Vroomshoopse Boys verliest in de eerste helft topper van ATC’65

Op het hoofdveld van het sportcomplex De Bosrand was er voorafgaande aan de wedstrijd Vroomshoopse Boys tegen ATC’65 een indrukwekkende minuut stilte ter nagedachtenis aan de op 25 januari 2024 op 80-jarige leeftijd overleden vrijwilliger en lid van de veldploeg Dik van Laar. De spelers van de thuisploeg droegen tevens rouwbanden.

Direct na het beginsignaal van scheidsrechter Max van der Lei uit Dedemsvaart pakten de gasten uit Hengelo het initiatief. Dat leidde al in de derde minuut tot de openingstreffer. Na een ongelukkige kopbal in de defensie van de thuisploeg kreeg topscorer Ebi Willemsen namens ATC’65 opeens de vrijheid aan de rechter kant. Beheerst werd de bal van dichtbij achter Boys-doelman Chiel Sickman in de verre linker hoek geschoven. Dat betekende alweer de 19e voltreffer van deze scherpschutter van ATC’65. De thuisploeg antwoordde direct met enkele snelle aanvallen. In de 6e minuut kwam aanvoerder Léon Dogger vrij op zestien meter van het doel. Het geplaatste schot spatte buiten bereik van ATC’65-doelman David Arun op de lat uiteen.

De Boys kon dit korte offensief geen vervolg geven en de hoog druk zettende gasten kwamen opnieuw tot doelrijpe kansen. Na een kwartier spelen kwam Boudewijn Barendse van ATC’65 vrij aan de rechterkant, maar het harde schot werd stijlvol uit het doel geranseld door Boys-doelman Chiel Sickman. In de 17e minuut kwam de volgende domper voor de thuisploeg. Ebi Willemsen bereikte op rechts de achterlijn en zijn voorzet vanaf rechts werd simpel binnengetikt door Gilian Wilms. In de periode erna was er vooral veel strijd op het middenveld en slaagde de Boys er maar niet in om het vertrouwde combinatiespel op de grasmat te leggen. Er werd door de thuisploeg gegrossierd in verre passes, die een makkelijke prooi waren van de solide ogende verdedigers van de gasten. ATC’65 loerde op de mogelijkheid om de Boys op een nog ruimere achterstand te zetten en dat lukte in de 41ste minuut. Stefano Ham kon ongehinderd oprukken en vanaf 20 meter werd de bal net onder de lat binnen geschoten: 0-3. Dat was tevens de ruststand.

In de tweede helft waren bij de Boys Ramon de Jong en Levi Aitink vervangen door Stef Kikkert en Tom Pierik. De thuisploeg gooide alle schroom van het eerste bedrijf van zich af en de gasten moesten terug. In de 53ste minuut werd een verre ingooi van Jesper Derks doorgekopt en Mats Scholten haalde vanaf elf meter van het doel verwoestend uit: 1-3. Vijf minuten later bracht Sil Derks vanaf rechts Stef Kikkert in stelling, maar de inzet van de jonge aanvaller vloog net over het doel van ATC’65. Een minuut later kreeg Stef Kikkert bij een hernieuwde doelpoging een duw in de rug, maar arbiter Van der Lei zag daar geen strafschop in. ATC’65 plaatste nog enkele gevaarlijk tegenstoten, maar keeper Chiel Sickman onderscheidde zich met knappe reddingen. De Boys bleef manmoedig de aanval zoeken, maar meer dan een handvol corners leverde dat niet op. In de 78ste minuut dwong Mats Scholten met een prachtig afstandsschot ATC’65-keeper David Arun tot een puike redding ten koste van opnieuw een hoekschop. De opgekomen centrale verdediger Lars Scholten was met een venijnig schot dichtbij een doelpunt, maar opnieuw restte niet meer dan een corner. Een minuut later vond de solerende Juliën Derks vanaf links zijn broer Sil, maar de vleugelspits trof net geen doel.

In de 85ste minuut kwamen aan Boys-zijde debutant Hugo Dubbink en Siem Pierik voor Mats Scholten en Sven Paters. De thuisploeg bleef dapper strijden voor een beter resultaat, maar de krachten vloeiden langzaam weg. In de allerlaatste minuut kreeg Ebi Willemsen kreeg namens ATC’65 opeens vrij baan. Boys-keeper Chiel Sickman kon de centrumspits van de gasten slechts met een onreglementaire overtreding stuiten. Dat gebeurde binnen het strafschopgebied en arbiter Max van der Lei gaf de Boys-goalie geel en wees gedecideerd naar de stip. De aansluitende penalty werd onberispelijk binnengeschoten door Florian Boitelle.

Direct daarna was deze wedstrijd tussen de nummers 1. en 2. van de tweede klasse I. afgelopen met een 1-4 eindstand. In de eerste helft had de Boys zich laten aftroeven door het sterke ATC’65. Het spel van de Boys in het tweede bedrijf geeft daarentegen weer vertrouwen voor het vervolg in de competitie met zaterdag een uitwedstrijd tegen De Zweef in Nijverdal. De Boys staat na deze nederlaag op de vierde plaats in de rangschikking met 2 punten achterstand op ATC’65 en SV Nieuwleusen. De mannen van hoofdtrainer Robert Bosma staan in de strijd om de tweede periodetitel nu één punt achter op ATC’65 en Oranje Nassau met nog twee wedstrijden te spelen.

Tegen ATC’65 werd door de Boys in de volgende opstelling gespeeld: doel: Chiel Sickman; achter: Jesper Derks, Lars Scholten, Sven Paters (85: Siem Pierik) en Robert Veld; midden: Levi Aitink (46: Tom Pierik), Léon Dogger en Mats Scholten (85: Sven Kikkert); voor: Sil Derks, Ramon de Jong (46: Stef Kikkert) en Juliën Derks.

Eersteklasser en subtopper Vroomshoopse Boys moest het in IJsselmuiden in een gelijkwaardige wedstrijd nipt met 2-1 afleggen tegen IJVV 2. Vroomshoopse Boys JO19-1 behaalde een prima 4-2 uitoverwinning bij Hulzense Boys JO19-1.

Foto’s gemaakt door Jan Deuzeman.