Op de Rohorst in Den Ham ontmoetten de teams van vv Den Ham en Vroomshoopse Boys elkaar. Op papier een mooie bekerderby, maar daar was in de praktijk niet veel van te merken. Het tempo lag niet hoog en het spel was mat. De thuisploeg stopte vanaf het beginsignaal meer energie en beleving in de wedstrijd en dat werd al snel beloond. In de 3e minuut kon spits Thomas Remmink aan een lange rush beginnen en op de rand van het strafschopgebied werd hij gestuit door Ruben Mulder. De daarop volgende vrije trap werd onberispelijk ingeschoten door Joost Veurink: 1-0. Vroomshoopse Boys, dat moest aantreden zonder Jordy Brinkman en Robert Veld, probeerde daarna de bakens te verzetten. De gasten kwamen beter in de wedstrijd en lange tijd was er sprake van gelijkwaardigheid, al bleven doelrijpe kansen schaars. In de 28ste minuut kwam Vroomshoopse Boys op dat moment verdiend op gelijke hoogte. Verdediger Robin Drenthen zette goed door aan de rechter kant en zijn voorzet werd door de attente Ton Kunst met een achterwaartse volley tot doelpunt gepromoveerd: 1-1.
In de tweede helft stroopte het strijdvaardige vv Den Ham de mouwen naar beproefd Vroomshoops voorbeeld nog eens goed op en kwam tot meerdere kansen. Enkele knappe reddingen van Boys-doelman Tim Sickman konden aanvankelijk een achterstand voorkomen. In de 69ste minuut viel de 2-1 na een assist van Louis Vijfhuizen op de vrijstaande Bram Scheurwater: 2-1. Tekenend voor het spel van Vroomshoopse Boys deze middag was dat er vrijwel geen kansen werden gecreëerd en dat vv Den Ham de gevaarlijkste ploeg bleef. Centrale verdediger Rutger Schrijver raakte geblesseerd in de 76ste minuut en hij kon niet verder. Door de eerdere drie wissels van Ernst-Jan Heideman voor Ramon de Jong, Juliën Derks voor Leon Dogger en Ramon Bolks voor Ruben Mulder kon er niet meer worden gewisseld dor het trainersduo Karlo Meppelink en Arjan Paters. Het tiental van Vroomshoopse Boys kon geen echte druk meer zetten en het doel van vv Den Ham kwam niet meer in gevaar. In de stand kwam geen verandering meer. De tweede klasser uit Den Ham versloeg na De Zweef zo weer een eerste klasser en heeft daardoor goede kansen de volgende bekerronde te bereiken.
Dat geldt niet meer voor Vroomshoopse Boys, die zich nu geheel op de competitie kan richten. Duidelijk is dat er uit een ander vaatje get(r)apt moet worden dan in Den Ham. De vorige wedstrijden tijdens de voorbereiding hebben gelukkig bewezen dat er genoeg potentie zit in het team om de draad weer met succes op te pakken richting de eerste competitiewedstrijd op 23 september tegen WHC. Zaterdag wordt er eerst nog om 17.00 uur om de beker aangetreden in Nijverdal tegen De Zweef. Het tweede elftal won ook het tweede bekerduel en nu werd thuis DOS’37 2 in een spannend duel met 2-1 geklopt. Vroomshoopse Boys JO19-1 verloor thuis wat ongelukkig na een vermeend buitenspelgeval met 4-2 van Nieuwleusen J019-1. Vroomshoopse Boys J017-1 behaalde op de Bosrand een knappe 3-2 bekeroverwinning tegen vierde divisionist HHC Hardenberg J017-1.