Vroomshoopse Boys wint verdiend van Sparta Enschede

Op sportpark Schreurserve schoot Vroomshoopse Boys als een komeet uit de startblokken tegen Sparta Enschede. Een kopbal van Thomas Smedema werd in de tweede minuut van de doellijn gekopt door een verdediger van de thuisclub. De Boys zette onverminderd hoog druk en bleef aanvallende partij met het meeste balbezit. Dat initiatiefrijk spel leek in de 10e minuut te worden beloond. Harold Kivits vond met een fraaie pass Ernst-Jan Heideman, maar die stond net buitenspel. Daardoor werd de treffer afgekeurd door de uitstekend leidende arbiter M.G. Paarhuis uit Ommen. Sparta Enschede trachtte daarna de bakens te verzetten en kreeg ook kansen. Boys-doelman Tim Sickman redde in de 15e en 16e minuut op knappe wijze op harde schoten van Jouri Mensink en Niek van der Veen. In de fase daarna werd wat voorzichtig door beide teams geopereerd met gesloten defensies, niet zo gek gezien de stand op de ranglijst. Ton Kunst, Thomas Smedema en Andjin van Veen kregen kleine mogelijkheden, maar de jonge keeper Daylan Kuipers was attent. In de 25ste minuut dook de Spartaan Daan Akkerman plotseling op voor keeper Tim Sickman, die weer bekwaam redde. In de 31ste minuut leek de wedstrijd open gebroken te worden. Ernst-Jan Heideman snelde langs z’n tegenstander en de voorzet van de rechter spits was op maat voor de vrij gelopen Ton Kunst. Helaas schoof de diepgaande middenvelder met links net langs de verkeerde kant van de linker paal.  Sparta Enschede was vooral gevaarlijk bij de snelle omschakeling, maar de Boys-verdediging speelde uiterst geconcentreerd en gaf vrijwel geen kans weg.

Op slag van rust verraste Harold Kivits met een lepe vrije trap bijna goalie Daylan Kuipers van Sparta, Enschede, maar de bal vloog net over het doel. Aan de andere kant kwam direct daarna Jouri Mensink na een misverstand in de Boys-defensie volkomen vrij te staan, maar doelman Tim Sickman pakte de van dichtbij zacht ingeschoten bal klemvast. Bij Vroomshoopse Boys werd Harold Kivits in de tweede helft vervangen door Leon Dogger.

Direct na rust togen de gedreven spelende gasten weer in de aanval en wist Ton Kunst een prima voorzet van Jos Hutten net niet benutten, doordat de bal van zijn been afschampte en naast het doel van Sparta Enschede belandde. In de 49ste minuut liet de mee opgekomen Rikkert Vliek vanaf 20 meter een vliegend schot los, dat met een uiterst knappe reactie door doelman Daylan Kuipers over de lat werd getikt. Sparta Enschede oogde wat aangeslagen, maar kwam door vooral sterk combinatiespel op het middenveld toch weer meer in de wedstrijd, zonder dat dat tot grote kansen leidde. In de 62ste minuut bediende Jos Hutten met een uitgekiende kopbal Ton Kunst, die echter net naast schoot. In de 70ste minuut was Ton Kunst weer dichtbij een treffer. Zijn kopbal na een verre pass van Jordy Brinkman ging net naast. In de 72ste minuut werd Ramon de Jong voor Thomas Smedema gebracht door het trainerstrio Eric van Zutphen, Arjan Paters en Job Lamberink.

In de 74ste minuut leek Ton Kunst eindelijk te scoren na een mooie actie van Ernst-Jan Heideman. Van dichtbij werd de bal ingetikt, maar doelman Daylan Kuipers wierp zich in de baan van het schot en redde fraai. Sparta Enschede bleef loeren op kansen en in de 78ste minuut leek Sparta-aanvaller Daan Akkerman van dichtbij te scoren. Mede op advies van Boys-grensrechter René Netters werd het doelpunt gelukkig voor de Boys geannuleerd door arbiter Paarhuuis. In de 89ste minuut vonden Jos Hutten en Ton Kunst elkaar weer eens in een prima combinatie. De geplaatste curve van Ton Kunst vloog net naast de rechter paal. De blessuretijd zorgde voor de nodige spanning vor met name het doel van de thuisploeg. In de 93ste minuut werd karakter en doorzettingsvermogen van de Boys beloond. Ernst-Jan Heideman haalde solerend de achterlijn en de niet versagende Ton Kunst vond toch uiteindelijk het net: 0-1. Dat leidde tot grote vreugde bij de spelers, de staf en Boys-aanhang: echt een overwinning uit de kunst. Het gehele team verdient een groot compliment voor deze knappe driepunter. Door deze verdiende winst en de andere uitslagen stijgt Vroomshoopse Boys naar de achtste plaats van de eerste klasse D. Op zaterdag 19 maart wacht thuis de altijd enerverende gemeentelijke derby tegen DETO Twenterand.

De opstelling was als volgt: doel: Tim Sickman,  achter: Jordy Brinkman, Rutger Schrijver. Andjin van Veen en Rikkert Vliek; midden: Harold Kivits (46: Leon Dogger), Lars Scholten en Ton Kunst; voor: Ernst-Jan Heideman, Jos Hutten en Thomas Smedema (72: Ramon de Jong).

Subtopper Vroomshoopse Boys 2 kon het in Vriezenveen niet bolwerken tegen DETO Twenterand 2 en verloor met 4-1   Hoofdklasser Vroomshoopse Boys A1 verloor uit met 3-1 van SVI A1.