Het zonovergoten hoofdveld van de Bosrand werd omzoomd door ruim 500 verwachtingsvolle toeschouwers voor de Twenterand-derby Vroomshoopse Boys tegen DETO Twenterand. De ervaren scheidrechter Jan van Dijk uit Dronten leidde op soevereine wijze dit duel. Een van zijn assistenten schitterde door afwezigheid en daardoor nam de ijlings opgeroepen René Netters van de Boys de vlag ter hand. Al binnen de minuut  maakten de bezoekers hun aanvallende intenties duidelijk.  Lesley Nahrwold, de uitblinkende spelmaker van DETO, bracht spits Frank Smit in stelling, die gehaast van dichtbij overschoot. In de vijfde minuut kwam het antwoord van de thuisclub. De corner van Harold Kivits kwam op het hoofd van de opgekomen centrale verdediger Tom Staarman, die de bal slechts kon schampen. In de 13e minuut vond Lesley Nahrwold met een dieptepass de naar rechts uitgeweken Nick Schuur. De rechter spits van DETO bereikte de achterlijn en wist spits Frank Smit te vinden: 0-1. Vroomshoopse Boys probeerde daarna de wedstrijd te kantelen, maar kon aanvallend nauwelijks een vuist maken. In de 22ste minuut creëerde Boys-aanvaller Ramon de Jong zich zelf ruimte op, links, maar zijn schot vloog voorlangs. DETO liet makkelijkkd e bal rond gaan en In de 24ste minuut kreeg de naar links uitgeweken Nick Schuur alle ruimte en tijd om de 0-2 aan te laten tekenen.

In de 23ste minuut stoomde Ton Kunst op naar het DETO-doel, maar hij werd op het laatste moment gestuit. In de 25ste minuut kwam verdediger Koen Fleer namens DETO gevaarlijk op na weer een pass van Lesley Nahrwood, maar hij miste op enkele meters afstand van Boys-keeper Tim Sickman. In de 40ste minuut schoot Frank Smit vanaf 16 meter vanuit de draai op het doel van de thuisclub, maar de Boys-doelman redde bekwaam. In de rust vervingen de trainers Eric van Zutphen, Arjan Paters en Reinier de Jong de spelers Ernst-Jan Heideman en Tom Staarman voor Robert Veld en Juliën Derks. Deze 17-jarige debutant liet een prima indruk achter en wisselde regelmatig met Robert Veld van positie. Sowieso kwam de thuisclub als herboren terug uit de kleedkamer en er werd veel feller gespeel dan in het eerste bedrijf.

In de 53ste minuut kon de Boys-aanhang juichen. Harold Kivits bracht de bal in en DETO-keeper Patrick Loohuis stompte de bal onvoldoende weg. Ramon de Jong schoot direct onberispelijk raak: 2-1. Het gedreven ogende Vroomshoopse Boys begon in die fase steeds meer persoonlijke duels te winnen en de gasten werden slordiger in hun spel. Kansen van Ton Kunst in de 63ste minuut en Juliën Derks in 73ste minuut troffen net geen doel en een appèl voor hands in het strafschopgebied van DETO vond geen genade in de ogen van arbiter Van Dijk. DETO kwam er nog sporadisch uit, maar was dan wel meteen gevaarlijk. Goed verdedigend werk van Boys-zijde verhinderde een tegendoelpunt, met ook een uitstekende redding van doelman Tim Sickman op een harde kopbal van Tom Prumers.

In de 82ste moment vond de volgende wissel van de thuisploeg plaats en werd Leon Dogger gewisseld voor Jelle Drees. Er volgde een verwoed slotoffensief van het hartstochtelijk strijdende Vroomshoopse Boys. De grootste kans kwam op naam van centrale verdediger Rutger Schrijver, die uit een corner van Robert Veld de bal langs keeper Patrick Loohuis kopte, maar het speeltuig op de doellijn gestopt zag worden door DET-verdediger Tom Smoes.

Ramon de Jong kwam in de 88ste minuut in scoringspositie, maar zijn  schot vloog hoog over. In de betrekkelijke korte extra tijd dook Ton Kunst opeens voor het doel van de gasten op, maar zijn inzet ging net naast. Kort daarop werd afgefloten en stond de eindstand 1-2 op het scorebord. Op basis van de tweede helft had een in die fase goed voetballend Vroomshoopse Boys zeker een punt verdiend, maar door een zwakke eerste helft werd achter de feiten aan gelopen. Door deze uitslag staat DETO nu drie punten voor op Vroomshoopse Boys, dat moment 11ste staat in de eerste klasse D. Zaterdag wordt door de Boys uit gespeeld tegen FC Zutphen  en het is te hopen dat de geschorste en geblesseerde spelers Jordy Brinkman, Jos Hutten en Rikkert Vliek dan weer bij de selectie kunnen aansluiten.

Tegen DETO werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: Tim Sickman; achter: Robin Drenthen, Tom Staarman (46: Robert Veld), Rutger Schrijver en Andjin van Veen; midden: Harold Kivits, Lars Scholten en Leon Dogger (82: Jelle Drees); voor: Ernst-Jan Heideman (46: Juliën Derks), Ton Kunst en Ramon de Jong.

Vroomshoopse Boys 2 verzuimde tegen het bezoekende DETO 2 de periodetitel te pakken. Door de dikke 3-7 thuisnederlaag veroverde nu Sparta Enschede 2 op doelsaldo de periodetitel in de eerste klasse. Vroomshoopse Boys JO19-1 legde in Vriezenveen DETO Twenterand JO19-1 met 0-6 over de knie en deed daarmee goede zaken in de eerste klasse.

Op woensdagavond 2 november spelen de Beltona-beloften van Vroomshoopse Boys thuis om 19.30 uur tegen hun leeftijdsgenoten van Voorwaarts