug vocht in de wedstrijd.  In de 26ste minuut kon centrumspits Ramon de Jong vrij inkoppen namens de Boys, maar een verdediger van Oranje Nassau redde op de doellijn.

In de 38ste minuut kon Lars Scholten een indraaiende vrije trap vanaf links van Bert Verschoor net niet verlengen en ontsnapte Oranje Nassau. De gasten waren even later met een kopbal net langs de rechter paal dichtbij een verdubbeling van de voorsprong. Een enorme hoosbui zorgde ervoor dat de tribune massaal werd opgezocht door de supporters. Het regende echter geen doelpunten en met een stand van 0-1 werden de droge kleedkamers opgezocht.

Na de thee was er vooral evenwicht aan beide kanten, waarbij het spel zich vooral op het middenveld afspeelde.  De thuisploeg was nu veel meer aan de bal dan in het eerste bedrijf, maar de verdediging van Oranje Nassau stond als een huis en gaf zo goed als niets weg.  In de 54ste minuut soleerde Levi Aitink door de linies van de gasten en kwam ter val. De bekwaam leidende arbiter Jan Everlo zag daar geen strafschop in.

In de 63ste minuut bracht hoofdtrainer Robert Bosma namens de thuisploeg de eerste wissel in het veld. Routinier  Ramon de Jong maakte plaats voor de youngster Stef Kikkert. In de fase erna moest Oranje Nassau zich vooral tot verdedigen beperken en dat ging de Almeloërs  goed af. Doelrijpe kansen bleven uit en de thuisploeg moest alert blijven op de schaarse tegenstoten van de oranjehemden. In de 79ste minuut kwam er een dubbel wissel aan Boys-zijde. Levi Aitink en Simon Kempers ruimden het veld voor Tom Pierik en van een blessure herstelde Sil Derks.

Het wedstrijdbeeld bleef vooralsnog ongewijzigd met veel balbezit voor de thuisploeg, die maar niet tot uitgespeelde kansen kon komen. In de 86ste minuut werd bij de Boys Mats Scholten gewisseld voor Siem Pierik en werd met de moed der wanhoop een slotoffensief ingezet door de luid aangemoedigde thuisformatie. Scheidsrechter Jan Everlo had z’n horloge al geraadpleegd in verband met het eindsignaal, toen Vroomshoopse Boys in de 93ste minuut nog één keer aanzette. Na de nodige tussenstations kwam de bal ineens voor de voeten van de mee opgekomen rechter vleugelverdediger Jesper Derks. De Boys-speler aarzelde niet en tikte de bal  van dichtbij langs ON-keeper Thom te Riet: 1-1.

Direct daarna floot arbiter Everlo voor de laatste keer. De karaktervolle thuisploeg vierde en koesterde een punt, terwijl Oranje Nassau verslagen afdroop in de wetenschap dat een periodetitel nu ineens ver weg is. Op zaterdag 18 november aanstaande speelt Vroomshoopse Boys om 15.00 uur in Hengelo tegen HVV Tubantia.